8.9.2020 Ajoneuvot Piskuisen Škoda Citigon valmistus loppuu eikä seuraajaa ole näkyvissä aivan pian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda jättää a-segmentin taakseen Citigon valmistuksen lopettamisen myötä. Myyntipäällikkö Alain Faveyn mukaan seuraajaa ei ole tiedossa lähitulevaisuudessa. Oletettavasti MEB-arkkitehtuurin vastine saadaan vuoden 2023 tietämillä, jolloin Volkswagen ID.1:n uumoillaan julkaistavan. Škoda Citigon valmistus on päättynyt, uutisoi Autocar. Volkswagen Upin ja Seat Miin sisarmallin jatko on ollut pitkään kyseenalainen, mutta nyt Škodan myyntipäällikkö Alain Favey on vahvistanut tuotannon päättymisen. – Citigon aika on ohi, Euroopassa malli on loppuunmyyty. Citigolle ei tule korvaajaa, eikä meillä ole aikomuksena tehdä tämän kokoluokan autoa tulevaisuudessa, Favey kertoo. Viimeisimpänä Citigona markkinoille tuli täyssähköinen Citigo-e iV, joka on jo myynyt esimerkiksi Iso-Britanniassa loppuun lähes välittömästi julkaisun jälkeen. Maahantuoja Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalon mukaan Suomessa uusia Citigo-malleja on jäljellä vain muutamia kappaleita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seuraaja lienee luvassa muutaman vuoden päästä Faveyn mukaan Citigo voi kuitenkin saada tulevaisuudessa seuraajan, mikäli Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenne sallii nykyisiä tuotantoautoja pienemmän auton valmistamisen. Tällä hetkellä Citigon seuraajaa ei kuitenkaan ole suunnitteilla. Autocar on tosin jo uutisoinut huhtikuussa, että Volkswagen E-Upia seurannee vuonna 2023 saman kokoluokan ID.1. Mitä luultavimmin tämä tarkoittanee myös vastaavaa mallia tšekkivalmistajalta. Volkswagen-ryhmän MEB-täyssähköarkitehtuurille on julkaistu kaksi tuotantovalmista autoa, Volkswagen ID.3 ja Škoda Enyaq. Tänä vuonna malleja seurannee vielä ID.Crozz -konseptiin perustuva Volkswagen ID.4 -kaupunkimaasturi. Lisäksi Škoda vastaa kiihtyvään sähköistettyjen mallien kysyntään lähitulevaisuudessa Octavian lataushybridimallilla. Pienempien Škoda-mallien latausversioita ei kannata vielä odottaa. Faveyn mukaan sähkötekniikka on toistaiseksi niin hintavaa, että kallis tekniikka nostaisi hinnan asiakkaiden saavuttamattomiin. – On kiistanalaista, onko Scala-lataushybridi hyvä idea vai ei. Se on edelleen erittäin kallista tekniikkaa. On löydettävä asiakaskunta jolla on ostovoimaa teknologiaan, tai muuten menetämme itse rahaa, joka ei ole meille vaihtoehto, Favey toteaa. Faveyn mukaan Škodalla ei ole myöskään suunnitelmia seuraavasta täyssähköautosta, vaan valmistaja aikoo seurata tarkkaan paikallispäästöttömien autojen kysyntää. Lisäksi Favey huomauttaa, että MEB-perusrakenteen joustavuus tarkoittaa jatkossa täyssähköautojen huomattavasti nopeampaa kehittämistä verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. Lähde: Autocar Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Škodan uusi sähköauto alkaen 40 000 euroa – jopa penkinlämmittimet lisävaruste Koeajo: Kevään vihrein uutuus – Škoda Citigo e iV Volkswagen ID.1: pienin sähköinen kaupunkilaisille ja ensiautoksi 2023 Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe