4.9.2016

Kawasaki H2R ja Eeki Kuparinen: 345 km/h mittarissa Imatran kaduilla

Yksi Imatranajo-viikonlopun odotetuimmista tapahtumista oli Eeki Kuparisen näytösajo 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä.

Poliisi oli mittaamassa tutkalla nopeuksia Imatran katuradan lähtösuoran päässä, kun Eeki Kuparinen kiersi rataa 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä. Kyseessä oli näytösajo ja lainapyörä, joten Superbike-luokan hallitseva Euroopan mestari Kuparinen kertoi ottavansa pomppuisella katuradalla varovasti. Se tosin ei näkynyt nopeuslukemissa.

- 310, huutaa tutkaa pitelevä poliisimies Kuparisen ja 120 desibelin voimin mylvivän Kawasakin ohitettua mittauspisteen ensimmäisen kerran.

Kawasaki H2R

Toisella kierroksella tulos paranee kahden yksikön verran. Kolmannella kierroksella lähtösuoralla on edessä Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintusta kyydittävä kaksipaikkainen Superbike, joten ohitustilanteen takia lukema jää ”vaatimattomaksi”, noin 300 kilometriin tunnissa. Viimeisellä nopealla kierroksella tutka näyttää lukemaa 319 km/h. Tämä ei kuitenkaan ole vielä koko totuus.

- Ajotietokone näyttää maksiminopeudeksi 345 km/h. Se on tallentunut todennäköisesti takasuoralla, joka on pidempi kuin lähtösuora, kertoo Eeki Kuparinen palattuaan varikolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Voima ei lopu lainkaan”

Kuparinen on silminnähden innoissaan päästyään testaamaan yli 300-hevosvoimaista tykkiä.

- Tällaisilla pitäisi ajaa kilpaa. Se vaan juoksi ja juoksi suorilla, voima ei loppunut lainkaan. Keula nousi vielä kun vaihdoin kuutosvaihteelle.

Kawasaki H2R

Kiihdytysten lisäksi Kuparinen kertoi nauttineensa myös jarrutusten aikana.

- Se moottorin ääni oli niin makea, että ihan sen takia annoin kunnolla välikaasua jarrutuksissa pienemmälle vaihteelle vaihtaessa. Kuuntelin ja nautin siitä.

Nopeusennätys isältä pojalle

Edellisen kerran Imatran katuradalla ajettiin kilpaa vuonna 1986, eli tasan 30 vuotta sitten. Silloinkin poliisi mittasi tutkalla nopeuksia samalla Vuoksen suoralla. Ja silloinkin nopein oli Kuparinen. Kyseessä oli Eeki Kuparisen isä Esko Kuparinen, joka 500-kuutioisella Suzukilla sai tutkalukeman 264 km/h. Koska tämän jälkeen ei Imatran kaduilla ole kilpaa ajettu, on myös Esko Kuparisen nopeusennätys säilynyt voimassa täydet 30 vuotta. Tänä vuonna Eeki Kuparinen asettikin minimitavoitteekseen isänsä nopeusennätyksen lyömisen.

Lähes 100 metriä sekunnissa

Moottoripyörät, jousitukset, jarrut, renkaat ja varmasti kuljettajatkin ovat kehittyneet 30 vuodessa huimasti. Se näkyy myös huippunopeuksissa. Imatran Superbike-lähdöissä kärkipyörät saavuttivat noin 310 kilometrin huippunopeuden. Se on aivan kammottava lukema pomppuisella, likaisella ja puiden ympäröimällä katuradalla.

Kawasaki H2R

Nopeuden kasvu 310 kilometristä 345 kilometriin tunnissa on käytännössä vielä paljon suurempi steppi, kuin pelkkien numeroiden perusteella voisi kuvitella. Noissa vauhdeissa pyörä liikkuu noin 90 metriä sekunnissa. Jos 35 kilometrin lisäys huippunopeuteen kestää esimerkiksi viisi sekuntia, tarkoittaa se 450 metrin matkaa kiihdytyksessä, ja myös jarrutusmatka kasvaa tällöin selvästi.

Kawasaki H2R

Kawasaki H2R on kompressoriahdettu, 1000-kuutioisella nelisylinterisellä rivimoottorilla varustettu moottoripyörä. Se ei ole rekisteröitävissä, mutta samasta pyörästä on olemassa tieliikennekelpoinen 210-hevosvoimainen H2-versio. Suomeen on hankittu vain yksi 326-hevosvoimainen H2R, joka pyörän omistajan ja Kawasaki-maahantuoja Sumekon suosiollisella avustuksella saatiin näytösajoon Imatralle. Pyörän hinnaksi ilmoitetaan 53 900 euroa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat