Ajoneuvot | Koeajo | 2.1.2020

Koeajo: avolava 150 maahan – Mitsubishi L200

Double Cab 2.2 Di-D Instyle AT

Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D on hyötyauto, jonka käytös on henkilöautomaista. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, ajotilat, matkustamo. Huonoa: hinta henkilöautona, näytön heijastelu, lavan lyhyys.

Jaa artikkeli

Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä Mitsubishi L200 on valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Outlander-katumaasturin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max ja Nissan Navara.

Mitsubishi L200

Uusimman sukupolven L200:n ilme on äijämäinen. Keula on jyhkeä, lava muhkea ja neliskanttinen. Lavan etureunan kromatut koristeputket antavat nekin ilmettä. Double Cabin lavalla on tilaa leveyssuunnassa 1,47 metriä, mutta pituussuunnassa vain 1,52 metriä, joten joulukuusen latva jää takana ajavien ihmeteltäväksi.

Vaivaton ajettava

Ohjaustuntuma vakuuttaa. L200 pysyy vakaasti valitulla ajolinjalla ilman tarpeita suunnan paimentamisesta. Maantiellä ajettavuus on kookkaaksi hyötyautoksi erinomaisella tasolla ja hyvin henkilöautomainen.

Kaupunkisokkelikoissa lava-auto ei tietty ole kaikkein ketterin kulkuväline, mutta pysäköidessä saa kiitellä pientä 5,9 metrin kääntösädettä. Ohjauksen tehostus tekee kookkaan ja isorenkaisen auton kääntelystä vaivatonta, mutta samalla näppituntuma renkaiden kääntökulmasta voi kadota. Pysäköijän avuksi käy auton ympäri näkevä kamerajärjestelmä, joka tarjoaa näkymät edestä, takaa, sivuilta ja ylhäältä.

Mitsubishi L200

Ajossa auto ei ole kaikkein hiljaisin: renkaiden rapina ja kiihdytyksissä moottorin elämöinti kantavat sisälle matkustamoon. Matkustamon yleisilme on viimeistelty.

Lisää reisitukea, kiitos

Kuskin valtakunta on järjestyksessä. Ohjauspyörä säätyy syvyys- ja korkeussuunnassa, joten ajoasennon löytäminen onnistuu hyvin. Etuistuinkin säätyy riittävästi. Ylellistä on, että hyötyautossa etuistuin säätyy sähköisesti, mutta epäkohta on istuinosan antama riittämätön reisituki. Sivuttaistuki sen sijaan on hyvällä tasolla. Korkealla istuva näkee esteettä muun liikenteen, minkä lisäksi peilit ovat riittävän kookkaat.

Mitsubishi L200

Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, mutta käyttöä vaivaa näytön sekavuus ja pienet symbolit. Näyttö on myös altis heijasteluille. Pieni lippa näytön yllä leikkaisi valtaosan ongelmasta.

Potkua riittää

Potkua on riittävästi: 2,2-litraisen turbodieselin teho on 150 hevosvoimaa. Vääntöä piisaa 400 newtonmetrin verran.

Mitsubishi L200

Koeajossa – niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin – automaattivaihteisto pelittää nöyrästi ja ilman viivyttelyjä. Uusi laatikko on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta.

L200 on työkalu, jolta odotetaan luotettavuutta ja järkeviä käyttökuluja. Valmistajan uskosta kielii autolle myönnettävä takuu, joka on pitkä eli viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Moni käyttäjä eli yksityisyrittäjä laskee polttoainekulut tarkasti. Kookkaan auton luvataan kuluttavan satasella 9,7 litraa dieseliä, koeajossa emme kuitenkaan päässeet alle kymmenen litran keskikulutuksen.

Mitsubishi L200

Hyötyautosta on jämäkäksi vetojuhdaksi, sillä jarrullinen perävaunumassa on 3 100 kiloa.

Edeltäjäänsä verrattuna L200:ssa on uusia off road -ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa.

Mitsubishi L200

Nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteillä luonteva valinta on takaveto ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Lisäksi maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Alamäkihidastinkin löytyy, ja maavaraa on 20,5 senttiä.

Verotuksen kurittamana

Lava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n Double Cab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä.

Mitsubishi L200 takapenkit

Takana matkustavilla on viisipaikkaisessa versiossa riittävät muttei ruhtinaalliset jalkatilat, vaikka auton yhteydessä puhutaan luokkansa pisimmästä matkustamosta.

Viisipaikkaisena ja automaattivaihteisena henkilöautona L200:n hinta on 63 551 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Kaksipaikkaisena L200:n hintahaarukka on välillä 33 990–45 990 euroa – kaikkien versioiden moottori on sama.

Jaa artikkeli

Keskustelu