7.8.2019

Porsche 911 tuotepäällikkö kommentoi: sähköistämisestä ei tule helppoa

Porsche 911 tuotepäällikkö kommentoi: sähköistämisestä ei tule helppoa

Sähkö, Porsche ja 911 on eräs puhutuimmista sähköistämisyhtälöistä. Mallistoa luotsaava tuotepäällikkö on kuitenkin pohtinut jo ratkaisua, sillä siirtymän peruskiviä asetellaan jo muutaman vuoden päästä.

Porschen täyssähköisen Taycanin julkistus häämöttää horisontissa, mutta osassa saksalaisyhtiötä ajatukset ovat jo 911:n sähköistämisessä. Tänä vuonna esitelty 992-mallipolvi on vasta täydentämässä mallistoaan. Porschen mukaan 992:n hybridisointiakin harkitaan, sillä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon on jätetty optio sähkömoottorille.

911:stä vastaava tuotepäällikkö Frank-Steffen Walliser pohtii kuitenkin jo seuraavaa sukupolvea ja sen vaatimia haasteita. Muutaman vuoden päästä pitäisi aloittaa kehitystyö ikonisen urheiluauton sukupolvelle, jota myydään 2030-luvulla – siis silloin, kun Porschen saattaisi toimitusjohtaja Oliver Blumen mukaan olla jo täyssähköisessä ajassa.

Porschen mallistossa 911 on neljänneksi myydyin malli, mutta sen olemus määrittää koko brändiä. Viitataanhan jopa yli kaksi tonnia painvan Cayenne Coupén ikkunalinjaan "911:maisena".

Sähköisen 911:n tarina itse asiassa juontaa jo Walliserin edeltäjään, August Achleitneriin. Vuosiensa varrella hän oli tajunnut, että 911:n markkinointi perustuu täysin sen kuusisylinterisen bokserimoottorin ja takamoottorirakenteen yhdistelmään segmentissä.
– 911 ei aina ollut ikoni, Achleitner muistutti.

Uransa loppupuolella Achleitner oli kuitenkin muuttanut näkemystään sähköisestä 911:stä. Hän oli todennut, että sähköisellä voimalinjalla voitaisiin esimerkiksi jäljitellä 911:n tuttua peräpainoista olemusta. Samalla olisi myös tärkeämpää pitää 911 mallistossa kuin luopua siitä. Maailman tunnetuimpiin kuuluvan urheiluauton ei siis vielä kannattaisi lähteä edeltäjänsä 356:n kaveriksi eläkelaitumille.

Toisaalta 911 on jo aikaisemmin selviytynyt useista teknologisista muutoksista. Puristien mukaan kaikki meni pilalle jo Porschen siirtyessä ilmajäähdytteisistä moottoreista nestejäähdytteisiin. Foorumit kävivät kuumina myös, kun 911-perusmallisto siirtyi turboahtamiseen vapaasti hengittävien moottoreiden sijaan. Kysyntä kuitenkin osoittaa, että malli on voimissaan.

– Mikä on oikea tie sähköistykseen? Miltä tämä vaikuttaa tulevaisuudessa ja miten me oikeasti saavutamme sen, huomioiden, että prosessi ei ole sellainen, joka onnistuu parin seuraavan vuoden aikana, nykyisin 911-mallistoa luotsaava Walliser pohtii.

Pelkkä sähköisen auton suorituskyky tai ajettavuus ei kuitenkaan huoleta Walliseria, sillä hän uskoo kenen tahansa pystyvän pian luomaan kunnon urheiluautolta tuntuvan täyssähköauton.
– Kuka tahansa pystyy siihen piakkoin, se ei ole se erottava tekijä. Mutta on muita tapoja erottautua ja meidän tehtävämme on tislata tyypilliset Porschen piirteet sähköiseen ajoneuvoon, Walliser kommentoi.

Joitain vihjeitä 911:n tulevaisuudesta nähtäneen jo Taycanissa. Eikä kyseessä ole Walliserinkaan ensimmäinen rodeo sähkön suhteen: hänen aiemmista työtehtävistään löytyy 918 Spyder -superhybridi.

Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat