29.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Trident 660 – Tarkkaan harkittu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph tähtää uudella Trident 660:lla suoraan Yamahan suosikkimalli MT-07:aa vastaan, ja se näkyy ominaisuuksissa. Triumph on käyttänyt samaa kaavaa aikaisemminkin, matkamoottoripyörä Trophy oli kuin suora kopio boxermoottorisesta BMW R1200RT:stä mutta kolmisylinterisenä, ja selvästi paremmalla menestyksellä seikkailupyörä Tiger 1200:n suunnittelu ja ominaisuudet oli tähdätty suoraan kilpailemaan luokan supersuosikki BMW R1200GS:ää vastaan. Nyt verrokkipyöränä on ollut keskiluokan nakupyörien suosikkimalli Yamaha MT-07, jonka markkinaosuudesta ollaan lähdössä vuolemaan osuutta uudella Trident 660 -mallilla. Moottoririntamalla Triumph luottaa omaan vahvuuteensa, eli kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Tridentin 660-kuutioinen triple on markkinoiden pienin kolmisylinterinen ja Trident 660 markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes identtinen kilpailijaan nähden Kun verrataan pyörän mittoja ja muita ominaisuuksia, ei voi välttyä ajatuksella että lähes identtiset speksit MT-07:n kanssa eivät voi olla sattumaa. Istuinkorkeus ja tankin tilavuus ovat täsmälleen samat ja akselivälien erokin on käytännössä olematon, vai yksi millimetri. Ensiasennusrenkaanakin molemmissa on täsmälleen sama merkki ja malli, Michelin Road 5. Eroja tulee moottorin osalta, kun konstruktioina ovat vastakkain Triumphin rivikolmonen ja Yamahan rivikakkonen. Triumph on kompensoinut kolmisylinterisen moottorin mukana tuomaa viiden kilon painolisää ottamalla moottorista kahdeksan hevosvoimaa suuremman huipputehon (Triumph 81 hv, Yamaha 73 hv). Vastaavasti Triumph jää 30 kuutiosenttimetriä pienemmällä iskutilavuudellaan väännössä 3 newtonmetriä Yamahan lukemasta. Etua brittimerkki pyrkii saamaan myös varustelullaan, kun Trident 660 on varustettu kahdella ajomoodilla (Road ja Rain) ja Yamahan lcd-mittaristosta poiketen Triumphissa on lcd- ja väri-TFT-mittariston yhdistelmä. Edullinen huoltaa Hankintahinnaltaan Triumph on noin 750 euroa kalliimpi, mutta jo ensiesittelyn yhteydessä Triumph painottaa, että Trident 660:n huoltoväli (16 000 km) on selvästi pidempi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Lisäksi yksittäisten huoltojen ohjeajat ovat lyhyempiä, joten hintaeron pahimpaan kilpailijaan luvataan kuroutuvan umpeen viimeistään toisen ajokauden aikana. Koeajossa Trident 660 tuntuu juuri siltä kuin tehdas lupaakin: helposti lähestyttävä ja sopii sekä aloittelijalle että motoristille, joka haluaa vain nauttia ajamisesta ilman monipuolisia säätömahdollisuuksia. Mielenkiintoista olisi saada Triumph Trident 660 ja Yamaha MT-07 vastakkain ja vertailla niitä samoissa olosuhteissa. Moottori: 660-kuutioinen nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 189 kg Akseliväli: 1401 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Hinta: 9 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku