11.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – kokemuksia kesärengaskaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme kolmas osa ruotii sitä, millainen ajettava Nissan Qashqai oli kesärengaskaudella. Yllätyksiä koimme varsinkin soratiellä. Vaihto kesärenkaisiin palautti Nissan Qashqain vakiorengaskokoonsa eli 235/55 R18 -suuruisiin Goodyear Eagle F1 -kumeihin. Talvirenkaat edustivat samaa kapeampaa kaliiberia, joka on vakiona Qashqain kahdessa edullisemmassa varustetasossa, ja tätä järkevyyttä harrastetaan talvisin usein myös kalliimmissa malleissa. Yhdessä kesänopeusrajoitusten ja kevätkarkeiden asfalttien kanssa odotimme reipasta lisäystä rengasmeluun, mutta tämä ei onneksi toteutunut: melutaso säilyi edelleen aivan kohtuullisena moottoritielläkin. Rengasmelun suhteellisen pienuuden havaitsee siitä, ettei mökä kovin paljon vähene karhealta pinnalta sileämmälle siirryttäessä: autosta kaikuva yleiskohina on kaiken aikaa vallitsevinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Soratie maistuu Kesäinen ajettavuus tuki koko lailla talvella tehtyjä havaintoja. Ohjaus on kesärenkaillakin taajamassa ylikevyt, mutta tukevoituu maantienopeuksissa. Myös keskitys on kohdallaan, eikä auto vaeltele uraisellakaan tiellä. Autotestissä suorittamamme väistökokeet osoittivat ääritilannekäytöksen hyväksi, varsinkin auton korkeus huomioon ottaen. Jousitus nypyttää yhä, mutta asiaan näyttäisi tottuvan nopeasti – monen sadan kilometrin päivätaipaleetkin taittuivat rasittumatta. Osittain myös hyvien istuinten vuoksi, eli alun mukavuusvaikutelmat osoittautuivat todeksi myös pidemmillä siirtymillä. Ja jos eteen sattuu soratietä, Qashqain kulku sen kuin paranee. Auto ei vavahtele tai leijaile turhia, ohjaus ei vetele, jousitus kerää niin isommat kuin pienemmätkin kuopat sisuksiinsa ja pyörät pysyvät kaiken aikaa tien pinnassa kiinni, eli ulosjoustotkin hoitavat tehtävänsä. Kolinoita ei kuulu eikä sorakaan juuri rapise lokasuojissa. Reipas maavara huolehtii lopusta, eli miltei minkä tahansa patin ylitse voi syöttää surutta. Kuulalaakerisoralla auto toki yliohjautuu, mutta ajonvakautus nappaa tämänkin liikkeen kiinni. Vähän liian kuumaa Kaupunkiajoa helpottavat olennaisesti monipuoliset ja hyvin toimivat kamerat. 360 asteen kameran avulla auton saa asemoitua helposti ruutuun kuin ruutuun, ja etu- sekä takakameroilla pysähdys onnistuu helposti miltei seinään kiinni. Suuret taustapeilit sekä A-pilarien kohtuullisen pienet katveet varmistavat osaltaan näkymiä. Erään epäkohdan havaitsimme aivan testin loppuvaiheessa, kun helteet alkoivat levittäytyä Suomeen: automaatti-ilmastointi herää hitaasti liikkeellelähdön jälkeen, ja pyyntiä pitää laskea reilusti alle 20 asteen, jotta matkustamo alkaa kunnolla viilentyä. Talvella sama laite toimi siis lopulta selvästi loogisemmin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?