6.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo XC60 T8 – komea ja suorituskykyinen katumaasturi on yllättävän edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo XC60 on entistäkin hiotumpi painos ruotsalaismerkin uudesta aikakaudesta. Volvo XC60 T8 on kuin kutistettu painos XC90-maasturista. Kompaktimmat mittasuhteet ovat vieläpä tehneet muodoista kenties entistäkin komeampia. Toki eroavaisuuttakin löytyy, joten XC60 tuskin sekoittuu liikaa isoveljeensä sähköautojen latauspaikoilla.Voimalinja jatkaa ulkonäön linjaa: XC60 T8:n hybridivoimalinja on kehitetty versio isoveljestään. Keulalla on kaksilitrainen turbolla ja mekaanisella ahtimella ruuditettu bensiinimoottori, jonka 320 hevosvoiman huipputehoa korotetaan sähköllä 407 hevoseen. Sähköavustus tulee tälläkin kertaa taka-akselilta, kun polttomoottori vastaa etuakselista.Käytännön suorituskyky uutuudella on hybridiajossa mainio, mutta aivan numeroiden lupaamaa räjähtävyyttä XC60 ei tarjoa. Syy löytyy massasta. Volvo-maasturin pienemmänkin painoksen omamassa on 2 115 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä yllättävän kyvykäsKorkea paino ei kuitenkaan kostaudu liikaa auton sähköisenä toimintamatkana. Vaikka Volvon akku on kooltaan vain 10,4 kilowattituntia (XC90 T8 9,2 kWh), taittaa auto pelkällä sähköllä Moottorin testissä jopa 45 kilometriä. Testilenkki painottaa taajama-ajoa, mutta mukaan mahtuu kaupunkipätkiä sekä hetki moottoritietä 100 kilometriä tunnissa. Testipäivän sää oli kokeelle edullinen. Ulkona oli varjoisaa ja 22 astetta, joten energiaa ei liiaksi hukkunut ilmastointiin. Vertailun vuoksi lehdessä 9/2016 julkaistussa ladattavien katumaasturien vertailussa isoveli XC90 T8 taittoi sähköllä 30 kilometriä.Mikäli Volvoa harkitsee pääasiassa sähköiseen paikallisliikennöintiin, kannattaa tiedostaa täyssähköajon varsin vaatimaton suorituskyky: sähkömoottori tarjoaa vain 87 hevosvoimaa, joten meno alkaa puutua taajaman ulkopuolella. Ongelmaa pahentaa auton herkkyys herättää polttomoottori, jos kaasupolkimella erehtyy pyytämään enemmän voimaa kuin sähkömoottori kykenee tarjoamaan.T8-mallin vaihdekeppinä esiintyy jälleen Orreforsin kristalli.Entistä mukavampiPienet moitteet eivät paljoa kokonaisuudessa tunnu. Hienosäädön ansiosta kyse on entistä kyvykkäämmästä Volvosta. Esimerkiksi alustaan on loihdittu ilahduttavasti pintamukavuutta, ja onpa kosketusnäytön käyttöliittymääkin kehitetty eteenpäin. Bensiinikäyttöistä XC60-maasturia etsivälle valinta on melko helppo: 407 hevosvoimainen T8 maksaa 69 926 euroa, ja 250 hevosvoimaisen vain bensiinikäyttöisen T5-mallin saa 63 916 eurolla. T8:n matalampien päästöjen (49 g vs. 164 g) ansiosta hintaero vain kaventuu lisävarusteiden myötä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen