16.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Muuntuva ja valoisa matkakoti – Adria Matrix Axess M 670 SL Adria Matrix Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess M 670 SL on suosittu ja varusteltu. Hyvää: moottori, ohjaustuntuma, sisätilojen muunneltavuus, alaslaskettava vuode, kattoikkunat. Huonoa: peruutuskameran hinta, vaihdekepin jähmeys, heijastelut tuulilasiin. Slovenialainen Adria on tuoreimmissa tilastoissa rekisteröidyin matkailuautomerkki, ja sen mallistossa nyt koeajettu puoli-integroitu malli, täydelliseltä nimeltään Adria Matrix Axess M 670 SL, on myös erittäin suosittu.Suosittuja ovat myös koeajetun Adrianin sisätilaratkaisut, kuten erillisvuode ja edessä oleva sähkötoimisena käteväkäyttöinen alaslaskettava vuode. Adria tarjoaa yösijan 5+1 henkilölle, sillä kuudes peti rakentuu ruokailuryhmän paikalle. Matkailuauto on rekisteröity viidelle hengelle. Adrianin pieni mutta tilatehokkaasti sijoiteltu keittiö on L-mallinen. Keittonurkkauksessa on vesipiste, allas ja liesi. Kaasuliesi on kolmiliekkinen, joten sen avulla saa valmistettua isonkin aterian koko autokunnalle. Jääkaappi/pakastin on 167-litraisena kookas.Pöytäryhmän käyttöä helpottavat kääntyvät etuistuimet ja pöytälevyn helppo liikuteltavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoa ja tuuletustaSisätilat ovat valoisat, kiitos kattoikkunoiden. Etenkin etuistuinten yllä oleva iso ikkuna langettaa sisälle luonnonvaloa. Vaaleahkot pinnat luovat osaltaan avaruutta. Sisäkorkeutta on mukavasti rapiat kaksi metriä.Suihku on vessasta erillinen tila, mikä tuo yksityisyyttä ja mukavuutta: vessassa kävijän ei tarvitse asioida märässä ja vesihöyryisessä eriössä. Suihkutilassa on tuuletusta edesauttava kattoluukku.Trumatic-lämmitys on kaksitoiminen, eli se käyttää tilanteen mukaan joko sähköä tai kaasua. Talvikäyttöä ajatellen mukava ominaisuus on lattialämmitys.Matkailuautossa on useita pistorasioita (12 V ja 230 V) sekä television ja satelliittiantennin asennusvalmius. Katolle voi myös asentaa aurinkopaneelit virtaa tuottamaan. Sisätilojen katto-ja tunnelmavalaisimet on toteutettu ledein.Erilaisia lokeroita ja laatikostoja on sijoitettu mitä kekseliäimmin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.Sitkeä ja väkeväKoeajettu Adria-malli on tehty Citroën Jumperin alustalle. Voimanlähteenä on kaksilitrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 160 hevosvoimaa.Voimat riittävät viemään kookasta ja ilmanvastuksen puolesta haastavaa ajoneuvoa. Ylämäissä matkavauhti saattaa toki ilman ennakoivaa kaasunkäyttöä hieman hiipua, eikä matkailuautolla ohitella rekkoja henkilöautojen tapaan, mutta matka joutuu silti varsin vaivattomasti.Ulkomitat opittavissaMatkailuautoilu on omimmillaan kiinnostavien nähtävyyksien löytämisessä myös suurkaupunkien ja valtaväylien ulkopuolelta.Vaikka tällaisella autolla ei ole lystiä ajaa metropolien kaupunkisokkelikoissa, käyttäytyy Adria kokoisekseen ketterästi: mittasuhteet saa aika pian haltuunsa, ohjauksen tehostus tekee auton liikuttelusta vaivatonta ja ylhäältä kuskin pukilta näkee hyvin muun liikenteen myös auton sivulla – kiitos suurten peilien. Vaihdevipu on hyvin käsillä, mutta sen käyttö vaatii turhan paljon voimaa. Ajaessa mikään ei helise tai kitise, mutta muutoin ajomelu kyllä kantaa sisälle. Yksi epäkohta on se, että kojelaudan hopeanväriset ilmansuuttimet heijastuvat häiritsevästi tuulilasiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä peruutuskamera?Ajonaikaista mukavuutta tuo taka-akselin ilmajousitus. Lisävarusteina tässä matkailuautoyksilössä oli muun muassa ilmastointi, matkustajan turvatyyny, vakionopeudensäädin, hyttysverkko ovessa sekä takatukijalat.Yhtä lisävarustetta jää vielä kaipaamaan. Peruutuskamera avittaisi takaa umpikorisen matkailuauton pysäköintiä ja estäisi turhanaikaisia kolahduksia, niitä kun voi tulla harrastuksen alkuvaiheessa eli ennen kuin matkailuauton mittasuhteet ovat hahmottuneet.Peruutuskamera ei ole ihan halpa lisävaruste. Kamerasta ja näytön koosta riippuen multimediajärjestelmän yhteydessä tuleva peruutuskamera maksaa 1 000–2 500 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: fi.adria-mobil.com/matrix+axess Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen