26.4.2023

Käyttötesti: Moottorin kaikki 12 + 3 testiautoa esittelyssä

Hybridihaaste käyttötesti käytetyllä Toyota Corolla Volkswagen Golf

Moottorin käyttötestissä on ollut jo täysi tusina autoja – joukkoon mahtuu suomalaisen autokannan koko kirjo käytetystä bensiiniautosta uuteen sähköautoon. Lisäksi kolmen tuoreimman automme testit ovat vielä käynnissä.

Moottorin käyttötesti sai alkunsa, kun halusimme käytännön kokemuksia vielä varsin harvinaisesta ilmiöstä, täyssähköautosta. Elettiin vuotta 2017, jolloin toimitukseen saatiin upouusi Hyundai Ioniq Electric – tuolla mustalla yksilöllä ajettiin käyttötestiä täydet 12 kuukautta, mistä juttusarjan nimi, Vuosi sähköllä, sai nimensäkin.

Ensimmäisestä käyttötestistä jäi mieleen kaksi asiaa: sähköauto oli valmis, mutta sähköautoinfra ei. Lähinnä testasimmekin olematonta latausverkostoa, kun taas Hyundai pelasi koko vuoden läpi käytännössä häiriöttömästi.

Vuosi sähköllä
Vuosi sähköllä toteutettiin Hyundai Ioniq Electricin voimin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuteen sähköautomaailmaan

Maailma olikin koko lailla muuttunut, kun vuoden 2021 alussa otimme testiin uudemman polven sähköauton, Volkswagen ID.3:n.

Lähes kaikki oli paremmin, sillä latausnopeus, toimintamatka ja etenkin pikalatausverkosto olivat kehittyneet huomattavasti. Lähes-sana on tarpeen siksi, että ID.3 kärsi varsinkin käyttötestin alussa kiusallisista softaongelmista, joiden hiivuttua taka-alalle itse auto alkoi maistumaan aina vain paremmalta.

Volkswagen ID.3 kärsi hieman softaongelmista...

Ajatus sähköautojen jatkuvasta kehityksestä sai meidät ottamaan käyttötestiin myös Hyundai Ioniq 5:n, jonka latausnopeuden luvattiin olevan automaailman huippuluokkaa. Sitä se kesäkeleillä olikin, mutta talvella akuston esilämmityksen puute rajoitti latausnopeuden tavanomaisiin lukemiin. Testi jättikin meidät hieman ihmettelemään futuristisen jättiviistoperän olemusta.

Polestar 2 käyttötesti sähköauto ikkuna lasi rikki räjähti sirpale
...Polestar 2:sta vuorostaan räjähti sivulasi...

Sähköautojen käyttötestit jatkuvat. Polestar 2:n loppuraportti on juuri tekeillä, Kia Niro EV:n testi on yli puolivälissä emmekä ole vielä myyneet myöskään Nissan Leafia – tuota vuosimallin 2014 käytettyä sähköautoamme, jonka kanssa koimme monta enemmän tai vähemmän piinallista seikkailua pidemmillä reissuilla. 9 000 euron hankinnaksi Leaf on kuitenkin kelpo kaupunkiauto, eikä autossa myöskään esiintynyt mitään järisyttävän suurta vikaa.

käytetty Nissan Leaf
...ja myös Nissan Leafilla oltiin paikoittain erilaisissa pinteissä.

Joka sortin hybridejä

Olemme toki kokeilleet käyttötestissä muitakin käyttövoimia kuin sähköä. Vuonna 2019 Kesä kaasulla -teipit kyljissään kulki Seat Arona TGI, joka osoittautui tyypilliseksi lajinsa edustajaksi: ajaminen oli kaasulla hyvin halpaa, mutta harva tankkausverkosto pakotti ajamaan osan testistä bensiinillä, ja tällöin taas varsin lyhyt toimintamatka asettautui reissaajalle poikkiteloin.

kulutusmittaus kesä kaasulla seat arona tgi
Kesä kaasulla ja Seat Arona TGI.

Seuraavaksi oli aika ladattavan hybridin, jonka kenties kehittyneintä muotoa edusti vuonna 2020 Mercedes-Benz A 250 e. Sen hyviin puoliin kuului suhteellisen suuri akku ja nopea asiointilataus, joiden avulla pystyimme ajamaan pelkällä sähköllä oikeastaan enemmän kuin odotimmekaan. Niinpä käyttökulut jäivät varsin alhaisiksi, ja aivan kuten Seatissa, myöskään Mersussa ei esiintynyt testin aikana mitään mainittavaa häiriötä.

Mercedes-Benz A 250 e / puolen vuoden koeajo
Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä - tässä Mercedes-Benz A 250 e.

Niin kutsuttua perushybridiäkin testattiin Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybridin muodossa. Suomen myydyimmäksi autoksi kohonnut Corolla osoittautui hyvin taloudelliseksi erityisesti pidemmillä matkoilla ja lämpimällä moottorilla. Sen sijaan kylmäkäynnistykset ja lyhyet ajomatkat nostivat kulutusta odottamattoman paljon. Helppo ja luotettava, ja myös kokonaistaloudellinen, Toyota toki oli.

Hybridihaaste / Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
Hybridihaasteen päätähtenä toimi Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid

Helppoa ja ei-helppoa

Samat sanat pätivät seuraavaan uuteen polttomoottoriautoomme, Nissan Qashqaihin, jonka käyttötesti suoritettiin keväällä 2022. Kevythybriditekniikalla toteutetulla katumaasturisuosikilla ei saavutettu mitään haamukulutuksia, mutta auton kertakaikkinen käyttökelpoisuus ja ergonomian helppous jaksoivat ihmetyttää joka kerta, kun hyppäsimme jostain muusta koeajoautosta Qashqain ratin taakse.

Käyttötestissä autot ovat nimensä mukaisesti käytössä, ja niillä ajetaan monenlaista ajoa vaihtelevissa olosuhteissa.

Viimeisin, mutta vielä emme tiedä oliko se viimeinen, lataushybridimme oli Peugeot 308 SW Hybrid, jonka Mersua hitaampi asiointilataus korvattiin käyttötestin aikana ahkeralla koti- ja työpaikkalatailulla. Myös tällä bensiinin ja sähkön sekoituksella saavutettiin ajoittain todella alhaisia kulutuslukemia, mutta enemmän jäi mieleen auton kaksijakoisuus: esimerkiksi auton etutilat ja ajettavuus edustivat viihtyvyydeltään parhaimmistoa, takatilat taas olivat poikkeuksellisen niukat. Merkillepantavaa oli myös vikojen täydellinen puuttuminen.

Viimeisin, vaan ei välttämättä viimeinen lataushybridimme: Peugeot 308 SW Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikenkarvaisia käytettyjä

Edellä tulikin jo kerrottua käytetystä Nissan Leaf -sähköautosta, jonka lisäksi olemme pitäneet laivueessamme jatkuvasti jonkin sorttista käytettyä kulkupeliä – niillähän valtaosa suomalaisista keskimäärin ajaa.

Auton myyminen myyntikuvat
Käyttötestissä olleen Volkswagen Golfin kanssa tutustuimme myyntikuvien ottamiseen...

Aivan ensimmäinen käytetty käyttötestiautomme ei kuitenkaan ollut Leaf vaan 2009-mallinen Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI DSG, jossa kiteytyivät syksyllä 2020 mielestämme kaikki olennainen: dieselskandaalista kärsinyt saksalaisvalmistaja, vikaherkkyydestään tunnettu kaksoiskytkinvaihteisto sekä se, että samaan aikaan käyttötestiimme tuli aivan toista äärilaitaa edustanut Volkkari – jutun alussa mainittu täyssähköinen ID.3.

DSG-vaihteisto
...sekä myös DSG-vaihteiston haasteisiin.

Golf osoittautui yllättävän päteväksi peliksi – jopa niin päteväksi, että se peittosi parivertailussa joillakin osa-alueilla jopa uuden vastaavan merkkisisarensa eli Golf 1.0 e TSI:n. Siitä vaihteistostakin saimme kokemuksia, nimittäin korjauttamalla laatikon niihin erikoistuneella pajalla. Tuo juttu on käytetyistä autoista kiinnostuneiden lukijoidemme keskuudessa edelleen melkoinen hitti.

Mondeon huolto
Ford Mondeon kohdalla saimme tehdä rästiin jääneitä huoltoja....

Golfin jälkeen halusimme alle tuiki tavallisen bensiiniauton, ja keväällä 2021 löysimmekin kiireaikataululla sellaisen: Ford Mondeo 1.8 Sportback oli ostohetkellä ollut todennäköisesti huoltamatta kymmenien tuhansien kilometrien ajan! Lähtökohdat eivät siis olleet kovin otolliset, mutta pikku fiksauksilla Mondeo alkoi palvella meitä varsin luotettavasti, eikä auton myyminen eteenpäin tuottanut lopulta mitään vaikeuksia. Sekä Golfista että Mondeosta jäimme kaipaamaan yksinkertaisen simppeliä olemusta, joka tuntuu nykyisistä uusista autoista miltei systemaattisesti puuttuvan.

Käyttötesti Volvo V50 Drive
...ja Volvo V50:n hankinta lähti liikkeelle vanteiden ostosta.

Hauskaakin pidettiin

Ennen käytettyä Volvo V50 1.6D Drivea, jonka testi on edelleen käynnissä ja joka jatkuu vielä pitkälle kuluvaan vuoteen, hankimme jotain vähän makeampaa. On vaikea kuvailla sitä autokuumeen määrää, minkä koimme etsiessämme kesäksi 2022 toimitukseen aitoa GTI-luokan tykkiä. Usean päivän mittainen surffailu netin autoilmoituksissa kannatti, sillä teimme todellisen löydön, 20 vuotta vanhan mutta erittäin hyvin säilyneen Honda Civic Type R:n.

Tätä ennen olimme jo ehtineet hylätä kyseisen automallin sen kalleuden vuoksi, mutta onneksemme autoa myyneen henkilön piti päästä sportistaan nopeasti eroon, joten iskimme kultasuoneen. Viimeistään sitten, kun olimme suhanneet Civicillä mutkateitä, kiertäneet Kymiringiä ja rundanneet Vantaalla ja myyneet auton sievoiseen hintaan, totesimme, että käyttötestin tekijöillä ei tarvitse aina olla hauskaa, mutta joskus pitää ehdottomasti kivaakin olla.

Moottorin kesäauto radalla: Honda Civic Type-R
Moottorin kesäautona toimi legendaarinen Honda Civic Type-R, jonka kanssa vierailimme myös suljetulla radalla.

Miten näiden kaikkien autojen käyttökulut sitten vertautuvat, kun ne pistetään hieman tarkemman luupin alle? Siitä lisää Moottorin tuoreimmassa numerossa 5/2022, jonka voit lukea joko sähköisesti Lehtiluukusta tai tilaamalla Moottorin kotiisi.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat