2.3.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: purkautuuko sähköauton akun varaus käyttämättömänä pakkasella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovilla pakkasilla sähköauton virrankulutus kasvaa ja toimintamatka lyhenee, mutta tyhjeneekö akku, kun auto on käyttämättömänä parkissa? Kysymys: Kun ladataan sähköauton akku täyteen ja sitten auto seisoo pakkasessa -25 asteessa vuorokauden, niin onko autossa edelleen täyteen ladattu akku? Jos energiaa katoaa, niin silloin voisi verrata tilannetta bensa-autoon seuraavasti: kun ostaa tankin täyteen bensaa, niin aamulla olisi jäljellä vajaa tankki. Sähköauton akku saattaa menettää varaustaan vaikka auto seisoisi käyttämättömänä paikallaan. Tähän voi olla monia syitä, kuten auton sisäiset järjestelmät ja kolmannen osapuolen sovellukset, jotka tarvitsevat virtaa, vaikka autoa ei käytettäisikään. Akut eivät kestä ylilataamista tai ylipurkamista, ja myös suuret lämpötilanvaihtelut rasittavat akkua. Usein ratkaisuna onkin akunhallintajärjestelmä, joka valvoo jatkuvasti akun toimintaa ja pitää huolen, että akun tila pysyisi tasapainossa. Tämä vie luonnollisesti sähköä, mutta yleensä kulutus on hyvin vähäistä. Esimerkiksi Tesla Model 3:n käyttöohjeissa kerrotaan, että akun varaus voi purkautua noin yhden prosentin päivässä. Kahden viikon aikana akun varaus voi siis purkautua noin 14 %:a. Varauksen purkautumisnopeus voi Teslan mukaan riippua myös ympäristötekijöistä, kuten kylmästä säästä ja auton asetuksista. Akkua voi kuluttaa myös juurikin Tesloista tuttu Sentry mode eli järjestelmä, joka valvoo auton ympäristöä tallentamalla videoita ja antamalla hälytyksiä, jos epäilyttävää toimintaa havaitaan auton ympärillä. Tämä estää autoa ”nukahtamasta” eli auton sähköjärjestelmät eivät mene lepotilaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akku tyhjenee ajan myötä myös itsekseen Kaikki akut tyhjenevät ajan mittaan, vaikka ne eivät olisi kytkettynä mihinkään. Jotta voidaan ymmärtää, mistä akun tyhjeneminen johtuu, on hyvä käydä läpi sähköautoissa käytetyn litium-ioni -akun toimintaperiaate. Sähköauton akku toimii kemiallisena voimanlähteenä, joka varastoi ja vapauttaa energiaa sähkömoottorin käyttöön. Akku koostuu useista akkumoduuleista, jonka taas muodostavat useat litium-ioni -kennot. Kenno sisältää kaksi pääosaa: positiivielektrodin eli katodin ja negatiivielektrodin eli anodin. Niiden välissä on elektrolyytti, joka mahdollistaa litium-ionien liikkumisen anodin ja katodin välillä. Akun latauksen aikana litium-ionit siirtyvät anodilta katodille elektrolyytin läpi. Tämän kemiallisen reaktion avulla saadaan varastoitua akkuun energiaa, jota voidaan käyttää myöhemmin. Kun akkua käytetään, kuten esimerkiksi sähköautolla ajaessa, varastoitunut energia vapautuu. Tässä vaiheessa litium-ionit liikkuvat katodilta takaisin anodille, jolloin vapautuu sähkövirtaa, jota käytetään laitteen toimintaan. Kaikkiin akkuihin, kuten myös sähköauton akkuihin, pätee ilmiö nimeltä itsepurkautuvuus. Se tarkoittaa akun varauksen vähenemistä ajan myötä, vaikka sitä ei käytettäisi. Vaikka akku olisi irrallaan muusta järjestelmästä, voi tapahtua pientä virran purkautumista sisäisten kemiallisten reaktioiden vuoksi. Korkeat lämpötilat nopeuttavat itsepurkautumista, kun taas matalissa lämpötiloissa se hidastuu. Nykyaikaiset litium-ioni -akut ovat yleensä suhteellisen hyviä säilyttämään varauksensa pitkiä aikoja. Valmistajat työskentelevät jatkuvasti akkuteknologian kehityksen parissa vähentääkseen itsepurkautumista ja parantaakseen akkujen suorituskykyä ja kestävyyttä. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: tesla.com Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan kantavuusluokka tulee ottaa huomioon renkaita valitessa? 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe