26.6.2019

Kesä kaasulla: kaasuautoilu yleistyy käytettyjen kautta

Seat Arona kesä kaasulla tankkaus

Kaasuautoja on vielä vähän, mutta kasvutavoitteet ovat kunnianhimoiset.

Seat Arona TGI on Suomen autovalikoimassa harvinainen tapaus kahdessa suhteessa. Se on kaasuauto ja mikä ainutlaatuista, se on ainoa tarjolla oleva kaasukäyttöinen katumaasturi. Sille voi povata menestystä.

Suomessa kaasuautoilu alkaa vähitellen ottamaan tuulta purjeisiinsa – ainakin Traficomin ensirekisteröintitilastojen perusteella. Määrällisesti kaasukäyttöisiä henkilöautoja ei rekisteröity vuonna 2018 erityisen paljoa, 1 161 kappaletta, mutta kasvu edellisen vuoden ensirekisteröintimääriin on yli kaksinkertaistunut. Vuonna 2017 kaasuautoja ensirekisteröitiin 433 kappaletta, joka oli myös yli kaksinkertainen määrä vuoden 2016 lukemaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaasuautojen osuus vähäistä, mutta kasvavaa

Vaikka Suomessa tarjolla oleva kaasuautomallisto on kasvanut ja kaasuautojen myynti vauhdittunut, on tavoitteisiin vielä matkaa: yhteensä viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, kun koko Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.

Jos oletetaan, että kaasuautojen ensirekisteröintien kasvu jatkuu suhteellisesti yhtä voimakkaana kuin vuonna 2018, ilmastotavoitteiden 50 000:een kaasuautoon vuonna 2 030 päästäisiin helposti.

Tämän vuoden ensimmäinen neljännes ei tosin enteile hyvää näiden tavoitteiden kannalta. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kaasuautoja on ensirekisteröity 166, kun edellisvuonna niitä oli rekisteröity 419. Tämän vuoden lukema on kuitenkin enemmän kuin vuoden 2017 vastaava, joten vuoden 2018 poikkeuksellisen suuret ensirekisteröintimäärät johtunevat osittain romutuspalkkiokokeilusta.

Kasvu myös käytettyjen varassa

Kaasuautojen määrä kasvoi vuosia 2017 ja 2018 verratessa lähes 2 500 kappaletta, joka tarkoittaa, että yli puolet Suomeen rekisteröitävistä kaasuautoista on ollut käytettyjä.

Alhainen Ruotsin kruunun kurssi on vilkastuttanut tuontiautojen määrää Ruotsista, jossa kaasuautoilu on huomattavasti suositumpaa kuin Suomessa.

Auton voi myös muuntaa kaasukäyttöiseksi. Traficom myöntää bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kaasuautoksi muuntamiseen tuhannen  euron tukea vuoteen 2021 asti. Minkä tahansa bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa toimimaan bensiinin rinnalla myös kaasulla, yleensä jälkiasenteisen kaasusäiliön koko riittää noin 200–300 kilometrin toimintamatkaan. Asennuksen hinta on noin 2 000–4 000 euroa ja sen jälkeen auto on muutoskatsastettava.

Tarjolla viiden eri valmistajan autoja

Gasumin nettisivulla ylläpidetään tietoa Suomessa tarjolla olevista kaasuautomalleista joita on tarjolla viitisentoista. Listalla korostuu Volkswagen Groupin panostus: Seat tarjoaa Aronan lisäksi Mii Ecofuelia, Ibiza TGI:tä ja Leonin TGI-malleja, Audi myy g-tron malleja A3:sta, A4:stä ja A5:stä, Škodalla on Citigo G-tec ja Octavia G-tec ja emomerkki Volkswagenilla Golf TGI, Eco Up ja Caddy Kombin eri versiot. Näiden lisäksi tarjolla on myös kaasukäyttöinen versio Opel Astrasta.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lähteet: Traficom, Autoalan Tiedotuskeskus 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat