4.11.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Kolme sylinteriä ja kaksi moottoria – Volvo XC40 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Göteborgin ylpeys laajentaa sähköistymisen nyt myös viimeiseen malliin, josta on ollut tähän asti tarjolla ainoastaan polttomoottoriversio. XC40 Twin Engine tuo sähköisen voimalinjan parittoman sylinterimäärän kaveriksi. Volvo XC40 T5 Twin Engine on kovaa tahtia ladattavia autoja Suomessa myyvän Volvon uusin askel sähköistymisessä. Myöhemmin tästä Car of the Year 2018 -palkinnon saaneesta mallista esitellään tätäkin sähköisempi, XC40 Recharge -täyssähköauto. Aloitetaan kuitenkin ensin hybridimalliston laajenemisella. XC40 T5 Twin Engine -mallissa Volvon ensimmäinen kolmisylinterinen moottori on paritettu 82-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. XC40 on siis yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Vaihteistona toimii seitsemänportainen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti. Yhteistehoa 1,5-litrainen bensiini- ja sähkömoottori tarjoavat 262 hevosvoimaa ja vääntöä 425 newtonmetriä. Pelkällä sähköllä pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 46 kilometriä. Nollasta sataan pieni katumaasturi kirmaa 7,3 sekunnissa. Uusi yhdistelmä vaikuttaa erinomaiselle. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, joka korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi, pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karavaanarillekin kelpaava Suurin sallittu perävaunumassa on 1800 kilogrammaa, joka on 200 kg enemmän kuin T3-moottorisessa mallissa, kuitenkin 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselmallissa. Miellyttävästi yhteen pelaavassa moottoreiden fuusiossa varmasti riittää myös potkua suuremmankin matkailuvaunun vetämiseen. 10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin, jonka avulla tavaratila on säilytetty samankokoisena kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta V90 T8:n tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen. XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat 47 764,19 eurosta, eli kutakuinkin samoista kuin D3 AWD:n tai T4 AWD:n. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?