10.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: pihipippuria pidempään – Mini Countryman Cooper SE Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ladattava Mini Countryman -hybridi loistaa päästöttömässä lähiajossa – nyt entistä isomman akun voimin. Hyvää: voimalinja, kantama sähköllä, kulutus. Huonoa: alustan nypytys, mittariston pienet symbolit, hinta. Mini toi taannoisessa Frankfurtin autonäyttelyssä parrasvaloihin Mini Cooper SE -täyssähköauton sekä päivitetyn Mini Countryman Cooper SE ALL 4 -lataushybridin. Koeajoimme jälkimmäisen, jonka uutuutena on aiempaa suurempi ajoakusto. Edelliseen hybridisukupolveen verrattuna Countrymanin sähköinen toimintamatka on kasvanut liki kolmanneksella. Koeajossa yllettiin noin 50 kilometrin sähköajoon sekalaisessa ajossa, joka sisälsi tasasuhteissa kaupunki-, taajama- ja moottoritieajoa. Akun koko eli energiasisältö on 10/8,82 kWh. Näillä eväillä Minin sähköajokyvyt riittänevät useimpien suomalaisten päivittäisiin ajomatkoihin. Tarvittaessa matkaa voi jatkaa 36 litran polttoainesäiliön turvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajotilojen opettelua Minin eri ajotilojen kyvyt ja vaatimukset kannattaa opetella, jotta autoa osaa käyttää mahdollisimman fiksusti. Edrive-ajotila on oletus liikkeelle lähdettäessä. Se valitsee kuskin puolesta hyötysuhteeltaan parhaan mahdollisen sähkö- ja bensiinimoottorin yhteispelin, jonka taustalla vaikuttavat ajonopeus, kiihdytykset ja akun varaustila. Täyteen ladatulla akulla pystyy ajamaan sähkömoottorilla maksimissaan 125 km/h vauhtia. Kun akun varaus laskee alle seitsemän prosentin tason, voi täyssähkötilassa edetä korkeintaan 30 km/h nopeudella, kunhan kiihdytykset ovat kohtuullisia. Kevyemmällä kaasujalalla eli varovaisilla kiihdytyksillä tai tasaisella nopeudella voi edetä tällöin enintään 88 km/h vauhtia. Save Battery -tila puolestaan pitää akun varauksen 90 prosentissa, eli sähköä voi säästää tuonnempaa, esimerkiksi maantiematkaa seuraavaa kaupunkiajoa varten. Akkujen lataus kestää lataustavasta riippuen hieman yli 2 tunnista 3,5 tuntiin. Pihin lisäksi pippurinen Countryman on sympaattinen pikkuauto, vaikka vuodesta 2000 valmistetut nyky-Minit ovat toki selvästi kookkaampia kuin vuonna 1959 maailmalle esitelty brittiläinen alkuisänsä. Kädenojennus menneille vuosikymmenille on tyylikäs British Racing Green -ulkoväri. Hybridiversion olemus on urheilullinen. Bensiini- ja sähkömoottorit tuottavat yhdessä 224 hevosvoiman tehon, mikä tekee kulusta rivakkaa. Vaihtelua bensiini- ja sähkömoottorien välillä ei hybridikäytössä huomaa. Renkaat sijaitsevat aivan korin kulmissa, ja sen sekä onnistuneen alustan ansiosta auto on vakaa myös matka-ajossa ja vaivattoman ketterä kaupunkisokkelikoissa. Varjopuoliakin löytyy. Pintakova jousitus ja matalat renkaat tekevät etenemisestä ajoittain nypyttävää, eli tien epätasaisuudet välittyvät matkustamoon. Melutasokin vaikutti ajoittain hieman liian korkealta. Varusteltuna kallis Koeajoauto oli varustelluin eli Maximise-versio. Se tuo muiden herkkujen ohella esimerkiksi urheilulliset etuistuimet, mukautuvan vakionopeudensäätimen, Harman Kardonin kaiutinjärjestelmän, tuulilasin heijastusnäytön ja peruutuskameran. Lisävarusteet kuten 19-tuumaiset pyörät, langattoman latauksen sisältävä puhelinvarustus, konepellin mustat vauhtiraidat ja panoraamalasikatto nostavat autoyksilön hinnan kipurajalle eli liki 55 000 euroon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Countryman Cooper SE ALL4 AT Maximis Hinta alkaen 49 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 824 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 65 kW (88 hv), 165 Nm. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 10/8,82 kWh. Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista