Harley-Davidson Pan America

Ajoneuvot Koeajo 23.8.2021

Koeajo: Harley-Davidson Pan America 1250 Special – valmis paketti

Harrikan ensimmäinen seikkailupyörä Harley-Davidson Pan America 1250 Special on ominaisuuksiltaan yllättävän lähellä pitkän linjan eurooppalaiskilpailijoitaan. Hyvää: moottorin luonne, varustetaso, yksinkertainen mittariston käyttöliittymä, pitkä takuu. Huonoa: sivuseisontatuen toiminta, vaihdeavustimen puute.

Harley-Davidson laajentaa mallistoaan seikkailupyöriin. Pan America tähtää eurooppalaiskilpailijoiden kanssa samoille markkinoille, joten vanhan mantereen tyyliset ominaisuudet eivät ole yllätys.

Harley-Davidson Pan America

Uudenlainen jousitus

Pan America tuo ensimmäisenä moottoripyörämallina markkinoille jousitusjärjestelmän, missä ”jousitus niiaa” ja istuinkorkeus madaltuu pysähdyttäessä. Näin voidaan yhdistää pitkän joustomatkan tuoma iso maavara helpompaan käytettävyyteen. On oikeastaan ihme, ettei tätä järjestelmää ole keksitty aikaisemmin. Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä lukuunottamatta offroad-asetusta, jolloin semiaktiivinen järjestelmä pehmentää asetuksia selvästi.

Harley-Davidson Pan America

Tuulilasin korkeudensäätö on tässä hintaluokassa enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta Pan America on kaikkien aikojen ensimmäinen H-D, jossa tuulilasin korkeus on säädettävissä. Säädön voi tehdä ajon aikana yhdellä kädellä, joskin koeajopyörässä säätö oli hieman jäykkä.Harley-Davidson Pan America1 252-kuutioinen V2-moottori on varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella ja hydraulisilla venttiilinvälysten säädöllä. Moderni moottori tuottaa 152 hevosvoimaa, mutta vain sport-asetuksella. Muilla asetuksilla (road, rain, offroad, offroad plus) voimantuotto on pehmeämpää, ja samalla huipputehoa on leikattu alhaisemmaksi.

Harley-Davidson Pan America

Lisäksi kuljettaja voi räätälöidä voimantuoton, luistoneston ja jousituksen asetuksia user 1- ja user 2 -asetuksilla. Voimaa moottorissa on joka tapauksessa riittävästi, ja voimantunne kasvaa lineaarisesti kierrosten kasvaessa. Vaihdepolkimen liike on erittäin tunnokas. Vaihteiden vaihto vaatii reilua poljinvoimaa, jolloin tunnokkuus säilyy myös jäykempiä adventure-ajosaappaita käytettäessä.

Rauhallinen käytös

Ajettavuudeltaan Pan America on tukeva. Kaarroksiin se lähtee rauhallisesti, mitä voidaan pitää pääsääntöisesti hyvänä ominaisuutena. Ulkomitat ovat joka suuntaan suuret, jolloin sekä kuljettajalla että matkustajalla on väljät oltavat. Jarruina ovat urheilulliset Brembon nelimäntäradiaalit, joilla pyörä pysähtyy tehokkaasti myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon kanssa.

Harley-Davidson Pan America

Special-malli on varustettu semiaktiivisen jousituksen ohella muutenkin kattavasti, mikä nostaa hinnan 24 220 euroon. Jos tyytyy hieman karsitumpaan perusmalliin, kukkaro kevenee vain 21 070 eurolla. Edullisen hinnan ohella Harrikan valttina on neljään vuoteen pidennetty takuu.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Harley-Davidson

Kaikki koeajot

Uusimmat