4.11.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Kolme sylinteriä ja kaksi moottoria – Volvo XC40 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Göteborgin ylpeys laajentaa sähköistymisen nyt myös viimeiseen malliin, josta on ollut tähän asti tarjolla ainoastaan polttomoottoriversio. XC40 Twin Engine tuo sähköisen voimalinjan parittoman sylinterimäärän kaveriksi. Volvo XC40 T5 Twin Engine on kovaa tahtia ladattavia autoja Suomessa myyvän Volvon uusin askel sähköistymisessä. Myöhemmin tästä Car of the Year 2018 -palkinnon saaneesta mallista esitellään tätäkin sähköisempi, XC40 Recharge -täyssähköauto. Aloitetaan kuitenkin ensin hybridimalliston laajenemisella.XC40 T5 Twin Engine -mallissa Volvon ensimmäinen kolmisylinterinen moottori on paritettu 82-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. XC40 on siis yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Vaihteistona toimii seitsemänportainen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti.Yhteistehoa 1,5-litrainen bensiini- ja sähkömoottori tarjoavat 262 hevosvoimaa ja vääntöä 425 newtonmetriä. Pelkällä sähköllä pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 46 kilometriä. Nollasta sataan pieni katumaasturi kirmaa 7,3 sekunnissa.Uusi yhdistelmä vaikuttaa erinomaiselle. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, joka korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi, pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaravaanarillekin kelpaavaSuurin sallittu perävaunumassa on 1800 kilogrammaa, joka on 200 kg enemmän kuin T3-moottorisessa mallissa, kuitenkin 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselmallissa. Miellyttävästi yhteen pelaavassa moottoreiden fuusiossa varmasti riittää myös potkua suuremmankin matkailuvaunun vetämiseen.10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin, jonka avulla tavaratila on säilytetty samankokoisena kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta V90 T8:n tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat 47 764,19 eurosta, eli kutakuinkin samoista kuin D3 AWD:n tai T4 AWD:n.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon