Ajoneuvot | Autonäyttely | Uutinen | 21.9.2019

Leveä, matala ja täynnä yksityiskohtia: pian valmistuu Suomen ensimmäinen RWB-Porsche

Kirjainlyhenteestä RWB on noussut Porsche-maailmassa ilmiö, joka ei jätä kylmäksi. Akira Nakain kilpurityylin tuorein edustaja tehdään Suomessa.

Jaa artikkeli

Tarina alkaa Japanista. Eletään yhdeksänkymmentälukua, kun Toyotia harrastanut Akira Nakai toteuttaa unelmansa ja ostaa Porschen. Hänellä on intoa ja näkemystä, eikä pyhänä pidetyn stuttgartilaispellin muokkaus pelota. Pienessä japanilaistallissa työskennellään ilosta ja intohimosta.

Yhdestä ilmiöksi

Vähitellen Nakai-sanin 911 Turbosta rakentuu kunnianosoitus Porschen 1970-luvun kilpa-autoille. Ainekset luovat ilmiön, joka parikymmentä vuotta myöhemmin on levinnyt globaaliksi. Ensin hän teki autoja japanilaisille, sitten Thaimaahan.

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1

Akira Nakain inspiraationa ovat Porschen vanhat kilpa-autot, kuten 911 Carrera RSR Turbo 2.1.

Lopulta valtavan leveät, matalat ja suurin takasiivin varustetut Porsche 911 -mallit leviävät ympäri nettiä ja somea. Niitä klikataan, palvotaan ja epäilemättä kauhistellaankin. Jokaisen tuulilasissa lukee RAUH-Welt. Jokaisessa autossa näkyy Akira Nakain kädenjälki.

Akira Nakain yritys on Rauh-Welt Begriff, lyhennettynä RWB. Japanilaisen saksa kääntyy suomeksi jotakuinkin Ankara maailma -konseptiksi, mutta kenties englannin Rough World Concept on kuvaavampi. Myös jokaisella autolla on nimi. Akiran ensimmäinen tunnetaan nimellä Stella Artois, hänen suosikkioluensa mukaan.

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

911 Turbo riisutaan ja rakennetaan lähes valmiiksi Nenifabin toimesta Akira Nakaita varten.

Stuttgart, Japani ja Lahti

RWB:stä on kasvanut suuri ilmiö, joka on levinnyt Need For Speed -peleihin asti. Ilmiöstä huolimatta kaiken taustalla on pieni porukka, ja bisneksen sijaan kyse on enemmän elämäntävasta.

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

Tuskin Akira Nakai itse muuten saapuisi pian Suomeen viimeistelemään ensimmäistä tuhansien järvien maassa rakennettua RWB-Porschea. Hän suorittaa Autot&Viihde-näyttelyssä signeerauksensa, lokasuojien leikkauksen ja korisarjan asennuksen 911 Turboon.

Auton rakennuttaa Eitan Tamir, mies myös Nakaita Suomessa ja Virossa edustavan RWB Nordicsin takaa.

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

–Olen aina pitänyt Porscheista, ja juuri tehtaan leveät 911 RSR -kilpurit olivat unelmiani lapsena. Sitten törmäsin Youtubessa Nakai-sanin autoihin. RWB oli minulle täydellinen auto.

Tamir on jo rakennuttanut yhden RWB-konversion, hopeinen 993-korimallin Porsche 911 Carrera tehtiin Virossa.

Yksityiskohdista kokonaisuus

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

Fredrik Robertsson Nenifabista tarkistaa RWB:n takalokasuojan istuvuutta.

Nyt rakennettava Porsche 911 on korimalliltaan 930, eli kyse on ensimmäisen sukupolven Turbosta. Auton perusrakennuksen tekee Kaarinassa sijaitseva Nenifab. Alkuperäiskuntoinen 911 Turbo vaihtaa perusylellisen sisustansa harkittuun kilpa-autoilmeeseen. Turvakaaria koristaviin vahvikkeisiin laserleikataan RWB-logot, ohjauspyörä on irroitettavaa mallia. Kattopelti korvataan hiilikuidulla. Vääntösauvajousitus korvataan moderneilla coilovereilla

 

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

Tony Suominen ja Fredrik Robertsson Nenifabista.

Auton perusrakennuksen tekevä Tony Suominen on innoissaan pienistä detaileista, jotka Nenifab pääsee toteuttamaan. Autosta tehdään paljon 993-korimallia rajumpi, ja sen on määrä toimia RWB Nordicsin demoautona näyttelyissä ja radalla. Nenifabin edustajien kuvaillessa auton yksityiskohtia kokonaisuus alkaa hahmottua, mutta lopputulos yllättänee silti.

Porsche 930 Turbo RWB Rauh Welt Begriff

Vanneharrastaja hämmästyy seuraavista lukemista: Work Meisterien koko on 18×13,5 ET -93! Vanteiden leveys on siis takavuosien pikkuauton halkaisijan tasoa.

Se selviää jo 28.–29. syyskuuta, kun Akira Nakai saapuu Autot & Viihde -näyttelyyn viimeistelemään ensimmäisen Suomessa toteutetun RWB-Porschen.

Voita liput!

Moottori arpoo 15 kahden hengen lippupakettia Autot & Viihde -näyttelyyn. Arvonta on auki vielä 23.9. klo 10.00 asti, joten vielä ehtii. Arvontaan pääset täältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, 911 Carrera RSR Turbo 21:n kuva: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu