16.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Muuntuva ja valoisa matkakoti – Adria Matrix Axess M 670 SL Adria Matrix Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess M 670 SL on suosittu ja varusteltu. Hyvää: moottori, ohjaustuntuma, sisätilojen muunneltavuus, alaslaskettava vuode, kattoikkunat. Huonoa: peruutuskameran hinta, vaihdekepin jähmeys, heijastelut tuulilasiin. Slovenialainen Adria on tuoreimmissa tilastoissa rekisteröidyin matkailuautomerkki, ja sen mallistossa nyt koeajettu puoli-integroitu malli, täydelliseltä nimeltään Adria Matrix Axess M 670 SL, on myös erittäin suosittu. Suosittuja ovat myös koeajetun Adrianin sisätilaratkaisut, kuten erillisvuode ja edessä oleva sähkötoimisena käteväkäyttöinen alaslaskettava vuode. Adria tarjoaa yösijan 5+1 henkilölle, sillä kuudes peti rakentuu ruokailuryhmän paikalle. Matkailuauto on rekisteröity viidelle hengelle. Adrianin pieni mutta tilatehokkaasti sijoiteltu keittiö on L-mallinen. Keittonurkkauksessa on vesipiste, allas ja liesi. Kaasuliesi on kolmiliekkinen, joten sen avulla saa valmistettua isonkin aterian koko autokunnalle. Jääkaappi/pakastin on 167-litraisena kookas. Pöytäryhmän käyttöä helpottavat kääntyvät etuistuimet ja pöytälevyn helppo liikuteltavuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valoa ja tuuletusta Sisätilat ovat valoisat, kiitos kattoikkunoiden. Etenkin etuistuinten yllä oleva iso ikkuna langettaa sisälle luonnonvaloa. Vaaleahkot pinnat luovat osaltaan avaruutta. Sisäkorkeutta on mukavasti rapiat kaksi metriä. Suihku on vessasta erillinen tila, mikä tuo yksityisyyttä ja mukavuutta: vessassa kävijän ei tarvitse asioida märässä ja vesihöyryisessä eriössä. Suihkutilassa on tuuletusta edesauttava kattoluukku. Trumatic-lämmitys on kaksitoiminen, eli se käyttää tilanteen mukaan joko sähköä tai kaasua. Talvikäyttöä ajatellen mukava ominaisuus on lattialämmitys. Matkailuautossa on useita pistorasioita (12 V ja 230 V) sekä television ja satelliittiantennin asennusvalmius. Katolle voi myös asentaa aurinkopaneelit virtaa tuottamaan. Sisätilojen katto-ja tunnelmavalaisimet on toteutettu ledein. Erilaisia lokeroita ja laatikostoja on sijoitettu mitä kekseliäimmin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sitkeä ja väkevä Koeajettu Adria-malli on tehty Citroën Jumperin alustalle. Voimanlähteenä on kaksilitrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 160 hevosvoimaa. Voimat riittävät viemään kookasta ja ilmanvastuksen puolesta haastavaa ajoneuvoa. Ylämäissä matkavauhti saattaa toki ilman ennakoivaa kaasunkäyttöä hieman hiipua, eikä matkailuautolla ohitella rekkoja henkilöautojen tapaan, mutta matka joutuu silti varsin vaivattomasti. Ulkomitat opittavissa Matkailuautoilu on omimmillaan kiinnostavien nähtävyyksien löytämisessä myös suurkaupunkien ja valtaväylien ulkopuolelta. Vaikka tällaisella autolla ei ole lystiä ajaa metropolien kaupunkisokkelikoissa, käyttäytyy Adria kokoisekseen ketterästi: mittasuhteet saa aika pian haltuunsa, ohjauksen tehostus tekee auton liikuttelusta vaivatonta ja ylhäältä kuskin pukilta näkee hyvin muun liikenteen myös auton sivulla – kiitos suurten peilien. Vaihdevipu on hyvin käsillä, mutta sen käyttö vaatii turhan paljon voimaa. Ajaessa mikään ei helise tai kitise, mutta muutoin ajomelu kyllä kantaa sisälle. Yksi epäkohta on se, että kojelaudan hopeanväriset ilmansuuttimet heijastuvat häiritsevästi tuulilasiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Missä peruutuskamera? Ajonaikaista mukavuutta tuo taka-akselin ilmajousitus. Lisävarusteina tässä matkailuautoyksilössä oli muun muassa ilmastointi, matkustajan turvatyyny, vakionopeudensäädin, hyttysverkko ovessa sekä takatukijalat. Yhtä lisävarustetta jää vielä kaipaamaan. Peruutuskamera avittaisi takaa umpikorisen matkailuauton pysäköintiä ja estäisi turhanaikaisia kolahduksia, niitä kun voi tulla harrastuksen alkuvaiheessa eli ennen kuin matkailuauton mittasuhteet ovat hahmottuneet. Peruutuskamera ei ole ihan halpa lisävaruste. Kamerasta ja näytön koosta riippuen multimediajärjestelmän yhteydessä tuleva peruutuskamera maksaa 1 000–2 500 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: fi.adria-mobil.com/matrix+axess Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?