29.12.2020

Maistiainen: Triumph Trident 660 – Tarkkaan harkittu

Triumph tähtää uudella Trident 660:lla suoraan Yamahan suosikkimalli MT-07:aa vastaan, ja se näkyy ominaisuuksissa.

Triumph on käyttänyt samaa kaavaa aikaisemminkin, matkamoottoripyörä Trophy oli kuin suora kopio boxermoottorisesta BMW R1200RT:stä mutta kolmisylinterisenä, ja selvästi paremmalla menestyksellä seikkailupyörä Tiger 1200:n suunnittelu ja ominaisuudet oli tähdätty suoraan kilpailemaan luokan supersuosikki BMW R1200GS:ää vastaan. Nyt verrokkipyöränä on ollut keskiluokan nakupyörien suosikkimalli Yamaha MT-07, jonka markkinaosuudesta ollaan lähdössä vuolemaan osuutta uudella Trident 660 -mallilla.

Moottoririntamalla Triumph luottaa omaan vahvuuteensa, eli kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Tridentin 660-kuutioinen triple on markkinoiden pienin kolmisylinterinen ja Trident 660 markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes identtinen kilpailijaan nähden

Kun verrataan pyörän mittoja ja muita ominaisuuksia, ei voi välttyä ajatuksella että lähes identtiset speksit MT-07:n kanssa eivät voi olla sattumaa. Istuinkorkeus ja tankin tilavuus ovat täsmälleen samat ja akselivälien erokin on käytännössä olematon, vai yksi millimetri. Ensiasennusrenkaanakin molemmissa on täsmälleen sama merkki ja malli, Michelin Road 5.

Eroja tulee moottorin osalta, kun konstruktioina ovat vastakkain Triumphin rivikolmonen ja Yamahan rivikakkonen. Triumph on kompensoinut kolmisylinterisen moottorin mukana tuomaa viiden kilon painolisää ottamalla moottorista kahdeksan hevosvoimaa suuremman huipputehon (Triumph 81 hv, Yamaha 73 hv). Vastaavasti Triumph jää 30 kuutiosenttimetriä pienemmällä iskutilavuudellaan väännössä 3 newtonmetriä Yamahan lukemasta. Etua brittimerkki pyrkii saamaan myös varustelullaan, kun Trident 660 on varustettu kahdella ajomoodilla (Road ja Rain) ja Yamahan lcd-mittaristosta poiketen Triumphissa on lcd- ja väri-TFT-mittariston yhdistelmä.

Edullinen huoltaa

Hankintahinnaltaan Triumph on noin 750 euroa kalliimpi, mutta jo ensiesittelyn yhteydessä Triumph painottaa, että Trident 660:n huoltoväli (16 000 km) on selvästi pidempi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Lisäksi yksittäisten huoltojen ohjeajat ovat lyhyempiä, joten hintaeron pahimpaan kilpailijaan luvataan kuroutuvan umpeen viimeistään toisen ajokauden aikana.

Koeajossa Trident 660 tuntuu juuri siltä kuin tehdas lupaakin: helposti lähestyttävä ja sopii sekä aloittelijalle että motoristille, joka haluaa vain nauttia ajamisesta ilman monipuolisia säätömahdollisuuksia. Mielenkiintoista olisi saada Triumph Trident 660 ja Yamaha MT-07 vastakkain ja vertailla niitä samoissa olosuhteissa.

Moottori: 660-kuutioinen nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori
Teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min
Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino tankattuna: 189 kg
Akseliväli: 1401 mm
Istuinkorkeus: 805 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa

Hinta: 9 995 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Luetuimmat