2.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: avolava 150 maahan – Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D on hyötyauto, jonka käytös on henkilöautomaista. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, ajotilat, matkustamo. Huonoa: hinta henkilöautona, näytön heijastelu, lavan lyhyys. Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä Mitsubishi L200 on valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Outlander-katumaasturin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max ja Nissan Navara. Uusimman sukupolven L200:n ilme on äijämäinen. Keula on jyhkeä, lava muhkea ja neliskanttinen. Lavan etureunan kromatut koristeputket antavat nekin ilmettä. Double Cabin lavalla on tilaa leveyssuunnassa 1,47 metriä, mutta pituussuunnassa vain 1,52 metriä, joten joulukuusen latva jää takana ajavien ihmeteltäväksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton ajettava Ohjaustuntuma vakuuttaa. L200 pysyy vakaasti valitulla ajolinjalla ilman tarpeita suunnan paimentamisesta. Maantiellä ajettavuus on kookkaaksi hyötyautoksi erinomaisella tasolla ja hyvin henkilöautomainen. Kaupunkisokkelikoissa lava-auto ei tietty ole kaikkein ketterin kulkuväline, mutta pysäköidessä saa kiitellä pientä 5,9 metrin kääntösädettä. Ohjauksen tehostus tekee kookkaan ja isorenkaisen auton kääntelystä vaivatonta, mutta samalla näppituntuma renkaiden kääntökulmasta voi kadota. Pysäköijän avuksi käy auton ympäri näkevä kamerajärjestelmä, joka tarjoaa näkymät edestä, takaa, sivuilta ja ylhäältä. Ajossa auto ei ole kaikkein hiljaisin: renkaiden rapina ja kiihdytyksissä moottorin elämöinti kantavat sisälle matkustamoon. Matkustamon yleisilme on viimeistelty. Lisää reisitukea, kiitos Kuskin valtakunta on järjestyksessä. Ohjauspyörä säätyy syvyys- ja korkeussuunnassa, joten ajoasennon löytäminen onnistuu hyvin. Etuistuinkin säätyy riittävästi. Ylellistä on, että hyötyautossa etuistuin säätyy sähköisesti, mutta epäkohta on istuinosan antama riittämätön reisituki. Sivuttaistuki sen sijaan on hyvällä tasolla. Korkealla istuva näkee esteettä muun liikenteen, minkä lisäksi peilit ovat riittävän kookkaat. Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, mutta käyttöä vaivaa näytön sekavuus ja pienet symbolit. Näyttö on myös altis heijasteluille. Pieni lippa näytön yllä leikkaisi valtaosan ongelmasta. Potkua riittää Potkua on riittävästi: 2,2-litraisen turbodieselin teho on 150 hevosvoimaa. Vääntöä piisaa 400 newtonmetrin verran. Koeajossa – niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin – automaattivaihteisto pelittää nöyrästi ja ilman viivyttelyjä. Uusi laatikko on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta. L200 on työkalu, jolta odotetaan luotettavuutta ja järkeviä käyttökuluja. Valmistajan uskosta kielii autolle myönnettävä takuu, joka on pitkä eli viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Moni käyttäjä eli yksityisyrittäjä laskee polttoainekulut tarkasti. Kookkaan auton luvataan kuluttavan satasella 9,7 litraa dieseliä, koeajossa emme kuitenkaan päässeet alle kymmenen litran keskikulutuksen. Hyötyautosta on jämäkäksi vetojuhdaksi, sillä jarrullinen perävaunumassa on 3 100 kiloa. Edeltäjäänsä verrattuna L200:ssa on uusia off road -ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa. Nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteillä luonteva valinta on takaveto ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Lisäksi maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Alamäkihidastinkin löytyy, ja maavaraa on 20,5 senttiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotuksen kurittamana Lava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n Double Cab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä. Takana matkustavilla on viisipaikkaisessa versiossa riittävät muttei ruhtinaalliset jalkatilat, vaikka auton yhteydessä puhutaan luokkansa pisimmästä matkustamosta. Viisipaikkaisena ja automaattivaihteisena henkilöautona L200:n hinta on 63 551 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Kaksipaikkaisena L200:n hintahaarukka on välillä 33 990–45 990 euroa – kaikkien versioiden moottori on sama. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D Instyle AT Hinta alkaen 59 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 151 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,7 (yhd.) CO2-päästöt 254 g/km Mitat pituus 5305 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3100 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan