7.9.2021

Porsche Mission R – Yli 1000 hv nelivetoinen ja täyssähköinen asiakaskilpuri

Porsche Mission R

Porsche Mission R saattaa paljastaa miltä sähköinen Porsche Cayman tulee ensi vuonna näyttämään. Yli 1000 hevosvoimainen kilpuri on vaikuttava jo itsessään.

Olimme täysin väärässä. Ennakoimme Porschen kiusoittelukuvan perusteella täyssähköistä Boxsteria. Valmistaja veti kuitenkin maton alta julkaisemalla Porsche Mission R -konseptiauton.

Toisaalta emme ehkä olleet täysin väärässäkään. Vaikka tämä konsepti lupailee vuonna 2025 esiteltävää täyssähköistä asiakaskilpuria, niin muodoissa on kiistatta vahvoja viitteitä myös Porsche Caymanin suuntaan.

Porsche Mission R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Mission R

Tämä täysin uusi konseptiauto on Porsche Style muotoiluosaston ja Porsche Motorsportin yhteistyön tulos. Porsche Motorsportin GT-autojen päällikkö Matthias Scholz kuvaili auton näyttävän millainen asiakkaille tulevaisuudessa tarjottava kilpa-auto voisi olla.

Münchenin autonäyttelyssä esitelty Mission R lainaa voimalinjan tekniikkaa jo myynnissä olevasta Porsche Taycan -sähköautosta ja sen tavoitteena on ollut osua suorituskyvyssä 911 GT3 Cup ja GT3 R -mallien välimaastoon, jolla tarkoitettaneen kierrosaikoja, sillä tehoja Mission R tarjoaa julmasti. Tehosta tehtävän ei pitäisi jäädä kiinni.

Porsche Mission R

Kahdella eri akseleille sijoitetulla sähkömoottorilla toteutettu voimalinja tuottaa yhteensä niin sanotussa aika-ajotilassa (qualifying mode) jopa 800 kilowattia (1 088 hv) ja jatkuvasti käytössä oleva tehokin on kohtuullinen 500 kW (680 hv). Tämä tuotetaan edessä sijaitsevan 320 kilowatin (435 hv) ja takana sijaitsevan 480 kilowatin (653 hv) moottoreiden yhdistelmällä.

Näin mallille luvataan suorituskykyarvoiksi: 2,5 sekuntia 0-100 km/h ja huippunopeutta yli 300 km/h. Tämän kohdalla olisi ollut mielenkiintoista tietää myös kiihtyvyys vaikkapa 200 kilometrin tuntinopeuteen, sillä moottoriradalla esimerkiksi 100-200 km/h on varsin olennainen arvo. Kilpa-auto poikkeaa katuautosta siinäkin mielessä.

Tämän toki tietää myös Porsche ja kilpailuissa käytettävien niin sanottujen rullaavien lähtöjen takia kiihtyvyys paikaltaan ei ole prioriteetti – tätä ei ehkä uskoisi yllä mainitusta suoritusarvosta. Näin saksalaisvalmistaja on jättänyt Taycanin voimalinjasta toisen vaihteen kokonaan pois.

Porsche Mission R

Auton noin 80-85 kilowattitunnin akusto tukee 900 voltin sähköjärjestelmää ja sillä pitäisi pystyä ajamaan kilpaa noin 40 minuuttia kerrallaan. Tuo järjestelmä sallii lataamisen jopa 340 kilowatin teholla, jonka ansiosta akku pitäisi olla ladattavissa välin 5 - 80 prosenttia vain 15 minuutissa.

Etuakselilta löytyy jarrutusenergian talteenotto, jonka hienosäätö kilpailemista varten on varmasti haastava tehtävä. Auton akusto on sijoitettu keskelle, ikään kuin keskimoottorisen auton moottorin tilalle, painojakauman takia. Auton painotavoite on yllättävän kohtuullinen 1500 kilogrammaa, joka ei olisi kovin kaukana valmistajan nykyisistä asiakkaille myytävistä kilpa-autoista.

Porsche Mission R

Lisää ilmanvastusta

Monesta muusta sähköautosta poiketen tätä ei suinkaan ole optimoitu mahdollisimman alhainen ilmanvastuskerroin mielessä. Kilpa-autossa aerodynamiikan tehtävänä kun on avittaa myös mekaanista pitoa. Tämä lisää ilmanvastusta.

Takasiipi on kuitenkin avattavissa suorilla F1-tyyliin (DRS), mutta koska kyse on amatööreille myytävästä autosta Porsche on parittanut tähän kaksiosaisen takasiiven sekä keulan ilmanohjaimet. Nämä vakauttavat autoa, jotta se on helpompi käsitellä kovissa nopeuksissa DRS-toimintoa käytettäessä.

Porsche Mission R

Konseptiauton hiilikuidusta valmistetut turvakaaret on integroitu korirakenteisiin, joka on auttanut sekä auton massan että ulkomittojen kurissa pitämistä. Näin erityisesti kokonaiskorkeus on pysynyt aisoissa, kun kuljettajan pään yläpuolelle ei ole tarvittu yhtä paljon tilaa. Tällä hetkellä moottoriurheilun säännöt tosin vaativat teräksestä valmistettujen turvakaarien käyttöä, mutta Porsche toivoo sääntöjen vielä muuttuvan vuoteen 2025 mennessä.

Sisällä ollaan selvästi kilpa-autossa. Ohjaamosta löytyy vain yksi istuin ja suurin osa painikkeista on ratissa sekä yhdellä paneelilla. Koska auton ajamiseen on keskityttävä koko ajan, kosketusnäytöt on unohdettu. Kuljettajan kypärälle on suunniteltu oma paikka.

Porsche on myös ottanut komposiittimateriaaleissaan askeleen kestävän kehityksen suuntaan. Suurin osa auton korista on valmistettu uudesta luonnokuiduilla vahvistetusta muovikomposiitista (NFRP).

Porsche Mission R

Mainitsimme alussa muotoilulliset viittaukset mahdollisesti jonain päivänä esiteltävän sähköisen Porsche Caymanin suuntaan ja kertovasti myös valmistaja itse vertaa uutuuden mittoja juuri siihen. Porsche Mission R on hieman nykyistä Caymania lyhyempi ja matalampi, mutta selvästi leveämpi. Virallisesti mitat ovat syntyneet pienen ja kevyen kilpa-auton luomiseksi, mutta ehkä tässä on takana kuitenkin suunnitelmat keskimoottorimallin sähköisestä versiosta.

Valmistaja sanoi myös hyvin suoraan, että Porsche ei valmista konseptiautoja vain huvin ja urheilun vuoksi nostamalla esimerkiksi Porsche 918 Spyder -konseptiauton, jonka tuotantoversion nykyään tunnemme. Myös Mission R on syntynyt yhdessä tulevien tuotantomallien kanssa, joten muodoista voi varmasti vetää pitkiäkin johtopäätöksiä.

Vaikka olimme tällä kertaa väärässä täyssähköisen Porsche Boxsterin, tai Caymanin, julkaisusta, on malli oletettavasti kuitenkin tulossa ensi vuoden puolella. Näin Porsche on nimittäin itse paljastanut jo aiemmin.

Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat