Ajoneuvot | Koeajo | 2.2.2020

Maistiainen: Ford Puma vaihtoi muotoa, mutta ajettavuus on edelleen hanskassa

Uusi Ford Puma osoittaa, että transformaatio pikkucoupésta crossoveriin voidaan toteuttaa hauskasti.

Jaa artikkeli

Ford Puma tuo mieleen vuosituhannen vaihteen kolmiovisen taskusportin, mutta nyt samaa nimeä tottelee maasturimaisesti korotettu viisiovinen pikkuauto. Yhteistä molemmille on Fiestan perusrakenne ja coupémainen kattolinja. Fiesta onkin oiva lähtökohta auton pohjaksi: lopputuloksesta ei voi tulla aivan huonoa.

Ford Puma Titanium

Puma ei silti korvaa mallistosta löytyvää Ecosportia, vaan asettuu sen yläpuolelle niin kokonsa kuin hintansakin perusteella. Nykytapaan Ford tarjoaa monen kokoisia korotettuja malleja, edellisten lisäksi tutun citymaasturin Kugan alapuolelle mahtuvat hinnastoon Fiestan ja Focuksen Active-versiot. Näin Puma joutuu ansaitsemaan paikkansa jo oman talon sisällä kilpailijoista puhumattakaan. Romaniassa valmistettavalla uutuudella on kuitenkin joitain ässiä hihassaan.

Kaikkia malliversioita liikuttaa litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joka on kokenut rakenteellisia muutoksia. Alussa myyntiin tulevien manuaalivaihteisten versioiden kumppanina on kevythybriditekniikka, ja tehoa löytyy joko 125 tai 155 hevosvoimaa.

Puma tekee vaikutuksen jo paperitietojen ja kylmien tyyppien perusteella, eikä tien päälläkään tarvitse pettyä. Havaitsimme tämän Malagassa suorittamassamme ensikoeajossa – myöhemmin paneudumme tähän maukkaasti ajettavan uutuuden yksityiskohtiin perusteellisemmin. Suomeen ensimmäiset uudet Pumat saapuvat jo näinä päivinä.

Jaa artikkeli

Keskustelu