24.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eCitan – pieni suuri sähköpaku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eCitan on sähköinen kaupunkisukkula, jonka pieniin kuoriin mahtuu isosti tavaraa. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus, kuljetuskyky Huonoa: kääntösäde Pakettiautomaailma sähköistyy vastaavalla vauhdilla henkilöautomaailman kanssa. Markkinoilla alkaa hiljalleen olla sähköiset versiot perinteisesti dieselmoottorilla varustettujen autojen rinnalla. Näin myös johtotähden kohdalla.Mercedes-Benzin askeleet sähköpakujen kanssa eivät ole olleet automaattisia menestystarinoita, sillä esimerkiksi pykälää suuremman eViton pian unholaan painuvan sukupolven malli on suorastaan kehno suoritus.eCitanin kohdalla peli on koko lailla toisenlainen. Mersun pienin paku on henkilöautomainen tapaus ja varsin toimiva sellainen. Vaikka toimintamatka ei huimaa päätä, on se riittävä kaupungissa tapahtuviin pieniin kuljetustarpeisiin.Mercedesin sähkömallissa on paljon Mercedesille poikkeuksellisia elementtejä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on ranskalaisvalmistajan kanssa tehty sisarmalli. Vastaava malli on tarjolla esimerkiksi Renaultilla. Tuolloin mallinimi on Kangoo E-Tech Electric.eCitanin ohjaamo on mukava ja ajoasento muistuttaa pitkälti henkilöautoa. Toki tavaratilan takaseinä tulee nopeasti vastaana pituussuunnassa, ja pidempi kuski ei välttämättä löydä itselleen optimaalista ajoasentoa. Penkit ovat kuitenkin mukavat ja hallintalaitteet modernit ja toimivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvut eivät huimaa, mutta riittäväteCitanin sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa tehoa ja 245 Nm vääntöä. Luvut eivät aiheuta kohahduksia, mutta ovat auton koko huomioiden varsin riittävät. Mercedes ei ilmoita 0-100 km/h kiihdytyslukemaa, mutta se painuu 12-13 sekunnin välimaastoon.eCitanin akku on 45 kWh, jonka avulla WLTP-vertailuarvon mukaan toimintasäde on jopa 282 kilometriä. Kun lukemaan tuodaan mukaan realismi, napataan luvusta muutama kymmenen kilometriä pois. Toimintamatkan puitteissa hoidellaan silti monet autolle ladatut odotukset. Kyseessä on selkeästi kaupunkijakeluun soveltuva malli, eikä mikään mannertenvälinen pakettiohjus.Mercedesin latausnopeus on riittävä. 10–80 prosentin lataus suoritetaan 38 minuutissa ja maksimilatausnopeus on 80 kW. Huipputehoa pystytään hyödyntämään vain lyhyt rykäisy, joten oikeassa maailmassa latauksen huippulukemalla ei ole juuri merkitystä.Ranskalaisyhteistyö on tuonut mukaan yhden selkeän edun, eli 22 kW AC-latauksen. Alan standardiin 11 kW verrattuna hidaslataus on puolta nopeampi, ja 45 kW akku lipsahtaa tyhjästä täyteen reilussa kahdessa tunnissa. Se on valttikortti, jota harvoin hehkutetaan riittävästi. Pitkällä mallilla reippaasti lisää kapasiteettiaPakettiautona e-Citan on kompakti ja tavaratila on keskipitkänä mallina hieman rajallinen: 1539 mm. Pitkänä mallina tilaa on selkeästi enemmän, eli 1903 mm. Pitkä malli on etenkin suurempia tavaroita kuljetellessa kätevä tapaus. Täyspitkä kipsilevy ei kyytiin mahdu, mutta pyöränkoteloiden väliin menee kuormalava. Kuormaustilavuus on 3,63 neliötä.eCitan on varsin henkilöautomainen ja monella tapaa hyvin ketterä ja käytännöllinen tapaus. Sähköinen voimalinja pelaa moitteetta ja viiveettä ja voimantuntu on polttomoottoria pontevampi . Kääntösäde on kuitenkin yllättävän suuri, ja ympäri pyöräyttäminen vaatii 13,2 metriä.Suuri kääntösäde on pitkän mallin ongelma, sillä keskipitkä malli pyörähtää ympäri 2 metriä tiiviimmällä kaarella, eli 11,2 metrissä. Ero saattaa tuntua lukuina ilmaistuna merkityksettömältä, mutta käytännössä se on suuri. Kun tilaa on kaupunkialueella rajallisesti, joutuu pitkän mallin kanssa etsimään suurempaa aukiota, tai veivaamaan enemmän.Sähkö soveltuu pieneen jakelupakuun erinomaisesti. Paikallispäästöt ovat nollassa ja kaupunkien keskustoissa tästä tulee väkisinkin hyvä ja vihreä mieli. Jos ajomäärä on päivän aikana maltillinen, pääsee autolla kuormattunakin 200 kilometriä ilman latausta. Ja nopealla AC-laturilla tai pikalatauksella saa ruokatauon aikana mukavasti lisää kilsoja.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eCitan Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 90 kW (122 hv) Vääntö 245 Nm Vääntö 245 Nm Akku Akun energiasisältö (netto): 44 kWh, Lataus:Type 2: 22 kW, CCS: 80 kW Toimintamatka 285 km Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km 19 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4922 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Muu tieto Kuormatilavuus 3,63 m2 Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon