Ajoneuvot | Uutinen | 18.10.2020

Näyttääkö Méganen tulevaisuus tältä? Renault Mégane eVision -konsepti on täyssähköinen crossover

Neljännesvuosisadan aikana Renault Mégane on esiintynyt viistoperänä, porrasperänä, coupéna, avoautona ja farmarina. Nyt ranskalainen suosikkimalli on tekemässä uutta aluevaltausta nimeltä Renault Mégane eVision, hyppäämällä mukaan katumaasturitrendiin täyssähköisenä.

Jaa artikkeli

Aiemmin uutisoimme Renaultin pohtivan Mégane-malliston laajentamista myös katumaasturimuottiin. Tätä lienee pohdittu kulisseissa kuitenkin jo pidemmän aikaa, sillä nyt Renault julkaisi hahmotelman Renault Mégane eVision -konseptista.

Renault Megane eVision

Renault kertoo olevansa Euroopan ykkönen sähköautojen myynnissä ja vuodesta 2010 lähtien joka viidennen vanhalla mantereella rekisteröidyn täyssähköauton olleen Renault. Renault Zoe puolestaan on valmistajan mukaan Euroopan suosituin sähköauto 52 000 kappaleen rekisteröintimäärällä.

Lisätilaa litteän akun ansiosta

CMF-EV (Common Modile Family – Electric Vehicle) -perusrakenteeseen pohjautuvan Mégane eVisionin korin pituus on 4 210 millimetriä, leveys 1 800 mm ja korkeus 1 505 mm. Akseliväli on 2 700 mm ja massaa 1 650 kilogrammaa. Konseptiauton vanteet ovat 20-tuumaiset.

Renault Megane eVision

Sähkömoottorissa on tehoa 160 kilowatin (217 hevosvoiman) verran. Nollasta sataan Mégane eVision kiihtyy tämän voimin alle kahdeksassa sekunnissa. Vaihto

Ajoakun kapasiteetti on 60 kilowattituntia, joka riittää 450 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalataus toimii parhaillaan 130 kilowatin teholla. Vaihtovirtalatauksen kerrotaan pystyvän jopa 20 kW -huipputehoon.

Monikäyttöinen perusrakenne

CMF-EV -perusrakenteen eduiksi kerrotaan akselivälin muuttaminen aina 2 770 millimetriin asti, sekä ajoakun sijoituksen ja muodon muokkaaminen. Muunneltavuutta tuo myös mahdollisuus toisen sähkömoottorin sijoittamiseksi auton taka-akselille, joka tuo lisätehon ohella mukanaan myös nelivedon.

Akun mainostetaan olevan markkinoiden ohuin, joka takaa autoon luokkaa suuremmat tilat. Hyvät matkustamotilat johtuvat vähäisemmästä tilantarpeesta keulalla, kiitos pienemmän sähkömoottorin. Pakoputkiston ja perinteisen vaihteiston puuttuessa auton lattia on tehty täysin tasaiseksi, joka parantaa valmistajan mukaan myös sisätilojen muunneltavuutta.

Renault Megane eVision

Ajo-ominaisuuksia on haettu matalalla painopisteellä, pitkällä akselivälillä, nopealla ohjauksella ja taka-akseliston monivarsituennalla.

Perusrakenteen kehityksessä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin kerrotaan tähdänneen pienempään ilmanvastukseen ja otsapinta-alaan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ilmanvastuskerrointa tai otsapinta-alan lukemaa ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistettu.

Mégane eVision -konseptin kerrotaan aloittavan uuden Renault-malliston, johon tullaan esittelemään useita monikäyttöisiä sähköautoja.

Lähde ja kuvat: Renault

Jaa artikkeli

Keskustelu