13.7.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: lukijat kertovat omia kokemuksiaan viitos-Golfeista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetylle Golfille tehtävät testit, huollot ja korjaukset on nyt tehty. Annamme siis vuoron lukijoille kertoa omia kokemuksiaan viidennen sukupolven Volkswagen Golfista. Marraskuussa 2020 käynnistimme Moottorissa Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan, johon ostimme Volkswagen Golf Variantin vuosimallia 2009. Kerroimme juttusarjan ensimmäisessä jutussa hieman kyseisen automallin taustoja ja sen jälkeen olemme keskittyneet oman yksilömme matkaan – nyt annamme puheenvuoron lukijoille. Kysyimme lukijoilta omia kokemuksia viitos-Golfeista Instagramissa ja Facebookissa ja valitsimme niistä kolme kattavinta jaettavaksi eteenpäin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ’’Paras autoni koskaan’’ Ensimmäinen lukijan kommentti oli tiiviisti: ’’Paras auto mitä minulla on hinta-/laatusuhteeltaan koskaan ollut.’’ Kyseessä oli viistoperämalli vuodelta 2005. Auton moottorina oli sama 1.9 TDi, mikä löytyy myös Moottorin Golfin keulalta, mutta kaksoiskytkinvaihteiston sijaan autossa oli kuusiportainen manuaalivaihteisto. Lukijamme oli kerryttänyt Golfin mittariin kilometrejä noin sata tuhatta, jonka aikana ainoa tarvittava korjaus oli ollut takapyöränlaakerin vaihto. Kulutuksen hän arveli pyörineen noin 4,5 l/100 km tuntumassa, johon ei tosiaan tuolla yhdistelmällä ole mahdotonta yltää. Pientä vaivaa, mutta paljon kilometrejä Seuraavan vastaajan Golf oli niin ikään vuoden 2005 viistoperä, mutta tekniikkana oli dieselin sijaan 1,6 FSI-bensiinimoottori. Auto oli ollut lukijamme perheessä jo 300 000 kilometrin ajan, eli kokemuksia on varmasti kertynyt kattavasti. Lukija kehui etenkin auton ajettavuutta ja helppokäyttöisiä hallintalaitteita. Auton alustan osat olivat olleet lukijan mielestä erityisen kestäviä: esimerkiksi ensimmäiset etupään puslat oli vaihdettu vasta 310 000 kilometrin kohdalla. Negatiivistakin sanottavaa kuitenkin löytyi: matkustamo oli lämmennyt talvella hitaasti ja autoon oli jouduttu vaihtamaan muun muassa sytytyspuolat, egr-venttiili, nox-anturi ja katalysaattori. Tuolla kilometrimäärällä kyseisten osien vaihtaminen on kuitenkin bensiiniautoissa täysin normaalia. Myös nokkaketjun kiristin oli päässyt väsähtämään, joka oli aiheuttanut sekunnista kahteen kestävän rallatuksen kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Lisäksi lukijan mieltä oli jäänyt erityisesti painamaan kyseisen mallisarjan yleisesti tunnettu huono ruostesuojaus. Turhan tiuhaa jakoketjun vaihtoa Facebookin kautta yhteyttä ottanut lukija oli omistanut oman, niin ikään viistoperäisen, nollakasi-vuoden Golfin 1,4 TSI -koneella reilun vuoden. Nopeasti auton ostamisen jälkeen siihen oli jouduttu laittamaan jakopään ketju kiristimineen uusiksi. Lukija kritisoikin kyseisen koneen jakopään huoltoväliä turhan tiuhaksi ja kertoi jättävänsä seuraavan jakopääremontin suosiolla seuraavan omistajan murheeksi. Neljännen sukupolven Volkswagen Golf. Muuten auto oli miellyttänyt ajettavuudeltaan, mutta myös tässä tapauksessa mallin ruosteherkkyys oli huomattu. Samalla lukijalla oli ollut aiemmin neljännen sukupolven Golf vapaastihengittävällä 1,4-litraisella bensiinimoottorilla, joka oli lähes kymmenen vuoden vanhemmasta iästään kuluttanut lähes litran sataselle vähemmän kuin viitos-Golf turbokoneella. Kulutuseron kuulema myös tuntee kulkupuolen erona, mutta vaikka nelos-Golf on seuraajansa kevyempikin, niin kymmenessä vuodessa moottoritekniikan olisi voinut olettaa kehittyä kulutukseltaan päinvastaiseen suuntaan. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Käyttötesti käytetyllä: vaihdoimme vielä ajokuntoiset nastarenkaat uusiin Käyttötesti käytetyllä: pientä laittoa, kun ei isompaa korjattavaa ole Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku