15.8.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sitä tuntee itsensäkin rallikuskiksi, kun lähtee Toyotalla MM-rallia seuraamaan. Moottorin käyttötestiauton Toyota Corolla Crossin kilometrien kartuttamiseksi se annettiin alleni, kun olin lähdössä seuraamaan Jyväskylän suurajoja, jota myös salanimellä WRC Secto-rally Finland kutsutaan. Toyotan kannustaminen luonnistuu nelivetoisen liki 200-heppaisen Toyotan ratissa, vaikka korkea ja tilava perheversio onkin. Evästykseksi matkalla käskettiin ottaa kuvia juuttumisesta peltoparkkiin pikisten varrella, runsasta sadetta oli luvassa viikonlopulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nelivetoToyota Corolla Cross on aina nelivetoinen ja Corolla-malliston tehokkaammalla kaksilitraisella bensiinihybridillä varustettu. Neliveto ei ole jatkuva, eikä taka-akselille tule edes kardaaniakselia. Takana on oma 40-heppainen sähkömoottorinsa, joka kytkeytyy vetohommiin automaattisesti järjestelmän havaitessa lipsumista.Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina nelivedolla, joten edes mitään alkusutaisua ei ehdi havaita. Kiinnijäämisestä ei ollut pelkoa muutenkaan, pahimmin vettyneet pellot oli suljettu rallivieraiden autoilta. Muiden karttelemia syvimpiä mutavellejä etsienkään ongelmia ei tullut, kevyt Corolla nuljui pintakaasulla kuin itsestään takaisin kovemmalle uralle. Maavaraa ei kuitenkaan ole yhtään liikaa, alimpana roikkuva pakoputki ottaa osumaa jo helpoilla metsäautoteillä.Elektroniset apukuskitSiirtymätaipaleiden kuulalaakerisoralla ja sateen liukastamalla savipinnalla neliveto kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomasti. Elektroniikka jakaa voimaa pyöräkohtaisesti suitsien niin ali- kuin yliohjautumistakin yrittäen arvailla kuskin ajolinjaa. Ajonvakautus sallii pienen luiston ennen puuttumistaan jättäen kuskille onnistumisen tunteen. Odotamme talvea innolla.Asfaltille siirtyessä huomaa heti autonomisen ajon kehittyneen, tiemaalausten ollessa näkyvät ja loogiset auton kaistallapitoon (LTA) herää luottamus. Ajolinjat ovat juoheat, tosin harmillisesti aina säntillisesti keskellä kaistaa pahimmissa urissa. Pienemmillä teillä kaistavahti (LDA) sen sijaan puuttuu ohjaukseen äkkinäisesti ja voimakkaasti luettuaan tietä väärin. Poiskytkeminen mittariston keskivalikon kautta on turhan monimutkaista ja hidasta jokaisen käynnistyksen jälkeen.Toinen sydämentykytyksiä aiheuttava avustin on pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB). Rallipikisten varrelta parkkipaikkaa etsiessä jokainen risu ja heinänkorsi aiheuttaa piippauksen. Niihin ei enää kiinnitä huomiota, koska Toyota piipittää muutenkin koko ajan. Säikähdys tulee vasta äkkipysähdyksestä järjestelmän polkiessa jarrut pohjaan. Sitä ei kuitenkaan haluaisi kytkeä pois, sillä se saattaa joku päivä pelastaa kolhulta tai lapsen yliajolta.Ralli vai taloudellisuusajoCorolla Crossin hybridijärjestelmän toiminta ei herätä eikä kaipaa huomiota, se ahkeroi koko ajan taustalla minimoiden bensiinikulutusta. Mittaristo näyttää sähköajon osuutta prosentteina ajetusta ajasta, ajetusta matkasta lukema ei olisi yhtä mairitteleva. Moottoritiellä sähköajoa ei juuri tule, mutta vaikkapa pääkaupunkimme tietöiden ja punaisten aaltojen jumittamassa liikenteessä 90 % saavuttaminen on mahdollista. Yleensä pyöritään 50 % molemmin puolin.Litroiksi muutettuna pikkuteillä pihtailu palkitaan nelosella alkavilla lukemilla, moottoritienopeudet puolestaan kuutosella. Ralliturneella kilometrejä tuli 720 ja lopputankkaus oli 35,2 litraa, jotka kertovat samalla auton tankin koon ja toimintamatkan. Kulutus 4,9 l/100km on erinomainen lukema tehokkaalle nelivetoiselle korkealle autolle. Ehkäpä vauhtia ruuhkaisilla siirtymillä ei ollutkaan ihan niin paljon, kuin kuski mielellään muistelisi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveen Käyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen