9.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: tältä Mercedes-Benz A 250 e tuntuu kahden kuukauden kokemuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puolen vuoden koeajossa on toistaiseksi keskitytty tutkimaan Mercedes-Benz A 250 e:n hybridiominaisuuksia: ajoa sähköllä, polttomoottorin kulutusta ja järjestelmän toimintaa pidemmällä matkalla. Mutta millainen auto hienon hybridivoimalinjan ympäriltä löytyy? Mercedes-Benz A 250 e:n ytimenä on MBUX-käyttöjärjestelmä, joka levittyy kuljettajan eteen kahdella laajakuvaruudulla. Näistä toinen toimii mittaristona, ja toinen näyttö keskittyy navigaattorin, mediatoiston ja asetusten kaltaisiin asioihin. MBUX on toki tullut tutuksi aiemmissa koeajoissa, mutta nyt useamman kuukauden käytön jälkeen järjestelmää voi kommentoida painavammin sanoin. Kokonaisuutena se toimii varsin hienosti: MBUX tarjoaa kaikki ominaisuudet, jota arjessa tarvitsee, mutta se pysyy riittävän taustalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarpeeksi muokattava Mittaristonäkymiä voi muokata varsin vapaasti, joten esille saa lähes aina kaiken halutun informaation. Mittaristo tarjoaa kolme teemavaihtoehtoa. Valitsin suosikkini heti alussa, enkä sen jälkeen ole teemaa vaihtanut. Ulkoasu on ehkä makuasia, mutta jokainen vaihtoehdoista tuntuu graafisesti vähän turhan kikkailevilta, ne sopisivat paremmin Toyotaan kuin Mercedes-Benziin. Kyse on enemmän visuaalisuudesta, selkeydessä ei tottumisen jälkeen ole moitittavaa. Mittariston sisältöä sen sijaan tulee muokattua: joskus on kiinnostavaa tarkkailla hetkellistä kulutusta, välillä ajotietokonetta tai kierroslukumittaria. Pidemmillä matkoilla mittaristossa on kiva pitää karttaruutua, jolloin keskinäyttö vapautuu muuhun käyttöön. Tärkeintä on, että Mercedes-Benzin mittaristo tarjoaa varsin kattavan ja selkeän muokattavuuden. Kosketysnäytöissä on eroja MBUX:n keskinäyttöä on tarkastellut uusin miettein sen jälkeen, kun pääsin tutustumaan Volkswagenin uuteen kosketusnäytöllä toimivaan käyttöjärjestelmään, jota käytetään uuden Golfin lisäksi Seat Leonissa ja Škoda Octaviassa. Kaikki kosketusnäytöt eivät ole samanarvoisia – teknologian sijaan on tärkeä katsoa, mitä sillä on saatu aikaan. Kosketuslevy on ajaessa helpoin tapa käyttää järjestelmää. Laajat kiiltomustat pinnat tosin tarkoittavat joko ahkeraa puhdistamista tai sormenjälkisotkua. Mercedes-Benzin järjestelmä toimii kosketusnäytön lisäksi kosketuslevyllä tai ohjauspyörästä oikean käden peukalolla: näyttö on ehkä hieman kaukana ja kosketuslevykään ei ole superintuitiivinen ohjauslaite, mutta silti A 250 e:n valikoiden selaaminen ei ikinä tunnu turhauttavalta, mikä taas oli Volkswagen Groupin järjestelmän kanssa hallitseva tunnetila. Ehkä ero johtuu siitä, että Mercedes-Benzin järjestelmässä virhepainallusten riski ja seuraukset on minimoitu jo suunnittelussa? Ja vaikka väärää painiketta painaisikin, tuntuu virhe enemmän omalta mokalta kuin suunnittelijoiden tekemältä jäynältä. Toki suuri plussa on myös se, ettei äänenvoimakkuuden säätöä tai ilmastoinnin painikkeita ole siirretty näytölle. Fyysiset painikkeet soveltuvat joihinkin tehtäviin kosketusnäyttöä paremmin, ja vastakkaisesti esimerkiksi lämmityslaitteen säätö ei sotke kosketusnäytöllä tehtäviä töitä. Ohjauspyörän puolan ylärivissä oleva neliömäinen kosketuslevy ohjaa myös keskinäyttöä, mutta toiminta ei ole superkätevää. Tekniikka toimii MBUX on hyvin tuore käyttöjärjestelmä, se esiteltiin juuri uudessa A-sarjassa muutama vuosi sitten. Tuoreuden ansiosta Apple CarPlay -näytönpeilaus ja puhelimen Bluetooth-toisto toimiva erittäin jouhevasti. Pieniä yksityiskohtia osaa arvostaa päivittäisessä käytössä. CarPlay-näytönpeilaus on erinomainen varuste: pidemmillä matkoilla Google Mapsin tai Wazen liikennetilannetiedot ovat usein ajankohtaisempia kuin auton integroidussa navigaattorissa. Auton esittelyn aikaan Mercedes-Benz piti kovaa ääntä ”Hey Mercedes” -komennolla toimivasta ääniohjauksesta. Järjestelmä tuntuu toimivan varsin luotettavasti, mutta vain englantia ymmärtävänä sille ei voi syöttää kotimaisia osoitteita, mikä olisi puheohjauksen hyödyllisin puoli. Onneksi osa maamme radiokanavista käyttää varsin kansainvälisiä nimiä – Järviradio jää kuuntelematta muistakin kuin ääntämissyistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laatuvaikutelma kunnossa Puolen vuoden koeajoa oli ajettu jo muutama viikko, kunnes huomio kiinnittyi auton laatuvaikutelmaan: saapuessaan myyntiin neljännen sukupolven A-sarja näytti hienolle, mutta aivan kaikki paikat eivät kestäneet tarkempaa tutkimista. Ilmeisesti muutaman vuoden aikana Mercedes-Benz on tehnyt parannuksia taustalla, sillä ensimmäisissä yksilöissä huterasti nitissyt ilmastoinnin ohjainpaneeli on nyt asiallisen jämäkkä, eikä muutenkaan kokonaisuudessa ole moitittavaa. Myös ohjaamon ergonomia on osoittautunut oikein toimivaksi: puhelimelle löytyy kätevä lokero (lisävarusteisella) langattomalla latauksella, ja muut pientavarat löytävät paikkansa mukitelineistä tai riittävän tilavan keskikyynärnojan alta. Ajettavuudessa vain yksi moite Ajettavuudeltaan Mercedes-Benz A 250 e on edelleen erittäin miellyttävä. Auto käynnistyy viimeksi käytetyssä ajotilassa, eli käytännössä muutamia reissuja lukuun ottamatta Mercedes-Benz on pysynyt jatkuvasti sähköajossa. Se tekee taajamapyörittelystä erittäin miellyttävää. Kaikki hallintalaitteet toimivat muuten esimerkillisesti, mutta jarrutuntuma jättää toivomisen varaa: polkimessa on pehmeyttä ja epämääräisyyttä, mikä tekee tarkan jarruvoiman annostelun tottumista vaativaksi. Toisaalta jarrupolkimen käyttöä voi välttää valitsemalla neliportaisesta moottorijarrutuksen säädöstä automaattiasennon, jolloin auto säätää moottorijarrutusta nopeusrajoituksen ja liikennetilanteen mukaan: auto siis hienosäätää moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen avulla. Se on pieni osa hyvin kokonaisvaltaisesti suunniteltua pakettia. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Kulutuskisa: voittaako Mercedes-Benz A 250 e:n äly ihmisen? Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?