29.5.2017 Ajoneuvot Toroidion hämmentää yhä – milloin sanoista tekoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toroidionista on vihdoin paljastunut uutta tietoa – tavallaan. Yhden megawatin teholla, alhaisella painolla ja mullistavalla sähkömoottoriteknologialla hypetetty Toroidion palasi äskettäin otsikoihin. Kahdessa tiedotteessaan raaseporilainen yritys kertoo sähkömoottorin käyneen testeissä Etteplan Oy:n laboratoriossa.– Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept -versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Pasi Pennanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFaktoja odotellessaMitään konkreettista moottorin toiminnasta laboratoriossa ei kerrottu. Kyseessä on sama sähkömoottori, jolle myönnettiin viime syksynä hyödyllisyysmalli. Käytännössä kyse on patentin kaltainen kaupallinen suoja, joka ei vaadi keksinnöltä mullistavuutta. Eikä Toroidionin tapauksessa sellaista ollutkaan: sähkömoottorin jakaminen osiin on uusi ajatus vain automaailmassa.Se, että idea on keksitty aiemmin, ei toki tee keksinnöstä huonoa. Saadakseen uskottavuutta kunnianhimoisille väitteilleen Toroidionin tulisi kuitenkin esittää konkreettisia faktoja. Nyt niitä on odotettu aina huhtikuusta 2015 lähtien.Kulutus tiedossa, ajotapa eiJotain uutta lehdistötiedotteessa sentään kerrottiin. Auton paljastettiin saavuttaneen 9,99 kilowattitunnin kulutuksen sadalla kilometrillä, kun autoa ajettiin testiradalla ”normaaliajoa rajummassa ajosessiossa”.Ilman tarkkaa ajoprofiilia sähkönkulutustieto on yhtä tyhjän kanssa – siihen voi päästä jokaisella sähköautolla tai ladattavalla hybridillä, kunhan ajonopeus ja olosuhteet voidaan valita tarkkaan. Toroidion ei ole edes julkaissut uutta kuvamateriaalia autosta liikkeessä, lähes kaikki kuvamateriaali autosta liikkeessä on peräisin tilaisuudesta Nokian Renkaiden testiradalla syksyllä 2015 – samasta tilaisuudesta ovat peräisin myös Moottorin ottamat kuvat.Uutena pelaajana Toroidionin pitää toimia avoimemmin, jotta huimien väitteiden uskottavuus säilyy.Toivotaan parastaTietokonemalli Toroidionin voimalinjasta näyttää hienon perusidean: pitkä auton läpi ulottuva palkki kätkee akut, sähkömoottorit löytyvät pyörien juurista.Kotimaiselle sähkösuperautolle, ja koko sähkömoottorikonseptille, toivoo toki valoisaa tulevaisuutta. Kotimaisuus ei kuitenkaan saa sumentaa todellisuutta: Toroidionista on nyt kuultu kovia puheita yli kahden vuoden ajan, mutta näyttöjä odotellessa sähköautomaailma on kehittynyt valtavasti. Esimerkiksi kroatialainen Rimac Automobili työllistää yli 250 henkilöä, ja yhtiön osaamisen symboliksi rakennetun 1 224 hevosvoimaisen Concept One -sähköauton kykyjä on esitelty julkisesti. Vastaavasti muutama viikko sitten kiinalainen Nio esitteli EP9-mallinsa kykyjä ajattamalla Nürburgring Nordschleife -kilparadan ympäri hämmästyttävässä 6 minuutissa ja 45,9 sekunnissa. Toroidion siis ei ole yksin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tietokonemallinnus: ToroidionMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa