8.9.2020

Piskuisen Škoda Citigon valmistus loppuu eikä seuraajaa ole näkyvissä aivan pian

Škoda Citigo e

Škoda jättää a-segmentin taakseen Citigon valmistuksen lopettamisen myötä. Myyntipäällikkö Alain Faveyn mukaan seuraajaa ei ole tiedossa lähitulevaisuudessa. Oletettavasti MEB-arkkitehtuurin vastine saadaan vuoden 2023 tietämillä, jolloin Volkswagen ID.1:n uumoillaan julkaistavan.

Škoda Citigon valmistus on päättynyt, uutisoi Autocar. Volkswagen Upin ja Seat Miin sisarmallin jatko on ollut pitkään kyseenalainen, mutta nyt Škodan myyntipäällikkö Alain Favey on vahvistanut tuotannon päättymisen.

– Citigon aika on ohi, Euroopassa malli on loppuunmyyty. Citigolle ei tule korvaajaa, eikä meillä ole aikomuksena tehdä tämän kokoluokan autoa tulevaisuudessa, Favey kertoo.

Viimeisimpänä Citigona markkinoille tuli täyssähköinen Citigo-e iV, joka on jo myynyt esimerkiksi Iso-Britanniassa loppuun lähes välittömästi julkaisun jälkeen. Maahantuoja Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalon mukaan Suomessa uusia Citigo-malleja on jäljellä vain muutamia kappaleita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seuraaja lienee luvassa muutaman vuoden päästä

Faveyn mukaan Citigo voi kuitenkin saada tulevaisuudessa seuraajan, mikäli Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenne sallii nykyisiä tuotantoautoja pienemmän auton valmistamisen. Tällä hetkellä Citigon seuraajaa ei kuitenkaan ole suunnitteilla. Autocar on tosin jo uutisoinut huhtikuussa, että Volkswagen E-Upia seurannee vuonna 2023 saman kokoluokan ID.1. Mitä luultavimmin tämä tarkoittanee myös vastaavaa mallia tšekkivalmistajalta.

Volkswagen-ryhmän MEB-täyssähköarkitehtuurille on julkaistu kaksi tuotantovalmista autoa, Volkswagen ID.3 ja Škoda Enyaq. Tänä vuonna malleja seurannee vielä ID.Crozz -konseptiin perustuva Volkswagen ID.4 -kaupunkimaasturi. Lisäksi Škoda vastaa kiihtyvään sähköistettyjen mallien kysyntään lähitulevaisuudessa Octavian lataushybridimallilla.

Pienempien Škoda-mallien latausversioita ei kannata vielä odottaa. Faveyn mukaan sähkötekniikka on toistaiseksi niin hintavaa, että kallis tekniikka nostaisi hinnan asiakkaiden saavuttamattomiin.

– On kiistanalaista, onko Scala-lataushybridi hyvä idea vai ei. Se on edelleen erittäin kallista tekniikkaa. On löydettävä asiakaskunta jolla on ostovoimaa teknologiaan, tai muuten menetämme itse rahaa, joka ei ole meille vaihtoehto, Favey toteaa.

Faveyn mukaan Škodalla ei ole myöskään suunnitelmia seuraavasta täyssähköautosta, vaan valmistaja aikoo seurata tarkkaan paikallispäästöttömien autojen kysyntää. Lisäksi Favey huomauttaa, että MEB-perusrakenteen joustavuus tarkoittaa jatkossa täyssähköautojen huomattavasti nopeampaa kehittämistä verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat