30.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto X-Line on muutakin kuin muovihelmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto X-Line tarjoaa maastomaisia herkkuja kaupan päälle. Hyvää: ajamisen helppous, ketteryys, varustelu, takuu. Huonoa: ajoasento, vaihderobotti, takatilat. Kia Picanto on yksi Suomen suosituimmista A-segmentin torikasseista. Eikä ihme, 15 tonnin hintaan pääsee jo valitsemaan isompaa moottoria ja parempaa varustetasoa. Ajettavuudesta ei juuri löydy moitittavaa. Pikkuautoksi mukavuus on hyvällä tolalla niin jousituksen kuin äänieristyksenkin puolesta. Nyt Picanton houkuttelevuutta on lisätty uudella X-Line-varustetasolla. Crossover-tyylinen korotus ja muovihelmat on siis levinnyt läpi autoluokkien tähän pienimpäänkin. Kauppaan kuuluu kuitenkin paljon varusteita, jotka tuovat järkeä lisäsatsaukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verkkainen vaihderobotti Picanton kolmesta bensiinimoottorista X-Line on saatavilla vain teholtaan keskimmäisellä nelisylinterisellä 1,2-litraisella. Vaihteistoksi saa joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmissa vaihteita on viisi. Robotin lisähinta on edulliset 1 200 euroa. Vaihteisto muuttaa koko auton luonteen. Käsivaihteinen on ahkeran kepittäjän ohjastamana ja kierroksia käyttämällä pirteä liikkeissään. Vaihderobotti puolestaan on helppo kuin automaatti – vain P-pysäköintiasento puuttuu, eli seisontajarrulle on käyttöä. Robotti ei kuitenkaan osaa vaihtaa yhtä nopeasti ja pehmeästi kuin oikea automaatti, vaan sitä on autettava juuri ennen vaihtoa kaasua hölläämällä. Hissun kissun tai kaasu pohjassa ajaen laatikko selviää joten kuten, mutta muulloin veto nyykähtää vaihdoissa toviksi. 0–100 km/h kerrotaankin vievän peräti kolme sekuntia kauemmin kuin manuaalilla. Robotti on kuitenkin automaattia taloudellisempi, kulutus jää kohtuulliseen lukemaan 5,4 l/100 km. Runsas varustelu X-Linen erottaa tuhdimmista puskureista ja muovisista helmalevikkeistä. Olemus ei auta maastossa, mutta 1,5 sentin maavaran korotus ja isommat pyörät selviävät pienistä lumikinoksista. Takahelma kromisine pakoaukkoineen on komea, tosin pakoputki ei yllä niihin asti. Lisähinnaltaan 1 500 euron X-Line ei ole pelkkää koristetta, ulkonäkö tulee kaupan päälle. X-Linen varustelu on nimittäin yhtenevä EX-version 1 700 euron Premium Multimedia Packin kanssa kattaen avustimet, ison näyttöruudun, modernit yhteydet ja muut herkut. Eniten jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja ristiselän tukea. Tuhdimpi ulkonäkö, helpompi käynti korkeampaan autoon ja toimiva varustelu saavat X-Linen tuntumaan puolta pykälää todellista kokoaan isommalta. Toisaalta satsaamalla toisen mokoman saa jo kokonaista pykälää isomman auton. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Picanto 1.2 X-Line AMT Hinta alkaen 15 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 681 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,7 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1625 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt