Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Koeajo: Suzuki Swift

4WD 1.2 VVT

Swift tarjoaa hauskan pikkuauton nelivedon ominaisuuksin, kohtuurahalla. Hyvää: hinta, matkustamon tilat, ajettavuus. Huonoa: tavaratila, moottorin alavääntö.

Jaa artikkeli

Suzuki Swift on edullisin Suomessa myytävä neliveto. Millaisen nelivedon saa 17 000 eurolla?

Nelivetoinen Swift olisi ihanteellinen kaupungin keskustassa asuvalle talviaikaan. Kääntösäde on nelivetoiseksi pieni ja huonosti auratut kadunvarsipaikat olisivat ulottuvilla etenemiskykyiselle pianokaiselle.

Valitettavasti etu-tai takatalvi ei yllättänyt syyskuussa, joten testasimme nelivetoa syksyisissä olosuhteissa.

Neliveto kytkeytyy viskokytkimellä, kun etu-ja takapyörien pyörimisnopeuksien välille syntyy eroa. Kuivalla kelillä arkiajossa auto on siis etuvetoinen.

Swiftiä valmistetaan 1,2 litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori keulilla. Tehoa on 94 hevosvoimaa ja käsin kytkettäviä vaihteita viisi. Koeajettu auto oli saanut jo ensimmäisen minimaalisen kasvojenkohotuksensa, jonka tunnistaa lähinnä led-päiväajovaloista.

Ajossa on pirteyttä ja iloisen kuuloista moottorinääntä. Ruutia on riittävästi, kunhan käyttää kierroksia. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ohjastaminen hauskaa.

Niukat tilat tavaroille

Ulkomittoihinsa nähden Swift tuntuu sisätiloiltaan isommalta. Hallintalaitteet ovat erittäin selkeitä ja niiden käyttö sujuvaa. Sisusta on hieman vanhahtava, mutta kaikki on kohdallaan kuljettajan istuinta ja sen säätömahdollisuuksia myöten.

Takana matkustavilla on ruhtinaallisesti tilaa pikkuautojen mittakaavassa.

Tavaratilaan taasen ei korkean kynnyksen ja niukan 211 litran koon takia lastaa edes suurta urheilukassia. Takaistuimet saa onneksi taitettua, jos kuljetustarvetta on.

Viisivuotiaissa autoissa Swiftin hylkäysprosentti katsastuksessa oli vuonna 2012 Trafin tilaston pienin, alle prosentin.

Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat