22.2.2024

Tässä on upouusi Lancia Ypsilon – eli tarina siitä kun Peugeot 208 puki ylleen Pradan puvun

Uusi Ypsilon on ensimmäinen Lancia-uutuus 13 vuoteen, ja sen on määrä laajentaa myös Lancian myyntiverkostoa pitkästä aikaa Italian ulkopuolelle. Tuotanto käynnistyy tasokkaalla Cassina -erikoismallilla, jota myydään tasan 1 906 kappaletta.

Allekirjoittanut ei nyt vain valitettavasti pääse irti harmituksesta, joka on koitunut Stellantiksen tavasta hoitaa Lancian paluu maailmankartalle. On sinänsä erittäin kiva, että jättikonserni on sitoutunut säilyttämään kaikki perustamisensa yhteydessä siihen sulautetut 14 brändiä. Ainakin Lancian osalta tässä kuitenkin turvaudutaan melko lailla silmänkääntötemppuun.

Kuten jo Moottorin Nimi muutettu -juttusarjassa hiljattain Ypsilonin tiiserikampanjan yhteydessä tuli todettua, kyseessä ei ole juuri muu kuin premiumaksentein ulkokuorestaan muokattu Peugeot 208. Tämä ei lainkaan istu Lancian innovatiiviseen historiaan, vaan muistuttaa pikemminkin sen 2010-luvun Chrysler-kauhunhetkistä. Siinä ei ole sinänsä mitään, etteikö perustamalli Peugeot 208 olisi oikein pätevä kaupunkiauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikesta huolimatta nätti pakkaus

Italialainen automuotoilu on maailman huippua, ja Lancian onneksi se on pitkälti ainoa asia, jolla pyritään tekemään uudesta Ypsilonista Lancia. Tämä pätee niin ulkokuoreen kuin sisätilaankin.

Ypsilonin ulkokuoren suurissa linjoissa Pösö on vahvasti läsnä, mutta etenkin keulassa ja perässä Lancia on päässyt esittelemään uutta ilmettään, jossa on elementtejä kaukaa italialaismerkin omasta historiasta. Keulassa mennään jopa aina 1950-luvulle asti, ja kookkaat pyöreät takavalot puolestaan muistuttavat tarkoituksella rallitähti Stratosta. Kylkilinjassa uusi Ypsilon perii muun muassa edeltäjänsä takaovien piilokahvat.

Sisätilassa on niin ikään paljon elementtejä taannoisesta Lancia Pu Ra -konseptiautosta. Sisustusta voisi luonnehtia tyylikkääksi ja aistikkaaksi, kuten 40 000 euron pikkuautolta sopii odottaakin.

Kuvien auto edustaa eräänlaista first edition -mallia. Varsin kattavasti varusteltu Cassina lainaa nimensä italialaiselta luksushuonekalujen valmistajalta, ja auton sisätilassa onkin pyritty olohuonemaiseen tunnelmaan. Cassinaa valmistetaan tasan 1 906 kappaletta, ja lukuhan tulee Lancian perustamisvuodesta.

Tekniset tiedot voikin sitten lukea taas vaikka suoraan Peugeotin katalogista. Auto on täyssähköinen, ja 51 nettokilowattitunnin akustosta irtoaa noin 400 kilometriä toimintamatkaa. Eteen sijoitettu sähkömoottori on 115-kilowattinen. Myös bensiiniversio ehtii vielä mukaan mallistoon, ennen kuin Lancia vaihtaa kokonaan sähköön.

Murtautuu Italian ulkopuolelle

Uuden Ypsilonin lanseerauksen myötä päättyy noin vuosikymmenen ajanjakso, jolloin Lancia oli yksinomaan Italian markkinoiden yksinoikeus. Ensi vaiheessa Lancia alkaa edustaa Belgiassa ja Hollannissa, ja myöhemmin tänä vuonna myös Ranskassa ja Espanjassa. Saksakin seuraa perässä seuraavana vuonna.

Ypsilon valmistetaan Peugeot 208:n ja Opel Corsan rinnalla Espanjassa. Tavoite on päästä jopa noin 40 000 auton vuosimyyntilukuihin.

Lancian Suomen-tuonnin uudelleen aloittamisen puolesta ei ehkä kannata lyödä kovinkaan suurta summaa vetoa, päätellen italialaismerkkien yleisestä nykysuosiosta täällä.

Lähde ja kuvat: Lancia Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat