14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Swift tarjoaa hauskan pikkuauton nelivedon ominaisuuksin, kohtuurahalla. Hyvää: hinta, matkustamon tilat, ajettavuus. Huonoa: tavaratila, moottorin alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuzuki Swift on edullisin Suomessa myytävä neliveto. Millaisen nelivedon saa 17 000 eurolla?Nelivetoinen Swift olisi ihanteellinen kaupungin keskustassa asuvalle talviaikaan. Kääntösäde on nelivetoiseksi pieni ja huonosti auratut kadunvarsipaikat olisivat ulottuvilla etenemiskykyiselle pianokaiselle.Valitettavasti etu-tai takatalvi ei yllättänyt syyskuussa, joten testasimme nelivetoa syksyisissä olosuhteissa.Neliveto kytkeytyy viskokytkimellä, kun etu-ja takapyörien pyörimisnopeuksien välille syntyy eroa. Kuivalla kelillä arkiajossa auto on siis etuvetoinen.Swiftiä valmistetaan 1,2 litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori keulilla. Tehoa on 94 hevosvoimaa ja käsin kytkettäviä vaihteita viisi. Koeajettu auto oli saanut jo ensimmäisen minimaalisen kasvojenkohotuksensa, jonka tunnistaa lähinnä led-päiväajovaloista.Ajossa on pirteyttä ja iloisen kuuloista moottorinääntä. Ruutia on riittävästi, kunhan käyttää kierroksia. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ohjastaminen hauskaa.Niukat tilat tavaroilleUlkomittoihinsa nähden Swift tuntuu sisätiloiltaan isommalta. Hallintalaitteet ovat erittäin selkeitä ja niiden käyttö sujuvaa. Sisusta on hieman vanhahtava, mutta kaikki on kohdallaan kuljettajan istuinta ja sen säätömahdollisuuksia myöten.Takana matkustavilla on ruhtinaallisesti tilaa pikkuautojen mittakaavassa.Tavaratilaan taasen ei korkean kynnyksen ja niukan 211 litran koon takia lastaa edes suurta urheilukassia. Takaistuimet saa onneksi taitettua, jos kuljetustarvetta on.Viisivuotiaissa autoissa Swiftin hylkäysprosentti katsastuksessa oli vuonna 2012 Trafin tilaston pienin, alle prosentin.Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell Suzuki Swift 4WD 1.2 VVT GL 5D 5MT Hinta alkaen 16 990 € Ajoneuvovero 108 €/ v Moottori 1 242 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 69 kW (94 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4800 r/min) Vääntö 118 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,5 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2430 mm Tavaratila: 211 l Omamassa: 1060 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”