3.2.2020

Käytetyt erikoisuudet – Mazda 323

Mazda 323 - Tori.fi

Museorekisteröity Mazda 323 edustaa japanilaisvalmistajan mallihistorian konservatiivisempaa päätä. Menestysmalli on syytä muistaa juuri 100 vuotta täyttäneen yrityksen polulla.

Monia mielenkiintoisia malleja tehtailleen autonvalmistajan valikoimassa Mazda 323 oli varsin tavanomainen. Ehkä osin siksi se saavutti suuren suosion. Valitettavan harvoin erikoisuus on vedonnut suuriin massoihin.

Tori.fi - Mazda 323 takaa
Tämä mallisarja aloitti tiensä Mazda Familiana jo vuonna 1963, vaikka numerosarja 323 seurasi vasta myöhemmin.

Tämä meille tuttu Mazda 323 -mallisarja aloitti tiensä Japanin markkinoilla vuonna 1963 nimellä Mazda Familia. Sen suunnittelusta vastasi Giorgetto Giugiaro, sillä työ oli tilattu Bertonelta. Voimanlähteinä tarjottiin pieniä nelisylinterisiä rivimoottoreita.

Familia sai toisen sukupolven vuonna 1967 ja sitä sai pian nelisylinteristen rivimoottorien lisäksi kiertomäntämoottorilla. Jälkimmäinen tunnetaan myös kehittäjänsä mukaisesti wankel-moottorina ja on iso osa Mazdan historiaa, mutta jäi Familiassa harvinaiseksi. Vasta vuonna 1977 esitelty kolmas sukupolvi kantoi nimeä Mazda 323 ja tämäkin vain kotimaansa ulkopuolella.

Tori.fi - Mazda 323 sivu
Familian 4. sukupolvi ja 323 -mallisarjan 2. sukupolvi oli ensimmäinen alemman keskiluokan etuvetoinen Mazda.

Tällä kertaa meitä kiinnostaa kuitenkin neljäs sukupolvi. Se oli merkin ensimmäinen etuvetoinen alemman keskiluokan perheauto ja siten merkittävä. Fordin kanssa yhteistyössä kehitetty 323 voitti ensimmäisen Japanin Vuoden Auto -tittelin vuonna 1980.

Mazda 323 säilyi tuotannossa aina vuoteen 2003, joka oli Familian 8. sukupolvi. Noin 1,9 miljoonaa kappaletta valmistettu Mazda 323 on eräs menestyksekkäimmistä japanilaisautoista. Sen korvasi Mazda 3, jonka 4. sukupolvi on tällä hetkellä tuotannossa mielenkiintoisella Skyactiv X -moottorilla.

Tori.fi - Mazda 323 etu
Mazda 323 on menestyksellään tärkeä mallisarja merkin mittavassa historiassa, vaikka ei ehkä edusta jännittävintä päätä.

Mazda täytti yrityksenä 100 vuotta 30.01.2020 ja halusimme sivuta tätä myös Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme. Moottorin onnittelut ja lyhyen katsauksen Mazdan historiaan voi lukea erillisestä jutusta ”Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota”. Kyseinen artikkeli on varmasti lukuhetken arvoinen.

Tori.fi - Mazda 323 tavaratila
Vuosimallin 1984 Mazda 323 omaa tavaratilan, joka vetää helposti auton mukana toimitettavan toisen rengassarjan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mazda 323

Museorekisteröity vuosimallin 1984 Mazda 323 on myynnissä Tammisaaressa. Se on myyty uutena Suomessa ja sitä mainostetaan huippusiistinä. Mittarilukemaksi on merkitty yli 35-vuotiaalle autolle hyvin kohtuullinen 126 000 kilometriä ja tätä tuetaan täydellisellä huoltokirjalla.

Tori.fi - Mazda 323 takaviisto
Useaan otteeseen ruostesuojattu ja varsin vähän ajettu 323 -yksilö näyttää edelleen edustavalta yli 35 vuoden käytön jälkeen.

Lisätiedoissa autolle kerrotaan suoritetun Finikor ruostesuojaus vuosina 1984, 1986, 1988, 1989, 1990, 1992 ja 1994. Tästä Mazdasta on pyritty pitämään huolta. Kirjoitushetkellä edelliseksi katsastuskerraksi on merkitty huhtikuu 2018.

Kyseessä on siis Mazda 323 -mallisarjan 2. sukupolvi ja Mazda Familian historiassa 4. sukupolvi, joka tunnetaan myös tarkenteella BD. Sen bensiinikäyttöisen noin 1,5-litraisen nelisylinterisen rivimoottorin huipputeho on 55 kW ja suurin vääntömomentti 110 Nm. Myynti-ilmoituksen mukaan tähän on paritettu nelipykäläinen käsivalintainen vaihteisto. On hyvä huomioida, että näillä voimilla tarvitsee liikuttaa omamassaltaan vain 880 kilogrammaista autoa.

Viininpunaiseksi maalatun auton vannevalinta on sopiva ja vaaleanruskeat sisätilat luovat kivasti kontrastia. Koko paketti on myös ajan hengen mukainen. Varusteilla tämä Mazda 323 ei suuremmin leveile, sillä sellaisiin lukeutuvat lähinnä kasettisoitin ja vetokoukku.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat