13.4.2022

Nimi muutettu: Lincoln Blackwood – luksuspickupin lyhyt historia

Lincoln Blackwood

Mitä tulee, kun yhdistää Ford F-150:n ja Lincoln Towncarin? Floppi, tietää Lincoln kertoa. On se kumma, että floppi tulee, vaikka vaikka lava tehtäisiin kuinka hyvästä puusta.

Nimi muutettu -juttusarjassa on aiemminkin käsitelty premium-avolavan kohtaloa. Käsittelyssä oli silloin Mercedes-Benz X-sarja, omaa sukua Nissan Navara. Tämänkertainen esimerkki on suurempi ja tulee Atlantin takaa, mutta lopputulos ei ole ainakaan kaupallisesti yhtään kauniimpi.

Fordin luksussiipi Lincoln esitteli vuosituhannen vaihteessa konseptimallin Blackwood-avolavasta. Se perustui teknisesti vuosikymmenten suurmenestykseen Ford F-150:een, mutta premium-status täytyi ansaita omin neuvoin.

Lincoln Blackwood

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Niin hyvää puuta

Premium- tai paremminkin luksusavolavaa lähdettiin Michiganissa rakentamaan kymmenennen sukupolven Ford F-150:n pohjalle. Luksusajonautintoa varten järkälemäiseen pickupiin otettiin piirteitä limusiinien aatelistosta, nimittäin Lincoln Towncarista. Näin maavara madaltui, takapyörille ilmestyivät ilmajouset ja autosta tehtiin aina takavetoinen.

Lincolnin tapa toteuttaa pickupin lava oli enemmän näyttävä ja vähemmän käytännöllinen.

Historian aikana monia automalleja on nimetty puulajien inspiroimana. Esimerkiksi Toyota Sequoian mallinimellä ei kuitenkaan viitata siihen, että auto olisi tehty punapuusta. Mutta Lincoln Blackwood oli todellakin tehty – ainakin lavan osalta – mustasta puusta. Vielä konseptivaiheessa lavan reunuksissa käytetty puulaji oli uhanalainen ja erikoislaatuinen länsiafrikkalainen wengemillettia (lat. Millettia laurentii), jota on käytetty materiaalina tasokkaissa huonekaluissa. Kasvitieteellinen osuus loppuu lyhyeen, sillä tuotantovaiheessa wenge korvattiin kustannussyistä sitä mukailevalla komposiitilla.

Lincoln Blackwood
Magna Steyrin (G-Mercedeksen valmistajan) toimittamaa puu- ja sittemmin puujäljitelmää kompattiin alumiinirivoilla. Ainoa värivaihtoehto Blackwoodiin oli arvatenkin musta.

Blackwoodin keulailme sekä myös sisäilme lainattiin Ford Expeditionin tasokkaammalta sisarmallilta Lincoln Navigatorilta. Moottorina luksuspickupissa oli 5,4-litrainen V8, jatkeena nelivaihteinen automaatti.

Lincoln Blackwood on varmasti yksi historian lyhyimmin valmistuksessa olleita automalleja. Se oli sarjatuotannossa ainoastaan alle puolitoista vuotta 2001 – 2002. Tänä 15 kuukauden aikana valmistui vain hieman yli 3 000 Blackwoodia. Vertailun vuoksi Ford pääsee F-150:n myyntilukemissa noin 2 500 yksilöön joka ikinen päivä. Blackwoodilta olisi tätä mennyt 380 vuotta F-150:n vuosimyynnin saavuttamiseen. Konsernissa todettiinkin siinä vaiheessa, että on parempi pitää F-150, Towncar ja Navigator ihan omina, tietyille asiakaskunnille suunnattuina malleinaan.

Uusi yritys - Lincoln Mark LT

Lincoln Mark LT
'06 Mark LT

Nuoltuaan haavansa ja yritettyään unohtaa Blackwood-flopin, Lincoln palasi pickup-markkinoille noin viiden vuoden kuluttua. Mark LT perustui niin ikään F-150:een, muttei yrittänyt olla muuta kuin amerikkalaisten rakastama iso, korkea ja käytännöllinen pickup truck, Lincolnin tapauksessa luksuselementeillä höystettynä. Lincoln Mark LT:tä valmistettiin peräti kahdessa sukupolvessa, mutta F-150:n vuoden 2014 mallistouudistuksen yhteydessä se tiputettiin pois. Menestys oli ollut siihen mennessä kohtalaista, muttei tuotannon jatkumiselle kuitenkaan nähty edellytyksiä. Syynä saattoivat olla esimerkiksi jatkuvasti kasvaneet (ja edelleen kasvavat) luksussegmentin varustelu- ja teknologiastandardit, jotka eivät taas liiallisuuksissaan sovi pickupien maanläheiseen luonteeseen.

Lincoln Mark LT
'09 Mark LT

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Autocar Kuvat: Lincoln

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat