30.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia – Pienempi auto ei aina tarkoita tinkimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian uusi sukupolvi vie valmistajan kompaktimallin uudelle tasolle. Pienempi auto ei kuitenkaan aina merkitse ominaisuuksista tinkimistä. Hyvää: laatuvaikutelma, design. Huonoa: ei sovellu isomman auton tarpeeseen. Škoda Fabian neljäs mallipolvi siirsi mallin VW-ryhmän MQB A0 -perusrakenteelle.Totta puhuen, perusrakenne ei toki sinänsä kiinnosta auton käyttäjää. Kyseessä on varainsiirtoveroon tai sähköyhtiön vaihtamiseen rinnastettava asia, joka tapahtuu jossain muualla ja jää omassa arjessa melko abstraktiksi.Fabian kohdalla tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan, sillä B-segmentin tšekkiläinen on ottanut tuntuvan loikan laatuvaikutelmassa ja mukavuudessa. VW-ryhmän sisarmallit Seat Ibiza ja Volkswagen Polo loikkasivat samalle perusrakenteelle jo jokin aika sitten, mutta Škoda Fabia vertautuu positiivisesti jopa niihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni vain mitoiltaanUlkoisesti luvassa on tuttua nyky-Škodaa, eli kulmikkaiden kolmiolinjojen parina on aiempaa kookkaampi keulamaski. Takaluukussa auton merkki on kirjoitettu trendin mukaan irtokirjaimilla logojen sijaan. Fabian tunnistaa kuitenkin Fabiaksi viimeistään lyhyestä peräylityksestä.Sisustassa auto ei pääse kompakteja mittojaan pakoon, mutta tilaa on etuistuimilla hyvin ja takaistuimillakin auton kokoon nähden hyvin. Suurin tinkiminen tapahtuu tavaratilassa, joka jää 380 litraan. Tila on kuitenkin kiitettävän korkea, joten litrat saa hyvin hyötykäyttöön, jos tavaroita voi hiukan käännellä. Kojelaudassa huomio kiinnittyy hauskojen kiiltomustien lippojen alle piiloutuvaan perinteiseen mittaristoon, joka kertoo kaiken tärkeän selkeästi, vaikka viisareiden välissä oleva monitoiminäyttö on nykystandardeilla jo nafti. Kaksipuolaisen ohjauspyörän painikkeet ovat hyvät ja jopa rullissa on tuntumaa. Bolero-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen. Järjestelmä on toteutettu miellyttävän selkeästi ja konstailemattomasti. Tärkeimmät ilmastointitoiminnot löytyvät kuitenkin omalta hyllytasoltaan perinteisinä nappeina ja nuppeina. Arvostettavaa selkeyttä.Manuaalin mukaanŠkoda Fabian kulussa ei ole moittimista edes moottoritiellä, joskin pienemmät mitat tuntuvat hiukan suuntavakaudessa. Alusta on Fabiassa lievästi napakka, mutta se ei sorru turhaan paukkukovuuteen. Ohjaus ei ole ihmeellinen, mutta ei huonokaan, ja soveltuu ripeytensä puolesta hyvin pienelle autolle. Äänieristys on hyvää tasoa segmenttiin nähden.81 kilowatin kolmesylinterinen ahdettu bensiinimoottori riittää auton liikuttamiseen hyvin ja kuusivaihteinen manuaali muistuttaa vuosituhannen alun baijerilaisia narumaisella vaihtotuntumallaan. Kytkinpoljinta voi kuvailla harmittomaksi. Automaattivaihteistojen rynnistyksestä huolimatta manuaalivaihteisto puolustaa vielä paikkaansa tässä segmentissä.Škoda Fabian mallistohinnat alkavat 1.0 TSI 95 Ambitionin 19 439 eurosta. Pirteämpi 1.0 TSI 110 asettuu vastaavalla varustelulla alle 1 000 euron päähän, joten moottorivalintaa kannattaa miettiä hetki. Tehokkaamman moottorin myötä aukeaa myös mahdollisuus DSG-kaksoiskytkinautomaattiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Style Hinta alkaen 22 441 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 475 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2552 mm Tavaratila: 380-1 190 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle