7.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus NX 300h – toinen sukupolvi aloittaa uuden aikakauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskikokoinen katumaasturi Lexus NX on merkin tärkein malli Euroopan markkinoilla. Nyt tämä suosikkiluokan malli on siirtynyt uuteen sukupolveen. Uusi Lexus NX noudattaa merkin viimeaikaista muotoilua. Keulaa hallitsee iso ja pysty maski, jota reinustavat terävälinjaiset ajovalot. Ilmeessä on paljon samaa isoveli RX:n kanssa. Kyljen laajat tasaiset pinnat ja korkea ikkunalinja antavat autolle jämerän ilmeen. Perää halkoo nykytyyliin poikittainen valolista. NX on ryhdikkään näköinen. Ohjaamossa on vastassa merkittävästi uudistunut ilme. Lexus on ollut ohjaamon uudistamisessa varsin konservatiivinen, ja tähän saakka autoista on löytynyt paljon nappeja. Nyt asia muuttuu isosti ja valmistaja puhuukin siirtyvänsä uuteen aikakauteen. Keskikonsolista löytyy iso kosketusnäyttö, ja vain ajotilojen valinnoille, äänenvoimakkuudelle ja tärkeille ilmastointiin liittyville toiminnoille on jäljellä fyysiset kytkimet. Nappien karsiminen ja iso uudella käyttöliittymällä varustettu multimediakeskus antavat sisätiloille huomattavasti muita Lexuksia modernimman ilmeen. Ohjaamon ilme on muuttunut kerralla moderniksi. Toimintojen osalta järjestelmä ei ensitutustumisen yhteydessä täysin vakuuta. Iso näyttö ei tarjoa mahdollisuutta minkään kahden sisällön yhtäaikaiselle näyttämiselle. Tarjolla ei siis ole lainkaan kotinäkymää, jossa voisi olla esimerkiksi radio ja navigointi yhtä aikaa esillä. Uusi pilvipohjainen navigointi jättää myös toivomisen varaa, sillä navista on unohtunut opasteet lähes kokonaan. Kartturi kertoo vain, monennestako liittymästä pitää poistua, mutta se ei kerro tieopasteiden tapaan suuntaa, kuten ”lentokenttä”. Järjestelmä kertoo kylttitietojen sijaan ajettavan tien nimen, mutta tästä ei juuri ole sillä harvassa liikenneympyrässä lukee siitä lähtevien teiden nimet. Tämä tuntuu puhtaasti virheeltä, johon toivottavasti on tulossa päivitys ennen varsinaisten tuotantoautojen saapumista Suomeen. Uusi järjestelmä tarjoaa toki tuen älypuhelimen peilaukselle, eli sitä kautta on tarjolla vaihtoehtoisia navigointimahdollisuuksia. Navigaattori ei osaa opastaa kylttien mukaan, vaan käyttää pelkkiä kadun nimiä. Kuljettajan paikalla asiat ovat hyvin kohdallaan. Ajoasennon saa säädettyä asialliseksi ja ergonomia toimii. Myös mittariston toimintalogiikkaa on uudistettu. Kun auto on varustettu tuulilasinäytöllä, tulevat uusien kosketuksen tunnistavien painikkeiden toiminnot aina näkyviin vain tuulilasiin ja perinteisessä mittaristossa näkyy vain yksi vaihdettava sisältö. Valikoiden käyttäminen tuulilasinäytön kautta vaatii hieman totuttelua. Aina hybridi Uusi NX jakaa perusrakenteensa Toyota RAV4:n kanssa ja Suomen markkinoille NX tulee tarjolle täyshybridinä sekä ensimmäisenä Lexuksena myös ladattavana hybridinä. Pääsimme ottamaaan maistiaiset ensin nelivetoisesta täyshybridistä, jonka 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori tarjoaa tehoa sähkömoottorien kanssa 179 kW (244 hv). Neliveto on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla. Voimalinjan toiminta on odotetun sulavaa ja eteneminen vaivatonta. Voimalinjayksikön teknisen rakenteen ansiosta autosta ei löydy perinteistä vaihteistoa ja veto on siis täysin katkotonta. Voimalinja reagoi viiveettömästi kuljettajan käskyihin ja tarvittaessa NX 300h liikahtaa kiitettävän reippaaseen tahtiin. Kuljettajan paikalla variaattorimainen veto ja korkealla pysyvä moottorin kierrosluku hävittää kiihtyvyyden tunnetta. Kovimmissa kiihdytyksissä moottorin ääni nousee varsin voimakkaaksi muuten todella hiljaisessa autossa. Ajettavuus on samassa linjassa voimalinjan toiminnan kanssa. Kaikki toimii siis sulavasti eikä mikään yksittäinen osa-alue kiinnitä huomiota. Alusta on perustaltaan auton luonteeseen sopivan mukavuuspainotteinen, mutta hoitaa tehtävänsä moitteettomasti myös nopeuden noustessa. Ohjaus on looginen ja auto tottelee ohjausta miellyttävän tarkasti olematta kuitenkaan hermostunut. Uusi Lexus NX on hienostunut kokonaisuus. Etenkin ajomukavuus ja voimalinjan käyttömukavuus ovat hienosti kohdallaan. Uuden aikakauden aloittava multimediajärjestelmä vaatii vielä pientä hiomista, mutta jo pelkästään ohjaamon moderni ilme nostaa kiinnostusta NX:ää kohtaan. Uuden Lexus NX:n hinnat alkavat etuvetoisen täyshybridin 55 707 eurosta. Nelivetoon pääsee käsiksi 58 009 eurolla. Ladattavat hybridit ovat aina nelivetoisia ja niiden hinnat alkavat 64 072 eurosta. Ensimmäisiä uusia Lexus NX:iä odotetaan saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta. Sekä materiaalien laatu että viimeistely on merkille tyypilliseen tapaan kohdallaan. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe