4.11.2019

Maistiainen: Kolme sylinteriä ja kaksi moottoria – Volvo XC40 Twin Engine

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Göteborgin ylpeys laajentaa sähköistymisen nyt myös viimeiseen malliin, josta on ollut tähän asti tarjolla ainoastaan polttomoottoriversio. XC40 Twin Engine tuo sähköisen voimalinjan parittoman sylinterimäärän kaveriksi.

Volvo XC40 T5 Twin Engine on kovaa tahtia ladattavia autoja Suomessa myyvän Volvon uusin askel sähköistymisessä. Myöhemmin tästä Car of the Year 2018 -palkinnon saaneesta mallista esitellään tätäkin sähköisempi, XC40 Recharge -täyssähköauto. Aloitetaan kuitenkin ensin hybridimalliston laajenemisella.

XC40 T5 Twin Engine -mallissa Volvon ensimmäinen kolmisylinterinen moottori on paritettu 82-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. XC40 on siis yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Vaihteistona toimii seitsemänportainen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Yhteistehoa 1,5-litrainen bensiini- ja sähkömoottori tarjoavat 262 hevosvoimaa ja vääntöä 425 newtonmetriä. Pelkällä sähköllä pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 46 kilometriä. Nollasta sataan pieni katumaasturi kirmaa 7,3 sekunnissa.

Uusi yhdistelmä vaikuttaa erinomaiselle. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, joka korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi, pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Karavaanarillekin kelpaava

Suurin sallittu perävaunumassa on 1800 kilogrammaa, joka on 200 kg enemmän kuin T3-moottorisessa mallissa, kuitenkin 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselmallissa. Miellyttävästi yhteen pelaavassa moottoreiden fuusiossa varmasti riittää myös potkua suuremmankin matkailuvaunun vetämiseen.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin, jonka avulla tavaratila on säilytetty samankokoisena kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta V90 T8:n tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.

XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat 47 764,19 eurosta, eli kutakuinkin samoista kuin D3 AWD:n tai T4 AWD:n.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat