13.12.2022 Ajoneuvot Ensikertalaisena sähköautojen taloudellisuuskisassa – voittohaaveet unholaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähtökohta taloudellisuuskisalle on varsin kiinnostava: kaksi ensikertalaista, vieras automalli ja eteläisen Suomen lumikaaos. EV-Challenge taloudellisuusajokisan aamu valkenee kevyen sateisena. Etelä-Suomea on siunattu viimeisen viikon aikana runsaalla lumipeitteellä, eikä lauantain kisa-aamu ole poikkeus. Onneksi lunta ei tupruta kuten katastrofielokuvassa, vaan taivaalta leijailee muutamia hiutaleita tasaisena virtana. Kun kyseessä on sähköautojen taloudellisuuskilpailu, kelillä on entistä suurempi merkitys kulutukseen. Etenkin pakkasella. Tällä kertaa sitä on onneksi vain asteen verran, joten energiaa ei kulu auton lämmitykseen valtaisia määriä. Allamme on Moottorin käyttötestiauto Polestar 2, joka ei ennakko-olettamusten mukaan ole markkinoiden taloudellisin automalli. Auton WLTP:n mukainen keskikulutus on 19,6 kWh / 100 km. Lumipöpperöinen pakkaskeli pistänee tuon luvun koetukselle. Kisan pisteidenlaskuperiaatteet poikkeavat hieman siitä, mitä voisi kuvitella. Voittaja on autokunta, joka pystyy alittamaan merkittävimmin auton ilmoitetun WLTP-kulutuksen. Meidän tapauksessamme verrokkiluku on siis 19,6 kWh. Tuon luvun alle pitäisi mielellään päästä. Starttaamme kisaan pitkälti amatööripohjalta. Itselläni ei ole kokemusta taloudellisuusajosta, vaikka periaatteet ovat suunnilleen hallussa: mahdollisimman vähän jarrutuksia ja kiihdytyksiä, tasainen ajosuoritus ja maltillinen nopeus. Yhtä keltanokka on kartturina toimiva kollegani Jari Saarentaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Treenit menevät pahasti pieleen Tässä vaiheessa lienee hyvä palata ajassa kaksi vuorokautta takaisin. Olemme matkalla treenaamaan ajamista ja tiekirjan lukemista. Saavumme Polestarilla lähtöpaikkaan Autolle.comin parkkipaikalle, josta lähdemme seuraamaan 190 kilometrin taivalta. Pienen säädön jälkeen tajuamme kartasta ensimmäisen käännöksen ja lähdemme matelemaan kohti päämäärää. Alku sujuu lupaavasti, Polestar lipuu lumisella maisemassa kuin itsestään ja liikennevalot osuvat hyvin vihreälle aallolle. Olemme voimiemme tunnossa, mutta kulutusmittari ilmoittaa auton vievän yli 26 kWh sadalle kilometrille. Ajattelen kulutuksen tasaantuvan, kun saamme auton lämpimäksi ja matkavauhdin sopivaksi. Arviolta kolmen kilometrin kohdalla keskittymisemme herpaantuu ja ajamme ohi rampista, josta meidän olisi pitänyt poistua Kehä 3:lta. Tämä tarkoittaa sitä, että kisa olisi käytännössä kohdaltamme ohi. Naureskelemme heikolle suoritukselle ja menemme hiomaan taktiikkaa lounaalle. Palataan takaisin varsinaisen kisapäivän aamuun. Olemme oppineet virheistämme ja tällä kertaa luemme tiekarttaa kuin Päivi Räsänen Raamattua: tulkinnoille ei ole sijaa. Tällä kertaa osumme oikeaan ramppiin ja matka pääsee starttaamaan kunnialla. Ajelemme verkkaista vauhtia, sillä ennakkoajatukseni mukaan taloudellisuusajon ideana on hidastella mahdollisimman paljon. Kisajärjestäjä kylläkin ohjeisti aloittamaan reippaalla tahdilla, mutta luotan omaan vaistooni. Puolivälissä ennen ensimmäistä väliaikapistettä tajuamme, että tahtia on pakko kiristää. Ensimmäiseen pätkään on käytettävissä 80 minuuttia ja matkaakin on taivallettavana reippaasti. Jatkamme rajoitusten mukaisesti, mutta emme hidastele liikaa. Tämä tekee hyvää aikataululle, mutta kulutus alkaa hiljalleen kivuta 21 kWh yläpuolelle. Hidastelemalla olimme tähän mennessä päässeet auton WPTL-lukeman tuntumaan. Ensimmäiselle väliaikapisteelle pääsemme muutaman minuutin ajoissa, joten ehdimme käydä laskemassa nesteet kuljettajista. Leimaamme dokumentit AT-pisteellä ja lähdemme jatkamaan taivalta. Seuraavalle väliaikapisteelle ajeluun on aikaa 69 minuuttia. Matkaa on alkupätkää vähemmän, mutta reitti muuttuu selvästi aiempaan verrattuna. On hanget korkeat nietokset Raskas ajokeli alkaa näkyä kulutuksessa, sillä per 100 km kWh-lukema kipuaa jatkuvasti korkeammaksi. Kulutukselle tekee hallaa erityisesti huonokuntoinen hiekkatie, johon on pakkautunut sopivasti lunta. Muhkeat hanget hohkaavat vitivalkoisena ympärillämme ja näkyvyys on hävyttömän huono. Ilmeisesti tieosuudella pitäisi ajella 80 km/h vauhtia, mutta lumisokeus vaivaa sekä kuskia että kartturia. Moka on amatöörimäinen, sillä hyvillä aurinkolaseilla ongelmaa ei olisi. Ajelemme selkeästi alle rajoituksen, mikä tulee kostautumaan pahasti tuonnempana. Sitä emme kuitenkaan tässä vaiheessa tiedä, sillä auton mittaristo kehottaa ajamaan viittä kymppiä. Aikataulumme pilaavat osittain myös eteen eksyvät traktorit, joista ei lumen kaventamalla tiellä ole asiaa mennä ohi. Noin puolivälissä reissua tulee mieleen myös se, olemmeko tehneet kaikkemme mahdollisimman pienen kulutuksen saavuttamiseksi. Auton lämmityslaite puhaltaa +20 astetta sisään hyttiin, mikä ei varmasti ole järkevää. Kuten tiedämme, lämmöntuotto pakkaskelissä nielee energiaa. Säädän puhalluksen kylmemmälle, mutten kokonaan pois. Ehkä ajoon olisi pitänyt varautua turkishaalarilla ja jääskraballa. Kymmenen kilometriä ennen väliaikapistettä huomaamme, että emme tule ehtimään tavoiteaikaamme millään. Kisassa ei saa ajaa ylinopeutta, joten luovutamme ajoissa kellon suhteen. Saavumme Riihimäen ABC:lle kolme minuuttia tavoiteaikamme jälkeen ja luvassa on sakkoa. Se mitä rangaistus oikein tarkoittaa, ei itselleni aukea, mutta sijoitukselle se tuskin tekee hyvää. Pian kohti moottoritietä Jatkamme 20 minuutin taon jälkeen kohti maalia, joka on samassa paikassa kuin startti. Tällä kertaa ajoaikaa on 50 minuuttia ja matkaa 60,55 kilometriä. Jälkikäteen mietittynä matkalla ei juuri saa hidastella, mutta kisan temmellyksessä emme tule tätä tajunneeksi. Alamme körötellä kohti loppupistettä. Reissuväsymys akkaa hiljalleen näkyä ja räkäisen naurun saattelemana ajamme harhaan. Virhe ei ole suuri, mutta aikaa tuhraantuu useampi minuutti, sillä naurun sumentamat silmät eivät meinaa tarkentaa tiekarttaan. Korjaamme virheemme nopeasti ja palaamme reitille. Ajelemme rauhallista tahtia rajoitusten mukaan ja koetamme hyötyä edessä ajavien autojen tuomasta imusta. Lopulta käännymme moottoritielle, joka on tunnetusti myrkkyä sähköautolle. Alkuun ajelemme reilua satasta, mutta kulutus näyttää liian pahalta. Matkavauhtia on pakko laskea, ettei kulutuslukema nouse taivaisiin. Köröttely tekee jälleen tepposet ja huomaamme viisi kilometriä ennen maalia, että sakkoa on jälleen luvassa. Voittohaaveita ei ole missään vaiheessa ollutkaan, mutta mitä jos jäämme porukan viimeiseksi? Painan Polestarin vauhdinsäätelypoljinta hieman syvemmälle, vaikka kulutuksen nousu hirvittääkin. Häviäminen ei ole vaihtoehto. Pääsemme maaliin jälleen muutaman minuutin hitaammin kuin tavoiteajan puitteissa olisi kannattanut. Luvassa on jälleen sakkoa, mutta emme asiasta moksiskaan. Maaliviivalla olo on väsynyt, mutta onnellinen. Olemme selvinneet elämämme ensimmäisessä taloudellisuusajokisassa kunnialla maaliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entäs se kulutus? Kisan aikana ajoimme auton ajotietokoneen mukaan 193,9 kilometriä ja kulutimme energiaa 21,6 kWh / 100 km. Tämä siis tarkoittaa sitä, että emme yltäneet auton WLTP-kulutusnormiin. Se ei ole ihme, sillä pakkaskelissä sähköautot tuppaavat nielaisemaan selkeästi enemmän energiaa kuin lämpimällä kelillä. Ajoaika oli 3:35 minuuttia ja keskinopeus 57 km/h, eli kovin ripeää kyyti ei ollut. Lopullinen sijoituksemme oli 19. Suoritustamme kannattaa vertailla kisassa olleisiin muihin Polestar 2 -autoihin. Tuossa vertailussa tulee välittömästi paha mieli, sillä jäimme neljästä autosta selkeästi jumbosijalle. Paras Polestar ylsi kulutuslukemaan 19,3 kWh / 100 km, joka oli meille silkkaa utopiaa. En kylläkään aivan ymmärrä miksi, sillä ajoin omasta mielestäni varsin taloudellisesti. Selitykseksi on pakko tarjota liiallista lämpötilaa kabiinissa, sekä kuskien massaa. Meidän automme ohjaamossa oli nimittäin kaksi yli 110-kiloista miestä, eli tilanne on sama kuin kyydissä olisi istunut neljä pienikokoista ihmistä. Suurempi haaste taisi olla lämmitys, joka olisi ilmeisesti pitänyt jättää kokonaan pois. Tällä kertaa EV-Challenge-kisan voitti Maxus Euniq 5:llä ajanut kaksikko Timo Leinonen ja Kimmo Kortelainen. He alittivat autonsa WLTP-tuloksen selvästi, sillä 22,6 kWh:n kulutus muuttui 18,5 kWh:n lukemaan. Tulos on vallinneessa kelissä erinomainen. Toki Maxuksen tiedetään pitävän WPTL-lukemansa erityisen hyvin pakkaskelissä ja paikoin alittamaan sen. Moottoria oli kisassa edustamassa myös kokeneempi taloudellisuuskuski Petri Munukka, joka suoritti kisan Kia Niro EV:llä. Munukan ja kartturi Mika-Jussi Mäkelän tulos oli omaamme selkeästi parempi, sillä autokunta ylsi sijalle kahdeksan. Kisan lopputulokseen voidaan Polestarin osaltakin olla tyytyväisiä, sillä pelkästään maaliin pääseminen on saavutus. Emme myöskään jääneet kisan viimeiseksi, sillä perässämme oli viisi autokuntaa. Yhteensä kisaan osallistui 26 autoa, joten suoritus on tätä taustaa vasten aivan kelvollinen. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?