Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 13.1.2020

Käytetyt erikoisuudet – Citroën Traction Avant 15/6 H

Automaailman etuvetoisuudellaan mullistaneen ranskalaisauton lippulaiva tuntee nimen Citroën Traction Avant 15/6 H. Tästä ei gangsteriauto paljon parane.

Jaa artikkeli

Citroën Traction Avant 15/6 säilyi tuotannossa aina vuoteen 1956 asti, jolloin sen korvasi yhdeksi automaailman ikoneista, ja siten jopa Traction Avantia suuremmaksi legendaksi, kohonnut Citroën DS. Tämä oli tämän mallin loppu, mutta tarinan alku juontaa juurensa 1930-luvulle.

Tori.fi - Citroën Traction Avant 15/6 H takaviisto

Kevyt, etuvetoinen ja nelipaikkainen auto oli tavoitteena ja Citroën Traction Avant lopputuloksena.

André Citroën halusi tuotantoon etuvetoisen, alle 850 kilogrammaisen, nelipaikkaisen auton, jonka moottorin tuli olla sekä tehokas että taloudellinen. Auton suunnittelusta vastasivat André Lefébvre ja Flaminio Bertoni. Traction Avant esiteltiin rahoittajille vuonna 1934 ja välittömän tuen seurauksena se ehti vielä saman vuoden aikana tuotantoon.

Etuvetoinen ja erillisjousitettu itsekantavalla korilla varustettu Citroën Traction Avant oli teknisesti edistyksellinen ja asetti siten suuntaviivat pitkälle tulevaisuuteen koko automaailmalle, kuten tänäkin päivänä voimme vielä todeta. Aikanaan se erosi monista muista autoista itsekantavan korin mahdollistamalla matalalla muodolla, joka loi sille tyylikkäällä tavalla ilkeän ilmeen.

Käytetty erikoisuus – Citroën Traction Avant 15/6 H

Vuoden toinen Käytetty erikoisuus on Citroën Traction Avant 15/6 H. Tässä lisämerkintä 6 viittaa korkeammalla puristussuhteella varustetun 80 hevosvoimaisen moottorin sylinterimäärään ja H hydropneumaattiseen takajousitukseen, joka vihjaili jo tulevasta DS-mallista. Vastaavia autoja on valmistettu myynti-ilmoituksen mukaan vain noin 3000 kappaletta.

Tori.fi - Citroën Traction Avant 15/6 H historia

Auton nykyinen omistaja omisti auton myös vuosina 1965-1967 ja poseeraa kuvassa autonsa kanssa.

Tämä Citroën Traction Avant 15/6 H on käyttöönotettu vuonna 1955 ja se on alkuperäinen Suomi-auto. Auton historia on hyvin kattavasti tiedossa ja sillä on ollut 12 omistajaa. Nykyinen omistaja omisti auton jo kerran aiemmin (vuosina 1965-1967, josta kuvatodiste) hankkien sen takaisin itselleen vuonna 2011.

Tummanpuhuvat pintapellit kerrotaan ylimaalatun jossain vaiheessa. Muuten auto on myynti-ilmoituksen mukaan hienossa alkuperäiskunnossa. Alkuperäisen sisustan lisäksi alkuperäistä maalia pitäisi löytymän muun muassa ovien välistä ja moottoritilasta.

Eikä autoa kehuta vain ulkoasultaan, sillä myynti-ilmoitus lupailee myös mekaanista toimivuutta. Kaiken luvataan toimivan aina kaasunestejousitettua taka-akselia myöden. Moottorin käyttö vaatii käsibensapumpun pumppaamista, mutta tämä oli normaali toimenpide vielä tuohon aikaan.

Autolla kerrotaan ajetun käytännössä joka kesä, joka on hyvä asia käyttökunnon säilymisen kannalta. Mittarilukema on noin 10 000 kilometriä ja myynti-ilmoituksen mukaan auton arvioitu todellinen ajomäärä olisi 110 000 kilometriä. Se olisi varsin kohtuullinen lukema 1950-luvun autolle.

Tori.fi - Citroën Traction Avant 15/6 H etuviisto

Olisi hienoa välttää tämän autoyksilön poistuminen maasta, sillä sen historiaa ei voi mitata rahassa.

Harvoin sorrumme myynti-ilmoitusten mainossanoihin, mutta tällä kertaa joudumme olemaan yhtä mieltä. Myyjän lisäksi myös me jaamme toiveen siitä, että kyseinen autoyksilö jäisi Suomeen. Tämä Citroën Traction Avant 15/6 H kuuluu kotimaamme kalustoon.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu