10.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: pihipippuria pidempään – Mini Countryman Cooper SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mini Countryman -hybridi loistaa päästöttömässä lähiajossa – nyt entistä isomman akun voimin. Hyvää: voimalinja, kantama sähköllä, kulutus. Huonoa: alustan nypytys, mittariston pienet symbolit, hinta. Mini toi taannoisessa Frankfurtin autonäyttelyssä parrasvaloihin Mini Cooper SE -täyssähköauton sekä päivitetyn Mini Countryman Cooper SE ALL 4 -lataushybridin. Koeajoimme jälkimmäisen, jonka uutuutena on aiempaa suurempi ajoakusto. Edelliseen hybridisukupolveen verrattuna Countrymanin sähköinen toimintamatka on kasvanut liki kolmanneksella. Koeajossa yllettiin noin 50 kilometrin sähköajoon sekalaisessa ajossa, joka sisälsi tasasuhteissa kaupunki-, taajama- ja moottoritieajoa. Akun koko eli energiasisältö on 10/8,82 kWh. Näillä eväillä Minin sähköajokyvyt riittänevät useimpien suomalaisten päivittäisiin ajomatkoihin. Tarvittaessa matkaa voi jatkaa 36 litran polttoainesäiliön turvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajotilojen opettelua Minin eri ajotilojen kyvyt ja vaatimukset kannattaa opetella, jotta autoa osaa käyttää mahdollisimman fiksusti. Edrive-ajotila on oletus liikkeelle lähdettäessä. Se valitsee kuskin puolesta hyötysuhteeltaan parhaan mahdollisen sähkö- ja bensiinimoottorin yhteispelin, jonka taustalla vaikuttavat ajonopeus, kiihdytykset ja akun varaustila. Täyteen ladatulla akulla pystyy ajamaan sähkömoottorilla maksimissaan 125 km/h vauhtia. Kun akun varaus laskee alle seitsemän prosentin tason, voi täyssähkötilassa edetä korkeintaan 30 km/h nopeudella, kunhan kiihdytykset ovat kohtuullisia. Kevyemmällä kaasujalalla eli varovaisilla kiihdytyksillä tai tasaisella nopeudella voi edetä tällöin enintään 88 km/h vauhtia. Save Battery -tila puolestaan pitää akun varauksen 90 prosentissa, eli sähköä voi säästää tuonnempaa, esimerkiksi maantiematkaa seuraavaa kaupunkiajoa varten. Akkujen lataus kestää lataustavasta riippuen hieman yli 2 tunnista 3,5 tuntiin. Pihin lisäksi pippurinen Countryman on sympaattinen pikkuauto, vaikka vuodesta 2000 valmistetut nyky-Minit ovat toki selvästi kookkaampia kuin vuonna 1959 maailmalle esitelty brittiläinen alkuisänsä. Kädenojennus menneille vuosikymmenille on tyylikäs British Racing Green -ulkoväri. Hybridiversion olemus on urheilullinen. Bensiini- ja sähkömoottorit tuottavat yhdessä 224 hevosvoiman tehon, mikä tekee kulusta rivakkaa. Vaihtelua bensiini- ja sähkömoottorien välillä ei hybridikäytössä huomaa. Renkaat sijaitsevat aivan korin kulmissa, ja sen sekä onnistuneen alustan ansiosta auto on vakaa myös matka-ajossa ja vaivattoman ketterä kaupunkisokkelikoissa. Varjopuoliakin löytyy. Pintakova jousitus ja matalat renkaat tekevät etenemisestä ajoittain nypyttävää, eli tien epätasaisuudet välittyvät matkustamoon. Melutasokin vaikutti ajoittain hieman liian korkealta. Varusteltuna kallis Koeajoauto oli varustelluin eli Maximise-versio. Se tuo muiden herkkujen ohella esimerkiksi urheilulliset etuistuimet, mukautuvan vakionopeudensäätimen, Harman Kardonin kaiutinjärjestelmän, tuulilasin heijastusnäytön ja peruutuskameran. Lisävarusteet kuten 19-tuumaiset pyörät, langattoman latauksen sisältävä puhelinvarustus, konepellin mustat vauhtiraidat ja panoraamalasikatto nostavat autoyksilön hinnan kipurajalle eli liki 55 000 euroon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Countryman Cooper SE ALL4 AT Maximis Hinta alkaen 49 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 824 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 65 kW (88 hv), 165 Nm. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 10/8,82 kWh. Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?