18.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 kuluttaa vähemmän kuin dieselit, mutta vain lataamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid ei vie käytännössä lainkaan bensaa, jos päivittäiset ajot ovat muutamia kymmeniä kilometrejä. Sähkö tuo säästöä sadan kilometrin taipaleillekin, mutta kaiken edellytyksenä on ahkera latailu. Aiemmista käyttötestijutuista on varmasti käynyt selväksi, että elämä Peugeot 308 SW Hybridin kanssa ei ole lainkaan tylsää. Puolivuotisen käyttötestimme vaihtelevuutta lisäsi entisestään auton lataushybriditekniikka, joka tunnetusti tekee ajokustannuksista melkoisen vyyhdin: niin nytkin. Halusimme käyttötestiin nimenomaan ladattavan hybridin, joka edusti 308-mallistossa ennennäkemätöntä tekniikkaa, kun tämä nykyinen sukupolvi vuonna 2021 esiteltiin. Energiakriisin myötä huimasti kallistuneet polttonesteiden hinnat tarjosivatkin herkullisen lähtökohdan testata, miten paljon akkua täyttämällä saavuttaa säästöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Melkein sähköauto Lataushybridin tapauksessa kaava on tuttu: kaikki on lopulta kiinni siitä, miten usein autoaan lataa ja miten pitkälle sillä ajaa. Jos päivittäinen ajorupeama osuu muutaman kymmenen kilometrin säteelle ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, 308 Hybrid käyttäytyy aivan sähköauton tavoin. Paikallispäästötöntä ajoa puoltaa sekin, että polttomoottori ei turhaan käynnisty edes muutaman asteen pakkasella liikuttaessa. Tätä kylmemmällä kelillä järjestelmän rajat alkavat kuitenkin tulla vastaan, sillä valmistajan mukaan silkka sähkökäyttö toimii vain -5 °C ja +45 °C -lämpötilojen haaarukassa. Akku täyteen ladattuna auto starttaa aina oletusarvoisesti Electric-sähköajotilassa. Käyttötestissä ylsimme kesäisellä 80 km/h -rajoitetulla maantiellä kevyesti valmistajan ilmoittamaan 60 kilometrin toimintamatkaan ja pihistelemällä pidemmällekin, kun taas kaupungissa tai moottoritiellä tyypilliseksi sähkökantamaksi jäi noin 45 kilometriä. Pikkupakkasilla näistä lukemista piti vielä vähentää nopeuksista ja lämpötiloista riippuen noin 5–15 kilometriä, sillä matkustamon lämmittäminen vie energiasta osansa. Vaihtelevaa kulutusta Kun kaikki sähkö on kulutettu, ajotila vaihtuu Electricistä Hybridiin, ja matka jatkuu pääasiassa bensiinin voimin. Tästä eteenpäin ajokustannukset riippuvatkin sitten jälleen lataamisen ahkeruudesta ja reitin pituudesta. Tyhjällä akulla 308 Hybridin kulutukset asettuvat tasaisin portain maantiellä 5 l/100 km, moottoritiellä 6 l/100 km ja kaupunkiajossa 7 l/100 km -tasolle. Nämä eivät ole pahoja lukemia varsin suorituskykyiselle autolle, mutta kuten sanottua, lataustolpalla vierailu säästää polttonestettä huomattavasti. Esimerkiksi sadan kilometrin moottoritiematkalla, johon lähdetään akku täynnä, kulutuksen saa tippumaan jopa 3 l/100 km -pintaan, ja tämä siis täysin normaaleilla kesänopeusrajoituksilla ajettaessa. Parhaimmillaan 308 Hybridillä pääsee siis reilusti alle dieselautojen kulutuslukemien – mutta vain siinä tapauksessa, että osa matkasta ajetaan sähköllä. Sähköä vain määränpäästä Useampia satoja kilometrejä matkattaessa Peugeotin yksivaihelataus ja pikalatauksen puute aiheuttavat sen, että tien päällä akkua tulee täytettyä ani harvoin. Tässä lataushybridin isoin etu sähköautoon nähden onkin ehkä siinä, että tarvittaessa autolla pääsee sen kummemmin stressaamatta vaikka Suomen halki. Tosin ei tällöinkään ilman pausseja, siitä pitää 308 Hybridin pienehkö, 40 litran polttonestesäiliö huolen. Käyttötestin keskikulutus oli reippaalla, 40 000 kilometriä vuodessa -tahdilla 4,6 l/100 km, ja suurimmalla osalla tankkausväleistä (19 kpl) auto vei bensiiniä neljän ja kuuden litran välillä sataa kilometriä kohden. Mutta kuten sanottua, vähemmän ajavalla lukemat olisivat luonnollisesti aivan toisennäköiset – käyttötapa ratkaisee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?