21.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf päivittyi pintapuolin, mutta on eittämättä eilispäivän tuote Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leaf on yksi maailman myydyimmistä sähköautoista. Sen ostamista tänä päivänä on kuitenkin vaikea perustella kasvojenkohotuksesta huolimatta. Nissan Leaf jää autohistoriaan merkityksellisenä mallina: se todisti aikanaan yhdessä Teslan kanssa, että sähkö on ihan oikeasti vaihtoehto henkilöauton käyttövoimaksi tulevaisuudessa. Se tulevaisuus on tänään. Sähköautot menevät kaupaksi suurin piirtein siihen tahtiin kuin niitä ehditään linjastoilta ulos lykkäämään, ja autonvalmistajien merkityksellisimmät uutuudet ovat lähes poikkeuksetta täysin sähköisiä. Nissan Leaf kuuluu sen sijaan jo ehdottomasti menneisyyteen. Vuonna 2018 esitelty Nissan Leafin toinen sukupolvi rakentui yhä samalle perusrakenteelle kuin edeltäjänsä, ja samalla akku kasvoi 40-kilowattituntiseksi. Vuotta myöhemmin autoon tuli saataville jo kiitettävän kokoinen 62 kWh:n akku. Mutta aivan kuten pioneerimalli, myös toisen sukupolven Leaf kärsi heikosta ergonomiasta ja passiivijäähdytteisen akun kuumentumisesta (mikä puolestaan johti pikalatauksen hidastumiseen), eikä ajettavuuskaan ollut auton hintaan nähden kummoisella tasolla. Tavallisella kansalla ei tosin ollut tuolloin juuri vaihtoehtoja, jos halusi ajaa sähköautolla. Vuonna 2022 tilanne on kuitenkin toinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jotain uutta, jotain tuttua… Nyt Leaf on saavuttanut kasvojenkohennusiän, jonka yhteydessä valmistajalle tarjoutui tilaisuus korjata auton heikkouksia. Ulkomuoto on päivitetty terävämpään suuntaan ja lähemmäksi Nissanin nykyistä brändi-identiteettiä. Lisäksi tarjolle tulivat uudet 16- ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Päivityksenä tullut ohjauspyörän etäisyyssäätö ei paranna Leafin ajoergonomiaa merkittävästi. Yksi paljon parjattu ominaisuus Leafissa on ollut ohjauspyörän etäisyyssäädön puute. Kasvojenkohotuksen myötä tähän on tullut korjaus – tosin lähes kosmeettinen sellainen. Ratin etäisyyttä voi nyt säätää, mutta hyvin lyhyellä matkalla, eikä ajoasentoa saa vieläkään kohdalleen. Muutenkin auto muistuttaa erittäin paljon ensimmäisen sukupolven Leafia, jollainen Moottorilla on ollut käytetyn auton käyttötestissä. ”Vaihde” valitaan joystickilla. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on nykyään vakiona kahdeksantuumainen, mutta esimerkiksi aloitusnäytön varoitukset ovat suoraan ensimmäisestä Leafista, kuten myös lämmityslaitteen käyttöpaneeli. Seisontajarrua sentään käytetään polkimen sijaan sähköisellä kytkimellä ja ajotietokonetta ohjataan ohjauspyörän painikkeista. Kardaanitunneli rokottaa mahdollisuuksia matkustaa autossa viiden ihmisen kuormalla. Käytettävyydeltään Leaf onkin kohtalaisella tasolla: fyysiset painikkeet ovat havainnolliset ja mittaristo selkeälukuinen. Tietoviihdejärjestelmä on vanhahkosta ilmestään huolimatta melko hyvä käyttää – miinusta voi antaa pienistä valikoiden ”painikkeista”. Tilatkin ovat tuttuun tapaan tyydyttävät. Yhdelläkään istuimella ei viihdy mukavasti, mutta neljä aikuista matkustaa auton toimintamatkan puitteissa siedettävästi. Tavaratilaa on 420 litraa, eli vain 48 litraa vähemmän kuin huomattavasti kookkaammassa Nissanin tuoreimmassa sähköautouutuudessa Ariyassa. Ajettavuutta leimaa sama epätarkkuus, vetely kiihdytyksissä ja kallistelut kuin aiemminkin. Positiivisimmaksi seikaksi ajon kannalta nousee voimalinja, joka ei reagoi kaasuun yhtä terävästi kuin monessa muussa sähköautossa, vaan toimii miellyttävän pehmeästi ja suosituskykyä on vähempitehoisessa pikkuakkumallissakin riittävästi, Kakkossukupolvessa mukaan tullut e-Pedal -toiminto tarjoaa hyvin toimivan yhden polkimen ajon, eli se hidastaa vauhdin kaasupolkimen noston jälkeen aina pysähdyksiin saakka. … ja jotain puuttuvaa Mitään mullistavaa ei Leafin kasvojenkohotus siis tarjoa. Pahinta päivityksessä on se, että auto ei saanut vieläkään CCS-pikalatausliitintä, joka löytyy Ariyastakin, vaan pikalataus tapahtuu yhä CHAdeMO-liittimen kautta. Kyseisen liittimen isoin ongelma on se, ettei sitä käytä mikään muu uusi automalli, eli luonnollisesti sitä tukevan latausinfrastruktuurinkaan ei voi odottaa juuri laajenevan. Itse asiassa jo olemassa olevia CHAdeMO-latauspisteitä on alettu monin paikoin korvata yleisemmän CCS-standardin liittimillä. Isoakkuiseen versioon saisi parhaalla varustelulla jopa 100 kilowatin CHAdeMo-pikalatauksen, mutta Suomessa ei ole juuri sitä tukevia latausasemia. Myöskään akun jäähdytystä ei ole vieläkään tarjolla, ja Leaf kärsii yhä niin kutsutusta ”rapidgatesta”. Koeajon aikana tämä tarkoitti pahimmillaan sitä, että jo yhden pikalatauksen ja sitä seuranneen sadan kilometrin matkan jälkeen auto suostui ottamaan vastaan vain 17 kilowatin lataustehoa. Myöhemmin ajetulla samanpituisella maantiematkalla tilanne oli parantunut, ja kolmannellakin pikalatauskerralla auto otti vastaan huonoimmillaankin lähes 30 kW -tehoa – mikä sekin on suorastaan surkea lukema. Leaf on siis jäänyt eittämättä ajastaan jälkeen, eikä mallin elinkaari todennäköisesti enää ole kovin pitkä – ainakaan ilman radikaaleja muutoksia. Auton vahvuudeksi jää vielä kesällä 2022 velloneen sähköautobuumin aiheuttamasta 5 000 euron korotuksesta huolimatta hinta: N-Connecta-varustelulla uuden Leafin saa 34 868 eurolla. Aivan tällä rahalla ei muita vastaavan kokoisia sähköautoja ole juuri tarjolla, mutta alle 2 000 euron lisäpanostuksella saa jo esimerkiksi ajettavuudeltaan ja ergonomialtaan selkeästi paremman Volkswagen ID.3:n hinnat alkaen -mallin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Nissan Leaf Tekna 39 kWh Hinta alkaen 38 551 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 516 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 110 kW (147 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 40,0 / 39,0 kWh. Toimintamatka 270 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 144 km/h Kulutus l/ 100 km 17,1 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4490 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 420–1161 l Omamassa: 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?