24.9.2023

Koeajo: Mercedes-Benz eCitan – pieni suuri sähköpaku

Mercedes-Benz eCitan on sähköinen kaupunkisukkula, jonka pieniin kuoriin mahtuu isosti tavaraa. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus, kuljetuskyky Huonoa: kääntösäde

Pakettiautomaailma sähköistyy vastaavalla vauhdilla henkilöautomaailman kanssa. Markkinoilla alkaa hiljalleen olla sähköiset versiot perinteisesti dieselmoottorilla varustettujen autojen rinnalla. Näin myös johtotähden kohdalla.

Mercedes-Benzin askeleet sähköpakujen kanssa eivät ole olleet automaattisia menestystarinoita, sillä esimerkiksi pykälää suuremman eViton pian unholaan painuvan sukupolven malli on suorastaan kehno suoritus.

eCitanin kohdalla peli on koko lailla toisenlainen. Mersun pienin paku on henkilöautomainen tapaus ja varsin toimiva sellainen. Vaikka toimintamatka ei huimaa päätä, on se riittävä kaupungissa tapahtuviin pieniin kuljetustarpeisiin.

Mercedesin sähkömallissa on paljon Mercedesille poikkeuksellisia elementtejä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on ranskalaisvalmistajan kanssa tehty sisarmalli. Vastaava malli on tarjolla esimerkiksi Renaultilla. Tuolloin mallinimi on Kangoo E-Tech Electric.

eCitanin ohjaamo on mukava ja ajoasento muistuttaa pitkälti henkilöautoa. Toki tavaratilan takaseinä tulee nopeasti vastaana pituussuunnassa, ja pidempi kuski ei välttämättä löydä itselleen optimaalista ajoasentoa. Penkit ovat kuitenkin mukavat ja hallintalaitteet modernit ja toimivat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvut eivät huimaa, mutta riittävät

eCitanin sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa tehoa ja 245 Nm vääntöä. Luvut eivät aiheuta kohahduksia, mutta ovat auton koko huomioiden varsin riittävät. Mercedes ei ilmoita 0-100 km/h kiihdytyslukemaa, mutta se painuu 12-13 sekunnin välimaastoon.

eCitanin akku on 45 kWh, jonka avulla WLTP-vertailuarvon mukaan toimintasäde on jopa 282 kilometriä. Kun lukemaan tuodaan mukaan realismi, napataan luvusta muutama kymmenen kilometriä pois. Toimintamatkan puitteissa hoidellaan silti monet autolle ladatut odotukset. Kyseessä on selkeästi kaupunkijakeluun soveltuva malli, eikä mikään mannertenvälinen pakettiohjus.

Mercedesin latausnopeus on riittävä. 10–80 prosentin lataus suoritetaan 38 minuutissa ja maksimilatausnopeus on 80 kW. Huipputehoa pystytään hyödyntämään vain lyhyt rykäisy, joten oikeassa maailmassa latauksen huippulukemalla ei ole juuri merkitystä.

Ranskalaisyhteistyö on tuonut mukaan yhden selkeän edun, eli 22 kW AC-latauksen. Alan standardiin 11 kW verrattuna hidaslataus on puolta nopeampi, ja 45 kW akku lipsahtaa tyhjästä täyteen reilussa kahdessa tunnissa. Se on valttikortti, jota harvoin hehkutetaan riittävästi.

Pitkällä mallilla reippaasti lisää kapasiteettia

Pakettiautona e-Citan on kompakti ja tavaratila on keskipitkänä mallina hieman rajallinen: 1539 mm. Pitkänä mallina tilaa on selkeästi enemmän, eli 1903 mm. Pitkä malli on etenkin suurempia tavaroita kuljetellessa kätevä tapaus. Täyspitkä kipsilevy ei kyytiin mahdu, mutta pyöränkoteloiden väliin menee kuormalava. Kuormaustilavuus on 3,63 neliötä.

eCitan on varsin henkilöautomainen ja monella tapaa hyvin ketterä ja käytännöllinen tapaus. Sähköinen voimalinja pelaa moitteetta ja viiveettä ja voimantuntu on polttomoottoria pontevampi . Kääntösäde on kuitenkin yllättävän suuri, ja ympäri pyöräyttäminen vaatii 13,2 metriä.

Suuri kääntösäde on pitkän mallin ongelma, sillä keskipitkä malli pyörähtää ympäri 2 metriä tiiviimmällä kaarella, eli 11,2 metrissä. Ero saattaa tuntua lukuina ilmaistuna merkityksettömältä, mutta käytännössä se on suuri. Kun tilaa on kaupunkialueella rajallisesti, joutuu pitkän mallin kanssa etsimään suurempaa aukiota, tai veivaamaan enemmän.

Sähkö soveltuu pieneen jakelupakuun erinomaisesti. Paikallispäästöt ovat nollassa ja kaupunkien keskustoissa tästä tulee väkisinkin hyvä ja vihreä mieli. Jos ajomäärä on päivän aikana maltillinen, pääsee autolla kuormattunakin 200 kilometriä ilman latausta. Ja nopealla AC-laturilla tai pikalatauksella saa ruokatauon aikana mukavasti lisää kilsoja.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mercedes-Benz eCitan

Moottori

Sähkömoottori, etuveto

Teho

90 kW (122 hv)

Vääntö

245 Nm

Vääntö

245 Nm

Akku

Akun energiasisältö (netto): 44 kWh, Lataus:Type 2: 22 kW, CCS: 80 kW

Toimintamatka

285 km

Huippunopeus

135 km/h

Kulutus l/ 100 km

19 kWh / 100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4922 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1864 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Muu tieto

Kuormatilavuus 3,63 m2

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia