6.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eVito – viipyilevää kyytiä tavaroille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpakettiauto eVito on puoliväkisin markkinoille tuotu malli. Hyvää: ohjaamo ja hallintalaitteet Huonoa: vaisu voimalinja, kulutus, pieni toimintamatka Mercedes-Benz on onnistunut tekemään henkilöautojen sähköistyksessä hyvää jälkeä. Esimerkiksi edustuslimppu EQS on varsin säväyttävä auto monella tapaa: teknisesti edistynyt, ripeä, hienostunut ja mukava. Midaan kosketus ei kuitenkaan onnistu pelastamaan pakumalli Vitoa, sillä sähköversio ei säväytä oikeastaan millään osa-alueella. Tiedotemateriaalin perusteella eVito on käynyt läpi uudistuslistan, jonka myötä sen pitäisi nousta samalle viivalle monen muun sähköistetyn pakettiauton rinnalle. Uudessa versiossa on 70 prosenttia suurempi akku, nopeampi lataus ja pidempi toimintasäde. Ajatukset ovat kauniita, mutta totuuden kanssa on vähän niin ja näin. eViton ehdottomasti suuri haaste liittyy sähkömoottoriin. Olisi ollut kiva päästä katselemaan Stuttgartilaistehtaan palaveriin, jossa joukkoa arvovaltaisia autoinsinöörejä pohtii, millainen voimanlähde uuteen sähköpakuun kannattaa laittaa. Ratkaisuksi on nimittäin löytynyt moottori, joka tuottaa huikaisevat 70 kW (95 hv) jatkuvaa tehoa ja maksimit asettuvat 85 kW tasolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiihtyykö se sataseen? No, teholla ei toki pakettiautoluokassa paljon tee, sillä luokka pelaa väännöllä, eikös niin? Sitä eVitoon on saatu loihdittua enemmän ja lukema 360 Nm tuntuu riittävältä. Kun sähkömoottorin potentiaali otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, kiihtyy eVito nollasta sataan…ööö... ei välttämättä lainkaan. Perusvarusteisena eViton huippunopeus on huikaisevat 80 km/h. Tällainen lukema on vaikkapa mopoautosta suoraan sähköiseen pakettiautoon siirtyvälle kuljettajalle passeli. B-kortin pidempään omistaneelle alle satasen huiput ovat miedot. Mutta hätä ei ole tämän näköinen, rahalla saa ja eVitolla pääsee. Tarjolla on lisävarusteena jopa 120 km/h kyydit. Kuskin näkökulmasta tilanne on se, että eViton rattiin ei kannata lähteä kiireisellä mielellä, vaan ajella kuin mummovainaa sunnuntaikirkkoon. Kaasupolkimen lattiaan tallaaminen ei aiheuta luistonestovalon vilkkumista edes peilikirkkaalla jäällä. Mutta eihän pakettiauto hurjastelua varten olekaan. Kaikkein pahin tilanne on lähtökohtana olevassa E+-ajotilassa, joka suitsii voimalinjaa kaikella mahdollisella tavalla kulutuksen optimoimiseksi. C eli comfort pyrkii paikkaamaan sen mitä paikattavissa on, mutta ei vauhdin hurmaan ole luvassa silloinkaan. 200 kilometriä latauksella tekee tiukkaa Huisin tehokkaan moottorin kumppaniksi on laitettu 550 kiloa korkeajänniteakkua. Akkupaketti kätkee sisäänsä 66 kWh bruttoenergiaa ja 60 kWh nettoa. Tällä energiamäärällä eVito kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan parhaimmillaan 310 kilometriä. Kunnes yhtälön tuodaan realismi. WLTP:n mukaisen kulutuksen vertailuarvo sanoo, että Mercedes-Benz kuluttaa sadalla kilometrillä 21,6 kWh energiaa. Totuus suomalaisessa talvikelissä on hieman toisenlainen, sillä viileällä ilmalla eVito nielaisee sen kummempia kyselemättä yli 30 kWh / 100 km. Tällä matematiikalla toimintasäde jää alle 200 kilometrin. Pahimmillaan tauluun iskettiin koeajon aikana 38,5 kWh lukema nollan asteen kelillä. Tuolloin takana oli 16 kilometriä verkkaista ajoa taajamassa. Keskinopeus oli 28 km/h, joten kovin huisista hurjastelusta ei voi sanoa homman johtuvan. Kantavuus kohtuullisella tolalla Tässä kohtaa on pakko vilkaista kilpailijajoukkoa. Tällä hetkellä myynnissä on useampia sähkökäyttöisiä pakettiautoja, jotka osoittavat, että sähkö todella sopii myös pakettiautomaailmaan. Esimerkiksi Ford e-Transit on tyyppiesimerkki toimivasta sähkövoimalinjasta. Jos eVitossa on haasteita voimalinjan ja kulutuksen suhteen, ei huikeita yllätyksiä ole luvassa ohjaamossakaan. Mittaristo ja keskikonsolin näytöt ovat pakettiautokamaa. Kosketusnäyttöjä on piskuinen ja vanhan oloinen. Sinänsä homma toimii hytissä hyvin ja hallintaleitteet pelaavat. Onneksi eViton kantavuus on hyvällä tolalla. Sisään saa lastata versiosta riippuen 820–855 kiloa tavaraa. Polttomoottoriversion kantavuudesta jäädään toki useita satoja kiloja, sillä sähköinen voimalinja pakottaa tinkimään kiloista. Mercedes-Benz eVito on malli, joka ei vielä ole aivan valmis sähköiseen tulevaisuuteen. Tuntuu siltä, että pakettiautosta on haluttu tuoda väkisin markkinoille myös sähköinen vaihtoehto, vaikka kotipesä ei vielä ole aivan kunnossa. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eVito Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 85 kW (116 hv) Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Akku Akuston energiasisältö (teoreettinen/käytössä oleva): 66 / 60 kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 309 km Huippunopeus 80 km/h Kulutus l/ 100 km 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1932 mm, akseliväli 32002360 mm Omamassa: 2360 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?