6.9.2017

Maistiainen: Volvo XC60 T8 – komea ja suorituskykyinen katumaasturi on yllättävän edullinen

Volvo XC60 T8

Uusi Volvo XC60 on entistäkin hiotumpi painos ruotsalaismerkin uudesta aikakaudesta.

Volvo XC60 T8 on kuin kutistettu painos XC90-maasturista. Kompaktimmat mittasuhteet ovat vieläpä tehneet muodoista kenties entistäkin komeampia. Toki eroavaisuuttakin löytyy, joten XC60 tuskin sekoittuu liikaa isoveljeensä sähköautojen latauspaikoilla.

Voimalinja jatkaa ulkonäön linjaa: XC60 T8:n hybridivoimalinja on kehitetty versio isoveljestään. Keulalla on kaksilitrainen turbolla ja mekaanisella ahtimella ruuditettu bensiinimoottori, jonka 320 hevosvoiman huipputehoa korotetaan sähköllä 407 hevoseen. Sähköavustus tulee tälläkin kertaa taka-akselilta, kun polttomoottori vastaa etuakselista.

Volvo XC60 T8

Käytännön suorituskyky uutuudella on hybridiajossa mainio, mutta aivan numeroiden lupaamaa räjähtävyyttä XC60 ei tarjoa. Syy löytyy massasta. Volvo-maasturin pienemmänkin painoksen omamassa on 2 115 kilogrammaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä yllättävän kyvykäs

Korkea paino ei kuitenkaan kostaudu liikaa auton sähköisenä toimintamatkana. Vaikka Volvon akku on kooltaan vain 10,4 kilowattituntia (XC90 T8 9,2 kWh), taittaa auto pelkällä sähköllä Moottorin testissä jopa 45 kilometriä. Testilenkki painottaa taajama-ajoa, mutta mukaan mahtuu kaupunkipätkiä sekä hetki moottoritietä 100 kilometriä tunnissa. Testipäivän sää oli kokeelle edullinen. Ulkona oli varjoisaa ja 22 astetta, joten energiaa ei liiaksi hukkunut ilmastointiin. Vertailun vuoksi lehdessä 9/2016 julkaistussa ladattavien katumaasturien vertailussa isoveli XC90 T8 taittoi sähköllä 30 kilometriä.

Volvo XC60 T8

Mikäli Volvoa harkitsee pääasiassa sähköiseen paikallisliikennöintiin, kannattaa tiedostaa täyssähköajon varsin vaatimaton suorituskyky: sähkömoottori tarjoaa vain 87 hevosvoimaa, joten meno alkaa puutua taajaman ulkopuolella. Ongelmaa pahentaa auton herkkyys herättää polttomoottori, jos kaasupolkimella erehtyy pyytämään enemmän voimaa kuin sähkömoottori kykenee tarjoamaan.

Volvo XC60 T8
T8-mallin vaihdekeppinä esiintyy jälleen Orreforsin kristalli.

Entistä mukavampi

Pienet moitteet eivät paljoa kokonaisuudessa tunnu. Hienosäädön ansiosta kyse on entistä kyvykkäämmästä Volvosta. Esimerkiksi alustaan on loihdittu ilahduttavasti pintamukavuutta, ja onpa kosketusnäytön käyttöliittymääkin kehitetty eteenpäin.

Bensiinikäyttöistä XC60-maasturia etsivälle valinta on melko helppo: 407 hevosvoimainen T8 maksaa 69 926 euroa, ja 250 hevosvoimaisen vain bensiinikäyttöisen T5-mallin saa 63 916 eurolla. T8:n matalampien päästöjen (49 g vs. 164 g) ansiosta hintaero vain kaventuu lisävarusteiden myötä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat