Mercedes-Benz A 250 e

Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo 9.6.2020

Puolen vuoden koeajo: tältä Mercedes-Benz A 250 e tuntuu kahden kuukauden kokemuksella

Puolen vuoden koeajossa on toistaiseksi keskitytty tutkimaan Mercedes-Benz A 250 e:n hybridiominaisuuksia: ajoa sähköllä, polttomoottorin kulutusta ja järjestelmän toimintaa pidemmällä matkalla. Mutta millainen auto hienon hybridivoimalinjan ympäriltä löytyy?

Mercedes-Benz A 250 e:n ytimenä  on MBUX-käyttöjärjestelmä, joka levittyy kuljettajan  eteen kahdella laajakuvaruudulla. Näistä toinen toimii mittaristona, ja toinen näyttö keskittyy navigaattorin, mediatoiston ja asetusten kaltaisiin asioihin.

Mercedes-Benz A 250 e

MBUX on toki tullut tutuksi aiemmissa koeajoissa, mutta nyt useamman kuukauden käytön jälkeen järjestelmää voi kommentoida painavammin sanoin.

Kokonaisuutena se toimii varsin hienosti: MBUX tarjoaa kaikki ominaisuudet, jota arjessa tarvitsee, mutta se pysyy riittävän taustalla.

Tarpeeksi muokattava

Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajo akku tyhjä mittaristo

Mittaristonäkymiä voi muokata varsin vapaasti, joten esille saa lähes aina kaiken halutun informaation.

Mittaristo tarjoaa kolme teemavaihtoehtoa. Valitsin suosikkini heti alussa, enkä sen jälkeen ole teemaa vaihtanut. Ulkoasu on  ehkä makuasia, mutta jokainen vaihtoehdoista tuntuu graafisesti vähän turhan kikkailevilta, ne sopisivat paremmin Toyotaan kuin Mercedes-Benziin. Kyse on enemmän visuaalisuudesta, selkeydessä ei tottumisen jälkeen ole moitittavaa.

Mittariston sisältöä sen sijaan tulee muokattua: joskus on kiinnostavaa tarkkailla hetkellistä kulutusta, välillä ajotietokonetta tai kierroslukumittaria. Pidemmillä matkoilla mittaristossa on kiva pitää karttaruutua, jolloin keskinäyttö vapautuu muuhun käyttöön. Tärkeintä on, että Mercedes-Benzin mittaristo tarjoaa varsin kattavan ja selkeän muokattavuuden.

Kosketysnäytöissä on eroja

MBUX:n keskinäyttöä on tarkastellut uusin miettein sen jälkeen, kun pääsin tutustumaan Volkswagenin uuteen kosketusnäytöllä toimivaan käyttöjärjestelmään, jota käytetään uuden Golfin lisäksi Seat Leonissa ja Škoda Octaviassa. Kaikki kosketusnäytöt eivät ole samanarvoisia – teknologian sijaan on tärkeä katsoa, mitä sillä on saatu aikaan.

Mercedes-Benz A 250 e

Kosketuslevy on ajaessa helpoin tapa käyttää järjestelmää. Laajat kiiltomustat pinnat tosin tarkoittavat joko ahkeraa puhdistamista tai sormenjälkisotkua.

Mercedes-Benzin järjestelmä toimii kosketusnäytön lisäksi kosketuslevyllä tai ohjauspyörästä oikean käden peukalolla: näyttö on ehkä hieman kaukana ja kosketuslevykään ei ole superintuitiivinen ohjauslaite, mutta silti A 250 e:n valikoiden selaaminen ei ikinä tunnu turhauttavalta, mikä taas oli Volkswagen Groupin järjestelmän kanssa hallitseva tunnetila.

Ehkä ero johtuu siitä, että Mercedes-Benzin järjestelmässä virhepainallusten riski ja seuraukset on minimoitu jo suunnittelussa? Ja vaikka väärää painiketta painaisikin, tuntuu virhe enemmän omalta mokalta kuin suunnittelijoiden tekemältä jäynältä. Toki suuri plussa on myös se, ettei äänenvoimakkuuden säätöä tai ilmastoinnin painikkeita ole siirretty näytölle. Fyysiset painikkeet soveltuvat joihinkin tehtäviin kosketusnäyttöä paremmin, ja vastakkaisesti esimerkiksi lämmityslaitteen säätö ei sotke kosketusnäytöllä tehtäviä töitä.

Mercedes-Benz A 250 e

Ohjauspyörän puolan ylärivissä oleva neliömäinen kosketuslevy ohjaa myös keskinäyttöä, mutta toiminta ei ole superkätevää.

Tekniikka toimii

Mercedes-Benz A 250 e

MBUX on hyvin tuore käyttöjärjestelmä, se esiteltiin juuri uudessa A-sarjassa muutama vuosi sitten. Tuoreuden ansiosta Apple CarPlay -näytönpeilaus ja puhelimen Bluetooth-toisto toimiva erittäin jouhevasti. Pieniä yksityiskohtia osaa arvostaa päivittäisessä käytössä.

Mercedes-Benz A 250 e

CarPlay-näytönpeilaus on erinomainen varuste: pidemmillä matkoilla Google Mapsin tai Wazen liikennetilannetiedot ovat usein ajankohtaisempia kuin auton integroidussa navigaattorissa.

Auton esittelyn aikaan Mercedes-Benz piti kovaa ääntä ”Hey Mercedes” -komennolla toimivasta ääniohjauksesta. Järjestelmä tuntuu toimivan varsin luotettavasti, mutta vain englantia ymmärtävänä sille ei voi syöttää kotimaisia osoitteita, mikä olisi puheohjauksen hyödyllisin puoli. Onneksi osa maamme radiokanavista käyttää varsin kansainvälisiä nimiä – Järviradio jää kuuntelematta muistakin kuin ääntämissyistä.

Laatuvaikutelma kunnossa

Puolen vuoden koeajoa oli ajettu jo muutama viikko, kunnes huomio kiinnittyi auton laatuvaikutelmaan: saapuessaan myyntiin neljännen sukupolven A-sarja näytti hienolle, mutta aivan kaikki paikat eivät kestäneet tarkempaa tutkimista. Ilmeisesti muutaman vuoden aikana Mercedes-Benz on tehnyt parannuksia taustalla, sillä ensimmäisissä yksilöissä huterasti nitissyt ilmastoinnin ohjainpaneeli on nyt asiallisen jämäkkä, eikä muutenkaan kokonaisuudessa ole moitittavaa.

Myös ohjaamon ergonomia on osoittautunut oikein toimivaksi: puhelimelle löytyy kätevä  lokero (lisävarusteisella) langattomalla latauksella, ja muut pientavarat löytävät paikkansa mukitelineistä tai riittävän tilavan keskikyynärnojan alta.

Ajettavuudessa vain yksi moite

Ajettavuudeltaan Mercedes-Benz A 250 e on edelleen erittäin miellyttävä. Auto käynnistyy viimeksi  käytetyssä ajotilassa, eli käytännössä muutamia reissuja lukuun ottamatta Mercedes-Benz on pysynyt jatkuvasti sähköajossa. Se tekee taajamapyörittelystä erittäin miellyttävää. Kaikki hallintalaitteet toimivat muuten esimerkillisesti, mutta jarrutuntuma jättää toivomisen varaa: polkimessa on pehmeyttä ja epämääräisyyttä,  mikä tekee tarkan jarruvoiman annostelun tottumista vaativaksi.

Mercedes-Benz A 250 e

Toisaalta jarrupolkimen käyttöä voi välttää valitsemalla neliportaisesta moottorijarrutuksen säädöstä automaattiasennon, jolloin auto säätää moottorijarrutusta nopeusrajoituksen ja liikennetilanteen mukaan: auto siis hienosäätää moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen avulla. Se on pieni osa hyvin kokonaisvaltaisesti suunniteltua pakettia.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat