29.5.2017 Ajoneuvot Toroidion hämmentää yhä – milloin sanoista tekoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toroidionista on vihdoin paljastunut uutta tietoa – tavallaan. Yhden megawatin teholla, alhaisella painolla ja mullistavalla sähkömoottoriteknologialla hypetetty Toroidion palasi äskettäin otsikoihin. Kahdessa tiedotteessaan raaseporilainen yritys kertoo sähkömoottorin käyneen testeissä Etteplan Oy:n laboratoriossa. – Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept -versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Pasi Pennanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Faktoja odotellessa Mitään konkreettista moottorin toiminnasta laboratoriossa ei kerrottu. Kyseessä on sama sähkömoottori, jolle myönnettiin viime syksynä hyödyllisyysmalli. Käytännössä kyse on patentin kaltainen kaupallinen suoja, joka ei vaadi keksinnöltä mullistavuutta. Eikä Toroidionin tapauksessa sellaista ollutkaan: sähkömoottorin jakaminen osiin on uusi ajatus vain automaailmassa. Se, että idea on keksitty aiemmin, ei toki tee keksinnöstä huonoa. Saadakseen uskottavuutta kunnianhimoisille väitteilleen Toroidionin tulisi kuitenkin esittää konkreettisia faktoja. Nyt niitä on odotettu aina huhtikuusta 2015 lähtien. Kulutus tiedossa, ajotapa ei Jotain uutta lehdistötiedotteessa sentään kerrottiin. Auton paljastettiin saavuttaneen 9,99 kilowattitunnin kulutuksen sadalla kilometrillä, kun autoa ajettiin testiradalla ”normaaliajoa rajummassa ajosessiossa”. Ilman tarkkaa ajoprofiilia sähkönkulutustieto on yhtä tyhjän kanssa – siihen voi päästä jokaisella sähköautolla tai ladattavalla hybridillä, kunhan ajonopeus ja olosuhteet voidaan valita tarkkaan. Toroidion ei ole edes julkaissut uutta kuvamateriaalia autosta liikkeessä, lähes kaikki kuvamateriaali autosta liikkeessä on peräisin tilaisuudesta Nokian Renkaiden testiradalla syksyllä 2015 – samasta tilaisuudesta ovat peräisin myös Moottorin ottamat kuvat. Uutena pelaajana Toroidionin pitää toimia avoimemmin, jotta huimien väitteiden uskottavuus säilyy. Toivotaan parasta Tietokonemalli Toroidionin voimalinjasta näyttää hienon perusidean: pitkä auton läpi ulottuva palkki kätkee akut, sähkömoottorit löytyvät pyörien juurista. Kotimaiselle sähkösuperautolle, ja koko sähkömoottorikonseptille, toivoo toki valoisaa tulevaisuutta. Kotimaisuus ei kuitenkaan saa sumentaa todellisuutta: Toroidionista on nyt kuultu kovia puheita yli kahden vuoden ajan, mutta näyttöjä odotellessa sähköautomaailma on kehittynyt valtavasti. Esimerkiksi kroatialainen Rimac Automobili työllistää yli 250 henkilöä, ja yhtiön osaamisen symboliksi rakennetun 1 224 hevosvoimaisen Concept One -sähköauton kykyjä on esitelty julkisesti. Vastaavasti muutama viikko sitten kiinalainen Nio esitteli EP9-mallinsa kykyjä ajattamalla Nürburgring Nordschleife -kilparadan ympäri hämmästyttävässä 6 minuutissa ja 45,9 sekunnissa. Toroidion siis ei ole yksin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tietokonemallinnus: Toroidion Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku