31.12.2021

Katsastusraportti: Audi ja BMW kärjessä vanhimmissa autoissa

katsastusraportti
Kymmenvuotiaiden autojen raporttikärkeen kiilasivat Audi TT, BMW X1 ja Audi A1.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti erottelee automallien jyvät akanoista.

Saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että Audi ja BMW ovat kärjessä vanhimmassa 10–11-vuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Kymmenen parhaan joukossa son eitsemän saksalaista ja kolme japanilaista automallia. 10–11-vuotiaiden automallien paras on Audi TT -urheiluauto vikaprosentilla 12,5. BMW X1 -katumaasturi sijoittui toiseksi ja Audi A1 -pikkuauto kolmanneksi. Honda Jazz ja Volkswagen Golf Plus jakoivat neljännen tilan.

Kymmenen parhaan listalle pääsivät seuraavat merkit: Audi (2 mallia), BMW, Honda, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Toyota, Volkswagen ja Volvo.

Monivikaisimmat automallit ovat puolestaan Dacia Logan (vikaprosentti 36,8), Fiat Panda (34,0) ja Kia Picanto (33,7). Häntäpäästä löytyy myös suomalaisten suosikki Nissan Qashqai, joka jäi sijalle 84. eli 12. heikoimmaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Audi TT (111 000) (12,5)
  2. BMW X1 (134 000) (15,0)
  3. Audi A1 (123 000) (16,1)
  4. Honda Jazz (104 000) (16,2)
  5. Volkswagen Golf Plus (103 000) (16,2)
  6. Toyota RAV4 (126 000) (16,4)
  7. Opel Meriva (101 000) (16,7)
  8. Volvo XC60 (177 000) (16,8)
  9. Mazda 3 (112 000) (16,9)
  10. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (119 000) (17,1)
  11. Mercedes-Benz SLK (96 000) (17,2)
  12. Opel Astra (124 000) (17,2)
  13. Škoda Yeti (129 000) (17,5)
  14. Audi A3 (134 000) (17,6)
  15. Audi Q5 (159 000) (17,7)
  16. Toyota Avensis (150 000) (17,7)
  17. Volkswagen Golf (129 000) (17,7)
  18. Ford C-Max (134 000) (18,0)
  19. Mini (106 000) (18,3)
  20. Ford Fusion (93 000) (18,5)
  21. Audi A4 (164 000) (18,8)
  22. Mercedes-Benz GLK (145 000) (19,0)
  23. Mercedes-Benz A-sarja (99 000) (19,1)
  24. Toyota Auris (112 000) (19,4)
  25. Hyundai ix35 (122 000) (19,9)
  26. Mazda 6 (144 000) (19,9)
  27. Volkswagen Polo (107 000) (19,9)

25 monivikaisinta automallia,10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Dacia Duster (121 000) (26,0)
  2. Ford S-Max (177 000) (26,0)
  3. Hyundai i10 (88 000) (26,0)
  4. Opel Zafira (144 000) (26,3)
  5. Peugeot 308 (128 000) (26,4)
  6. Ford Mondeo (175 000) (26,5)
  7. Ford Ka (94 000) (26,9)
  8. Citroën C1 (99 000) (27,7)
  9. Citroën Berlingo (140 000) (27,7)
  10. Ford Galaxy (182 000) (28,4)
  11. Nissan Micra (100 000) (28,5)
  12. Fiat 500 (95 000) (28,8)
  13. Volkswagen Fox (98 000) (29,0)
  14. Nissan Qashqai (133 000) (29,7)
  15. Ford Focus (136 000) (29,8)
  16. Suzuki Swift (111 000) (30,7)
  17. Renault Clio (107 000) (31,3)
  18. Peugeot 207 (107 000) (31,4)
  19. Fiat Punto (112 000) (32,4)
    90. Renault Twingo (94 000) (32,7)
  20. Renault Kangoo (127 000) (33,1)
  21. Dacia Sandero (105 000) (33,5)
  22. Kia Picanto (91 000) (33,7)
  23. Fiat Panda (94 000) (34,0)
  24. Dacia Logan (133 000) (36,8)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021. Keskimääräinen vikaprosentti 22,8 %

Mielenkiintoista on, että Ford, Opel ja Volkswagen löytyvät sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Se osoittaa, että samankin valmistajan automallien laadussa voi olla suuria eroja mallisarjasta riippuen.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti pohjaa 9,6 miljoonan katsastukseen ja siinä on mukana 222 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

katsastusraportti
Huippusuositun Nissan Qashqain 12. viimeinen sija ei mairittele.

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla.

Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

9,6 miljoonaa katsastusta paljastaa vikaherkkyyden

TÜVin uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen. Raportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat. Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Valitettavasti osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat