13.7.2021

Käyttötesti käytetyllä: lukijat kertovat omia kokemuksiaan viitos-Golfeista

Kaytetty Golf

Moottorin käytetylle Golfille tehtävät testit, huollot ja korjaukset on nyt tehty. Annamme siis vuoron lukijoille kertoa omia kokemuksiaan viidennen sukupolven Volkswagen Golfista.

Marraskuussa 2020 käynnistimme Moottorissa Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan, johon ostimme Volkswagen Golf Variantin vuosimallia 2009. Kerroimme juttusarjan ensimmäisessä jutussa hieman kyseisen automallin taustoja ja sen jälkeen olemme keskittyneet oman yksilömme matkaan – nyt annamme puheenvuoron lukijoille.

Kysyimme lukijoilta omia kokemuksia viitos-Golfeista Instagramissa ja Facebookissa ja valitsimme niistä kolme kattavinta jaettavaksi eteenpäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

’’Paras autoni koskaan’’

Ensimmäinen lukijan kommentti oli tiiviisti: ’’Paras auto mitä minulla on hinta-/laatusuhteeltaan koskaan ollut.’’ Kyseessä oli viistoperämalli vuodelta 2005. Auton moottorina oli sama 1.9 TDi, mikä löytyy myös Moottorin Golfin keulalta, mutta kaksoiskytkinvaihteiston sijaan autossa oli kuusiportainen manuaalivaihteisto.

Lukijamme oli kerryttänyt Golfin mittariin kilometrejä noin sata tuhatta, jonka aikana ainoa tarvittava korjaus oli ollut takapyöränlaakerin vaihto. Kulutuksen hän arveli pyörineen noin 4,5 l/100 km tuntumassa, johon ei tosiaan tuolla yhdistelmällä ole mahdotonta yltää.

Pientä vaivaa, mutta paljon kilometrejä

Seuraavan vastaajan Golf oli niin ikään vuoden 2005 viistoperä, mutta tekniikkana oli dieselin sijaan 1,6 FSI-bensiinimoottori. Auto oli ollut lukijamme perheessä jo 300 000 kilometrin ajan, eli kokemuksia on varmasti kertynyt kattavasti. Lukija kehui etenkin auton ajettavuutta ja helppokäyttöisiä hallintalaitteita.

Auton alustan osat olivat olleet lukijan mielestä erityisen kestäviä: esimerkiksi ensimmäiset etupään puslat oli vaihdettu vasta 310 000 kilometrin kohdalla.

Negatiivistakin sanottavaa kuitenkin löytyi: matkustamo oli lämmennyt talvella hitaasti ja autoon oli jouduttu vaihtamaan muun muassa sytytyspuolat, egr-venttiili, nox-anturi ja katalysaattori. Tuolla kilometrimäärällä kyseisten osien vaihtaminen on kuitenkin bensiiniautoissa täysin normaalia. Myös nokkaketjun kiristin oli päässyt väsähtämään, joka oli aiheuttanut sekunnista kahteen kestävän rallatuksen kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Lisäksi lukijan mieltä oli jäänyt erityisesti painamaan kyseisen mallisarjan yleisesti tunnettu huono ruostesuojaus.

Turhan tiuhaa jakoketjun vaihtoa

Facebookin kautta yhteyttä ottanut lukija oli omistanut oman, niin ikään viistoperäisen, nollakasi-vuoden Golfin 1,4 TSI -koneella reilun vuoden. Nopeasti auton ostamisen jälkeen siihen oli jouduttu laittamaan jakopään ketju kiristimineen uusiksi. Lukija kritisoikin kyseisen koneen jakopään huoltoväliä turhan tiuhaksi ja kertoi jättävänsä seuraavan jakopääremontin suosiolla seuraavan omistajan murheeksi.

Golf V6 4Motion
Neljännen sukupolven Volkswagen Golf.

Muuten auto oli miellyttänyt ajettavuudeltaan, mutta myös tässä tapauksessa mallin ruosteherkkyys oli huomattu. Samalla lukijalla oli ollut aiemmin neljännen sukupolven Golf vapaastihengittävällä 1,4-litraisella bensiinimoottorilla, joka oli lähes kymmenen vuoden vanhemmasta iästään kuluttanut lähes litran sataselle vähemmän kuin viitos-Golf turbokoneella.

Kulutuseron kuulema myös tuntee kulkupuolen erona, mutta vaikka nelos-Golf on seuraajansa kevyempikin, niin kymmenessä vuodessa moottoritekniikan olisi voinut olettaa kehittyä kulutukseltaan päinvastaiseen suuntaan.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat