18.9.2018

Uusi iso Seat Tarraco – tältä se näyttää

Seat Tarraco

Kookas ja kiinnostava Tarraco tiivistää katumaasturien kilpailua. Uutuus rantautuu Suomeen helmikuussa.

Seatin uusi katumaasturi Tarraco esitellään autolehdistölle Espanjassa Välimeren rannikolla Tarragonassa. Autosta on jaossa tietoa ja koskettelukin sallitaan, mutta koeajo onnistuu vasta tuonnempana eli marras-joulukuun taitteessa.
Suomeen kiinnostava tulokas tulee helmikuussa 2019. Ennakkomyynti alkanee marraskuun alkupuolella, jolloin julkistetaan myös auton hinnat.

Seat Tarraco

Suosion takaamiseksi maahantuoja käynee tarkasti lävitse etenkin konsernikilpailija Škoda Kodiaqin hinnastot. Edullisimmillaan Kodiaqin saa noin 31 000 eurolla. Tarraco on Kodiaqin sisarmalli, ne siis jakavat yhteisen perusrakenteen. Konserniyhteistyön nimissä voi myös kiteyttää, että tulokkaalla on espanjalainen sielu onhan auto suunniteltu Barcelonassa, mutta se valmistetaan Wolfsburgissa Saksassa.

Seat Tarraco

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä voimanlähdettä

Tarraco tulee Suomessa tarjolle neljällä voimanlähteellä. Bensiiniä nieleviä vaihtoehtoja ovat 1,5-litrainen (150 hv) ja kaksilitrainen moottori (190 hv). Diesel tulee tarjolle kahtena eri tehoversiona (150 ja 190 hv). Pienimmällä bensiinimoottorilla Tarraco on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen, muilla moottoreilla varustettuna nelivetoinen.
Autolla on pitkä viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Seat Tarraco

Tarracon saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Lisärivi istuimia on lisävaruste. Seat Tarracolla siis liikkuu tarvittaessa isokin perhe, mutta on hyvä muistaa, että seitsenpaikkaisena katumaasturit ovat neljän hengen tilaihmeitä, viiden hengen käyttöautoja ja seitsemän hengen hätäratkaisuja. Kolme istuinriviä käytössä tavaroille on vain niukat tilat, eikä aikuinen matkusta kolmannella istuinrivillä mielikseen vaan polvet suussa.

Seat Tarraco

Katraan kookkain

Seatin katumaastureiden katraassa Tarraco sijoittuu Aronan ja Atecan yläpuolelle.
Tulokkaan sivulinjat ovat autoluokalle tyypilliset ja tutun oloiset: Tarracon ja Kodiaqin profiilissa ja kattolinjassa on paljon samaa. Tarraco eroaa muotoiluratkaisujensa puolesta kuitenkin sisarmallistaan, etenkin edestä ja takaa, joten taustapeilistä havaittuna tulokasta ei voi sekoittaa konsernisisareen. Eteen työntyvä keulamuotoilu on räyhäkän erottuva.

Seat Tarraco

Seatin Aronaan ja Atecaan verrattuna Tarracon muodot ovat ylipäätään särmikkäämmät ja urheilullisemmat.
Sisältä auto ei ensivilkaisulla näytä yhtä urheilulliselta kuin mitä ulkonäkö antaisi olettaa.

Tiukasti kilpailtu autoluokka

Monet Seatin kilpailijat ovat ehtineet mellastaa jo vuosia katumaasturien markkinoilla. Seat Tarraco on tärkeä osanen valmistajansa mallistomylläystä. Seatilla on käynnissä historiansa merkittävin malliston uudistuminen.
Seat aikoo ottaa osansa Euroopassa – ja meillä Suomessa – hyvin suositun autoluokan menestyksestä.

Seat Tarraco

Eritoten Ateca oli viime vuonna siivittämässä valmistajaansa taloudelliseen ennätystulokseen.
Katumaasturit ovat moniaalla kaikkein nopeimmin suositaan kasvattava autoluokka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edessä vauhdikkaat vuodet

Volkswagen-ryhmään kuuluvalla espanjalaismerkillä on edessään vauhdikkaat vuodet, sillä se on kertonut esittelevänsä uuden automallin noin kuuden kuukauden välein aina vuoteen 2020 saakka. Mallitulvan ensimmäiset ovat Tarraco ja Cupra-Ateca.

Seat Tarraco

Luvassa on lisää automalleja ja käyttövoimia unohtamatta sporttisia Cupra-malleja. Keskiössä on kaasu käyttövoimana, sillä Seat kehittää kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille.
Vuonna 2020 Seatilta on luvattu tarjolle lataushybridi uudesta Leonista sekä täyssähköinen katumaasturi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Seat ja Marko Jokela

Nimi kaupungilta – perinteen mukaan

Tarragona antoi – valmistajan järjestämän suursuositun nimikilpailun jälkeen – nimensä uudelle Tarracolle.
Seatin ratkaisu nimetä automalli kaupunkien mukaan omaa kunnioitettavan historian. Tapa on ollut käytössä jo 1980-luvun alkuvuosilta. Rondan jälkeen tulivat Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea, Ateca ja Arona.

Barcelonan eteläpuolisella katalonialaiskaupungilla on silläkin mielenkiintoinen historia, olihan se aikoinaan Iberian niemimaan vanhin roomalaisasutus – ja nyttemmin yksi Unescon maailmanperintökohteista.

Luetuimmat