18.10.2020 Ajoneuvot Näyttääkö Méganen tulevaisuus tältä? Renault Mégane eVision -konsepti on täyssähköinen crossover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesvuosisadan aikana Renault Mégane on esiintynyt viistoperänä, porrasperänä, coupéna, avoautona ja farmarina. Nyt ranskalainen suosikkimalli on tekemässä uutta aluevaltausta nimeltä Renault Mégane eVision, hyppäämällä mukaan katumaasturitrendiin täyssähköisenä. Aiemmin uutisoimme Renaultin pohtivan Mégane-malliston laajentamista myös katumaasturimuottiin. Tätä lienee pohdittu kulisseissa kuitenkin jo pidemmän aikaa, sillä nyt Renault julkaisi hahmotelman Renault Mégane eVision -konseptista.Renault kertoo olevansa Euroopan ykkönen sähköautojen myynnissä ja vuodesta 2010 lähtien joka viidennen vanhalla mantereella rekisteröidyn täyssähköauton olleen Renault. Renault Zoe puolestaan on valmistajan mukaan Euroopan suosituin sähköauto 52 000 kappaleen rekisteröintimäärällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa litteän akun ansiostaCMF-EV (Common Modile Family – Electric Vehicle) -perusrakenteeseen pohjautuvan Mégane eVisionin korin pituus on 4 210 millimetriä, leveys 1 800 mm ja korkeus 1 505 mm. Akseliväli on 2 700 mm ja massaa 1 650 kilogrammaa. Konseptiauton vanteet ovat 20-tuumaiset.Sähkömoottorissa on tehoa 160 kilowatin (217 hevosvoiman) verran. Nollasta sataan Mégane eVision kiihtyy tämän voimin alle kahdeksassa sekunnissa. VaihtoAjoakun kapasiteetti on 60 kilowattituntia, joka riittää 450 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalataus toimii parhaillaan 130 kilowatin teholla. Vaihtovirtalatauksen kerrotaan pystyvän jopa 20 kW -huipputehoon.Monikäyttöinen perusrakenneCMF-EV -perusrakenteen eduiksi kerrotaan akselivälin muuttaminen aina 2 770 millimetriin asti, sekä ajoakun sijoituksen ja muodon muokkaaminen. Muunneltavuutta tuo myös mahdollisuus toisen sähkömoottorin sijoittamiseksi auton taka-akselille, joka tuo lisätehon ohella mukanaan myös nelivedon.Akun mainostetaan olevan markkinoiden ohuin, joka takaa autoon luokkaa suuremmat tilat. Hyvät matkustamotilat johtuvat vähäisemmästä tilantarpeesta keulalla, kiitos pienemmän sähkömoottorin. Pakoputkiston ja perinteisen vaihteiston puuttuessa auton lattia on tehty täysin tasaiseksi, joka parantaa valmistajan mukaan myös sisätilojen muunneltavuutta.Ajo-ominaisuuksia on haettu matalalla painopisteellä, pitkällä akselivälillä, nopealla ohjauksella ja taka-akseliston monivarsituennalla.Perusrakenteen kehityksessä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin kerrotaan tähdänneen pienempään ilmanvastukseen ja otsapinta-alaan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ilmanvastuskerrointa tai otsapinta-alan lukemaa ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistettu.Mégane eVision -konseptin kerrotaan aloittavan uuden Renault-malliston, johon tullaan esittelemään useita monikäyttöisiä sähköautoja.Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää: Renaultilla pohditaan: tehtäisiinkö Méganesta myös crossover? Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”