31.1.2024 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautojen talvitesti on taas ajettu – Suomessa tuntematon sähköautomerkki pääsi pisimmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan autoliitto NAF pisti tosielämän toimintamatkatestiin tällä kertaa 23 sähköautoa. El Prix -talvitestissä tehtiin tänä vuonna myös ennätyksiä. Norjan autoliiton NAF pari kertaa vuodessa järjestämä sähköautojen tosielämän toimintatesti El Prix on jälleen ajettu tänä talvena. Mukana sähköautojen toimintatestissä oli yhteensä 23 sähköautoa. Ennakkotiedoista poiketen autojen kokoonpano muuttui vielä viime metreillä. Ennakkotietojen mukaan myös Lucid Air -sähköauto piti olla testissä. Lucid Airin tilalle tuli Toyota bZ4x -sähköauto, jolloin testiautojen määrä pysyi 23 autossa. El Prix -talvitestissä ei ole kysymys kilpailusta. Autot eivät kilpaile testissä keskenään, vaan tarkoituksena on osoittaa, millaiseen toimintamatkaan mikäkin sähköauto pääsee talviolosuhteissa verrattuna autolle annettuun WLTP-arvoon. Auton WLTP-arvo tulee yhtenäisestä kaikille autoille tehtävästä tietyyn ajosykliin perustuvasta ajosta ja siitä saatavasta kulutusarvosta. WLTP-arvo harvoin kuitenkaan vastaa tosi elämässä toteutuvaa kulutusta ja sen vuoksi Norjan autoliitto NAF on alkanut tehdä myös tosielämän ajotestiä, jossa WLTP-arvo on myös mukana – sitä verrataan testissä saatuun arvoon, kuinka paljon mitattu toimintamatka eroaa prosentteina autojen WLTP-toimintamatkoista. Talvitesti on siksikin tärkeä tehdä, että kylmä ja viileä sää nostavat sähköauton kulutusta, kesäaikaan tehdyissä testeissä NAF:n väki on päässyt jopa WLTP-lukuja korkeampiin arvoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Stellantiksen autot putosivat ensimmäisinä Norjan autoliiton NAF:n ja norjalaisen Motor-lehden talvitesti alkoi aamulla klo 10 aikaan Oslosta kohti pohjoista. Testi ajettiin pakkaskelissä, miinusasteita testin aikana oli muutamasta asteesta aina kymmeneen pakkasasteeseeen. Selvää oli, että aamupäivän autot etenivät hyvävauhtisesti ohi Lillehammerin kohti korkeampia vuoria, mutta 300 kilometrin tuntumassa alkaisi tapahtua. Kilometrien edetessä testiin osallistuneista sähköautoista yksi toisensa jälkeen menetti ajoakustonsa varauksen ja niiden matka katkesi El Prix -testissä. Stellantis-konserniin kuuluva Jeep Avenger hyytyi ensimmäisenä, 286 kilometrin kohdalla. Niin ikään testin häntäpäässä, noin 300 kilometrin todellisessa toimintamatkassa olivat Jeep Avengerin jälkeen sen Stellantis-sisaret, Opel Astra sekä Peugeot e-308, ne pääsivät noin 10 kilometriä Avengeria pidemmälle. Opelin tarkka kilometrimäärä oli 296 kilometriä ja Peugeot meni yhden kilometrin pidemmälle. Opel ja Peugeot ovat teknisesti sama auto. Myös huonosta toimintamatkastaan ja latausominaisuuksistaan moitteita heti myyntiin tulonsa jälkeen saanut Toyota bZ4x hyytyi ensimmäisten joukossa. Paikallinen maahantuoja Toyota Norge ei halunnut osallistua testiin lainkaan ja täten ei siis antaa autoaan testiin, joten testiin osallistunut Toyota oli vuokra-auto, jolla oli ajettu yli 30 000 kilometriä ennen testiä. Vuokrattu Toyota pääsi testissä 313 kilometriä. Testin suurin auto, Ford F-150 Lightning jäi tien puoleen seuraavaksi. Vaikka autossa on iso, 98 kilowattitunnin akku, auton iso koko syö energiaa, eikä se enää pötkinyt 429 kilometriä pidemmälle. Tuntematon kiinalainen meni pisimmälle Norjalaisten talvitestissä pisimmälle meni suomalaisittain tuntematon sähköautomerkki HiPhi Z. HiPhillä mentiin peräti 522 kilometriä ja sen poikkeama WLTP-arvosta oli NAF:n talvitestin pienin, vain 5,9 prosentin negatiivisella poikkeamalla. Se on myös ainoa auto testin historiassa, joka on päässyt -10 prosentin poikkeamaan paremmalle puolelle testissä. HiPhiä pidemmälle kilometreissä talvitestissä on mennyt vain yksi auto, Tesla Model S Plaid viime vuonna. HiPhi on kiinalainen, vasta vuonna 2017 perustettu automerkki ja sillä on Z-mallin lisäksi myös mallit X ja Y, joista Y:n tuotanto on vasta alkamassa. Yhtiö on kertonut, että siltä on tulossa myös malli nimeltä A. Tesla Model 3:n WLTP-arvo matkaan lähteneistä autoista oli kaikkein suurin, 629 kilometriä. Tesla jäi tien varteen kuitenkin 441 kilometrin ajon jälkeen, joten sen poikkeama WLTP-arvosta oli noin -30 prosenttia. Vuonna 2021 Tesla Model 3:n vanhempi versio pääsi 521 kilometrin kantamaan. Volkswagen ID.7:lla isoin poikkeama Pienimpiin poikkeamiin WLTP-arvosta pääsivät Kian uutuusmaasturi EV9. Sen poikkeama WLTP-arvosta oli vain -12,5 prosenttia. BMW i5 pisti vielä vähän paremmaksi, sen poikkeama WLTP-arvosta oli -12,2 prosenttia. Myös Nio EL6 pääsi hyville lukemille vain -13,8 prosentin poikkeamalla. Volkswagen ID.7 edusti testissä puolestaan toista ääripäätä. Se oli Teslan ohella myös testin yksi neljästä autosta, jonka WLTP-arvo on yli 600 kilometriä. Volkkarilla testissä päästiin kuitenkin vain 414 kilometriä. Volkswagenin poikkeama oli siis testin suurin, -31,9 prosenttia. Kian ja BMW:n lisäksi muun muassa Lotus Eletre, Xpeng G9, Nio EL6 ja ET5 pääsivät -12 – -14 prosentin poikkeamaan. Myös Mercedes-Benz EQE SUV:n poikkeama jäi alle -20 prosentin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BYD lavetilla rengaskorjaamolle El Prix -talvitestissä nähtiin myös kommelluksia. BYD Dolphin -auton matka katkesi noin 150 kilometrin kohdalla renkaan puhkeamiseen. Auto vietiin lavetilla korjaamoon, jossa sen renkaasta löytyi lasinsiru. BYD:in matka jatkui renkaan korjaamisen jälkeen samasta paikasta mistä se poimittiin hinurin kyytiin. BYD:in suoritusta ei lasketa mukaan virallisiin tuloksiin renkaan puhkeamisen vuoksi. Seuraava vastoinkäyminen tuli eteen niillä autoilla, jotka pääsivät testissä pisimmälle. Vuori, Venabygdsfjellet, jonka kautta pisimmälle pääsevien autojen piti kiertää lenkki ja kääntyä takaisin Osloon päin, suljettiin talvimyrskyn vuoksi. Autot joutuivat palaamaan siis samalle reitille, mitä pitkin ne vuorelle nousivatkin. NAF on tehnyt sähköautotestiä vuodesta 2020 saakka. Silloin autojen ilmoitettu keskimääräinen WLTP-arvo oli 373 kilometriä, nyt tänä vuonna 530 kilometriä. Tämä osoittaa sen, että sähköautot ovat kehittyneet muutamassa vuodessa melkoisen loikan eteenpäin. – Autot ovat kasvaneet ja sähköautouutuuksien joukossa on vähän enää pikkuautoja. Viime vuosina sähköautojen joukkoon on tullut yhä enemmän keskikokoisia- ja perheautoja, Nils Sødal NAF:n viestinnästä sanoo. El Prix 2024 -talvitestin tulokset Auton merkki ja malliWLTP km *Mitattu kmEro %Kulutus kWh / 100 kmMitattu kWh / 100 kmEro %Audi Q8 e-tron515411-22,822,424,810,7BMW i5505444-12,218,719,75,3BYD Dolphin427339-20,615,917,17,5Ford F-150 Lightning429337-21,418,723,927,8HiPhi Z555522-5,920,424,319,2Hyundai Ioniq 6614468-23,814,316,314Hyundai Kona Electric454341-24,816,618,310,2Jeep Avenger395286-27,615,719,423,6Kia EV9505442-12,522,8230,9Lotus Eletre530464-12,320,324,822,2MG MG4520399-23,316,517,56,1Mercedes-Benz EQE SUV491399-18,721,522,54,7Nio EL6529456-13,822,119,8-10,4Nio ET5560481-1421,619,4-10,2Nissan Ariya498369-25,820,421,76,4Opel Astra Electric413296-28,315,717,410,8Peugeot e-308409297-27,412,71733,9Polestar 2 Long Range614430-3015,818,517,1Tesla Model 3629441-29,9–18–Toyota bz4x460313-31,816,219,822,2Volkswagen ID.7608414-31,914,418,931,2Volvo C40572395-30,917,521,120,6XPeng G9520451-13,121,322,87 * = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvo Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: NAF, Motor.no Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe