4.11.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Kolme sylinteriä ja kaksi moottoria – Volvo XC40 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Göteborgin ylpeys laajentaa sähköistymisen nyt myös viimeiseen malliin, josta on ollut tähän asti tarjolla ainoastaan polttomoottoriversio. XC40 Twin Engine tuo sähköisen voimalinjan parittoman sylinterimäärän kaveriksi. Volvo XC40 T5 Twin Engine on kovaa tahtia ladattavia autoja Suomessa myyvän Volvon uusin askel sähköistymisessä. Myöhemmin tästä Car of the Year 2018 -palkinnon saaneesta mallista esitellään tätäkin sähköisempi, XC40 Recharge -täyssähköauto. Aloitetaan kuitenkin ensin hybridimalliston laajenemisella.XC40 T5 Twin Engine -mallissa Volvon ensimmäinen kolmisylinterinen moottori on paritettu 82-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. XC40 on siis yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Vaihteistona toimii seitsemänportainen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti.Yhteistehoa 1,5-litrainen bensiini- ja sähkömoottori tarjoavat 262 hevosvoimaa ja vääntöä 425 newtonmetriä. Pelkällä sähköllä pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 46 kilometriä. Nollasta sataan pieni katumaasturi kirmaa 7,3 sekunnissa.Uusi yhdistelmä vaikuttaa erinomaiselle. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, joka korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi, pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaravaanarillekin kelpaavaSuurin sallittu perävaunumassa on 1800 kilogrammaa, joka on 200 kg enemmän kuin T3-moottorisessa mallissa, kuitenkin 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselmallissa. Miellyttävästi yhteen pelaavassa moottoreiden fuusiossa varmasti riittää myös potkua suuremmankin matkailuvaunun vetämiseen.10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin, jonka avulla tavaratila on säilytetty samankokoisena kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta V90 T8:n tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat 47 764,19 eurosta, eli kutakuinkin samoista kuin D3 AWD:n tai T4 AWD:n.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen