24.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eCitan – pieni suuri sähköpaku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eCitan on sähköinen kaupunkisukkula, jonka pieniin kuoriin mahtuu isosti tavaraa. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus, kuljetuskyky Huonoa: kääntösäde Pakettiautomaailma sähköistyy vastaavalla vauhdilla henkilöautomaailman kanssa. Markkinoilla alkaa hiljalleen olla sähköiset versiot perinteisesti dieselmoottorilla varustettujen autojen rinnalla. Näin myös johtotähden kohdalla.Mercedes-Benzin askeleet sähköpakujen kanssa eivät ole olleet automaattisia menestystarinoita, sillä esimerkiksi pykälää suuremman eViton pian unholaan painuvan sukupolven malli on suorastaan kehno suoritus.eCitanin kohdalla peli on koko lailla toisenlainen. Mersun pienin paku on henkilöautomainen tapaus ja varsin toimiva sellainen. Vaikka toimintamatka ei huimaa päätä, on se riittävä kaupungissa tapahtuviin pieniin kuljetustarpeisiin.Mercedesin sähkömallissa on paljon Mercedesille poikkeuksellisia elementtejä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on ranskalaisvalmistajan kanssa tehty sisarmalli. Vastaava malli on tarjolla esimerkiksi Renaultilla. Tuolloin mallinimi on Kangoo E-Tech Electric.eCitanin ohjaamo on mukava ja ajoasento muistuttaa pitkälti henkilöautoa. Toki tavaratilan takaseinä tulee nopeasti vastaana pituussuunnassa, ja pidempi kuski ei välttämättä löydä itselleen optimaalista ajoasentoa. Penkit ovat kuitenkin mukavat ja hallintalaitteet modernit ja toimivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvut eivät huimaa, mutta riittäväteCitanin sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa tehoa ja 245 Nm vääntöä. Luvut eivät aiheuta kohahduksia, mutta ovat auton koko huomioiden varsin riittävät. Mercedes ei ilmoita 0-100 km/h kiihdytyslukemaa, mutta se painuu 12-13 sekunnin välimaastoon.eCitanin akku on 45 kWh, jonka avulla WLTP-vertailuarvon mukaan toimintasäde on jopa 282 kilometriä. Kun lukemaan tuodaan mukaan realismi, napataan luvusta muutama kymmenen kilometriä pois. Toimintamatkan puitteissa hoidellaan silti monet autolle ladatut odotukset. Kyseessä on selkeästi kaupunkijakeluun soveltuva malli, eikä mikään mannertenvälinen pakettiohjus.Mercedesin latausnopeus on riittävä. 10–80 prosentin lataus suoritetaan 38 minuutissa ja maksimilatausnopeus on 80 kW. Huipputehoa pystytään hyödyntämään vain lyhyt rykäisy, joten oikeassa maailmassa latauksen huippulukemalla ei ole juuri merkitystä.Ranskalaisyhteistyö on tuonut mukaan yhden selkeän edun, eli 22 kW AC-latauksen. Alan standardiin 11 kW verrattuna hidaslataus on puolta nopeampi, ja 45 kW akku lipsahtaa tyhjästä täyteen reilussa kahdessa tunnissa. Se on valttikortti, jota harvoin hehkutetaan riittävästi. Pitkällä mallilla reippaasti lisää kapasiteettiaPakettiautona e-Citan on kompakti ja tavaratila on keskipitkänä mallina hieman rajallinen: 1539 mm. Pitkänä mallina tilaa on selkeästi enemmän, eli 1903 mm. Pitkä malli on etenkin suurempia tavaroita kuljetellessa kätevä tapaus. Täyspitkä kipsilevy ei kyytiin mahdu, mutta pyöränkoteloiden väliin menee kuormalava. Kuormaustilavuus on 3,63 neliötä.eCitan on varsin henkilöautomainen ja monella tapaa hyvin ketterä ja käytännöllinen tapaus. Sähköinen voimalinja pelaa moitteetta ja viiveettä ja voimantuntu on polttomoottoria pontevampi . Kääntösäde on kuitenkin yllättävän suuri, ja ympäri pyöräyttäminen vaatii 13,2 metriä.Suuri kääntösäde on pitkän mallin ongelma, sillä keskipitkä malli pyörähtää ympäri 2 metriä tiiviimmällä kaarella, eli 11,2 metrissä. Ero saattaa tuntua lukuina ilmaistuna merkityksettömältä, mutta käytännössä se on suuri. Kun tilaa on kaupunkialueella rajallisesti, joutuu pitkän mallin kanssa etsimään suurempaa aukiota, tai veivaamaan enemmän.Sähkö soveltuu pieneen jakelupakuun erinomaisesti. Paikallispäästöt ovat nollassa ja kaupunkien keskustoissa tästä tulee väkisinkin hyvä ja vihreä mieli. Jos ajomäärä on päivän aikana maltillinen, pääsee autolla kuormattunakin 200 kilometriä ilman latausta. Ja nopealla AC-laturilla tai pikalatauksella saa ruokatauon aikana mukavasti lisää kilsoja.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eCitan Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 90 kW (122 hv) Vääntö 245 Nm Vääntö 245 Nm Akku Akun energiasisältö (netto): 44 kWh, Lataus:Type 2: 22 kW, CCS: 80 kW Toimintamatka 285 km Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km 19 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4922 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Muu tieto Kuormatilavuus 3,63 m2 Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?