17.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Tang – sähkösukkula seitsemälle iskee markkinarakoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Tang on valmistajansa vastaus suurempaan kuljetustarpeeseen. Ison auton myötä tulevat myös ison auton ongelmat Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: kulutus, kolmas istuinrivi, asema markkinoilla. BYD Tang ehkä ensiesiteltiin mallina 2015, mutta nuoresta iästä huolimatta kyseessä on jo toisen sukupolven auton kasvopesukierros. Alkuperäinen auto keräsi menestystä Kiinassa lataushybridinä, ollen hetkittäin jopa Kiinan ja maailman myydyin lataushybridi. Toisen polven autostakin on olemassa lataushybridi kotimarkkinoita varten, mutta tuttuun tapaan meillä ja Euroopassa BYD esiintyy täyssähkömallien voimien.Alle 4,9 metriä pitkä BYD Tang on jo kokonsa puolesta näyttävä ilmestys. Korkeutta kookkaalla crossoverilla on yli 1,7 metriä, joten Tang todella täyttää parkkiruutunsa. Kookkaiden mittojen vastapainoksi auto on seitsemänpaikkainen. Keulailme erottuu monien BYD:ien nykytyylisestä pyöreydestä, joten Tang korostaa keulaansa sangen leveästi hymyilevällä maskilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutulla terälläBYD Tang rakentuu merkille tuttuun tyyliin Bladeksi ristityn LFP-litiumrautafosfaattiakun ympärille. 86,4 kilowattitunnin bruttokokoinen akku riittää 400 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yhdistetyllä syklillä. WLTP-kulutukseksi on ilmoitettu 23,8 kWh/100 km, mikä on sangen uskottava lukema hyvissä olosuhteissa. Parin asteen plussakeleissä BYD Tang kulutti helposti 26 kWh/100 km ja moottoritiellä enemmänkin, sillä matkustamon ilmatilan lämmittäminen vaatii omansa, eikä Tang ole kokonsa tai muotonsa puolesta kärkikastia aerodynamiikassa. Ilmanvastuskerroin on 0,335. Maavaraa Tangissa on 150 mm. Käytönnön toimintamatka latausvaroineen jää 260 kilometrin tienoille. Huippulatausteho on 110 kilowattia. Käytännössä auto pitää latauksen alussa minuutin mietintätauon, jonka jälkeen latauskäyrä on melko laakea, auton suosiessa reilun 80 kilowatin lataustehoa reiluun 70% saakka. Yhdessä akun koon kanssa lataustauko venähtää matka-ajossa helposti 45 minuuttiin. AC-latauksen huipputeho on 7 kilowattia yhdessä vaiheessa, mitä voidaan pitää täyssähköautolle alimitoitettuna.SuurpiirteisestiNelivetoisen BYD Tangin huipputeho on 380 kilowattia, joka jakautuu etu- ja taka-akselin kestomagneettimoottorien kesken suhteessa 180/200 kW. Niinpä 2,5-tonnisen sähkökatumaasturin saa halutessaan lingottua 0–100 km/h 4,6 sekunnissa. Järkevämpää käyttöä arsenaalille on hyödyntää sitä esimerkiksi peräkärryn kanssa, mikä toisaalta kasvattaa kulutusta entisestään.Ajotuntumaltaan BYD Tang on linjassa muun olemuksen kanssa, eli auton iso koko tuntuu myös kuljettajan työpisteessä auton ulottuvuuksia hahmotettaessa. Alusta on säädetty kevyesti mukavan puolelle, mutta toisaalta myös korin liikkeiden hallinta on suurpiirteistä. Ohjauksen välitys voisi olla ripeämpääkin.Talon parhaat paikatBYD Tangin valtti ovat sen sisätilat. Materiaalit ja viimeistely ovat hyvällä tasolla ja ohjaamoon on saatu hiukan eloa kaksiväriverhoilulla ja animoiduilla tunnelmavaloilla.Ohjainlaitteiden ja tietoviihdejärjestelmän asettelu muistuttavat sisarmalli Hania. Valikoiden jäsentely vaatii hetkisen opettelua, mutta logiikkaan pääsee pian sisälle. 12,3-tuumainen mittaristonäyttö on selkeä, mutta mittaristovalon säätö kaipaisi selkeyttä.Tangin etuistuinten yllätys on 12,8-tuumainen kojelaudan kosketusnäyttö, joka on käännettävissä pystysuuntaan sähköisesti. Näyttö palautuu mielellään vaakasuuntaiseksi, mutta periaatteen tasolla käyttöliittymän jäsentelyn saa valita. Kakkosrivin takapenkillä tilaa on hyvin varsinkin kahdelle, kohtuullisesti kolmelle. Istuimen korkeus on hyvä. Kolmosriviä puolestaan ei voi suositella kuin perheen junioreille, sillä jalkatilan naftiuden lisäksi ongelmana on lähelle päätä kaartuva takalasi. Tang on seitsemänpaikkainen melko tyköistuvalla mitoituksella.Tavaratilaa on kaikkien istuinten kanssa 235 litraa, mutta kaikkiaan tarpeellista tavaraa mahtuu 1 655 litraa kaikki istuimet kaadettuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymppitonni per penkkiSeitsemänpaikkaisia sähköautoja ei ole markkinoilla vielä ruuhkaksi asti. Tesla Model X ja Mercedes-EQ EQS SUV karkaavat yli 100 000 euron rajan. Tila-autoa ja pikkubussia yhdistelevä Maxus Mifa 9 on jo kilpailukykyisempi 78 990 euron hinnalla, mutta vähintään 5 000 euroa edullisempi ja henkilöautomaisempi BYD Tang erottuu edukseen tässä seurassa. Toisaalta seitsemää istumpaikkaa etsivän kannattaa huomioida Kia EV9, jonka 81 781 euron hinnat alkaen -versio tarjoaa tuntuvasti mukavamman sähköautoilukokemuksen Tangia suosivasta hinta- ja tehoerosta huolimatta.Jos istuinpaikkojen määrällä ei ole niin merkitystä, BYD Tang on hiukan heikommassa asemassa markkinoiden isojen crossovereiden meressä, jossa erottautuminen ei tule enää automaattisesti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BYD Tang Black Edition SÄHKÖAUTO, takaveto 380 kW (517 hv), 680 Nm Akku brutto 86,4 kWh Lataus Type 2: 7 kW (1 x 32 A) CCS: 110 kW WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 870 mm Leveys 1 950 mm Korkeus 1 725 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 235 l Omamassa 2 489 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 69 990 € koeajoauto 70 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”