21.11.2019

Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon

Volkswagen ID.3
Ensimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3.

Volkswagen Group ennustaa myyvänsä 26 miljoonaa sähköautoa vuoden 2029 loppuun mennessä.

Volkswagen Group on ilmoittanut nostavansa sähköautojen ja digitaalitekniikan kehitysbudjettia vuosille 2020–204 peräti noin 60 miljardiin euroon, eli 12 miljardiin per vuosi. Lisäinvestoinnista päätti Volkswagenin hallintoneuvosto.

Volkswagen Group kertoo sähköisen liikkumisen, hybridisaation ja digitaaliteknologian vastaavan nyt hieman yli 40 prosenttia yhtiön investoinneista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pääpanostus sähköautoilla

Peräti 33 miljardia noin 60 miljardin euron investoinnista käytetään suoraan sähköautoiluun. Samalla Volkswagen ilmoitti muokanneensa koko ensi vuosikymmenen suunnitelmaa: vuoteen 2029 mennessä yhtiö aikoo nyt esitellä peräti 75 täyssähköautoa 60 hybridimallin rinnalla.

Yhtiö ennustaa valmistavansa 26 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2029 mennessä. Lukemasta 20 miljoonaa on tarkoitus myydä Volkswagen-merkin kehittämään MEB-arkkitehtuuriin pohjautuvina autoina, joista ensimmäisenä saapuu myyntiin uusi ID.3 -sähköauto. Valtaosa lopusta 6 miljoonasta menee PPE-arkkitehtuurille, joka on Porschen ja Audin yhteistulos. Näiden kahden arkkitehtuurin lisäksi konsernilta löytyy Porschen kehittämä J1-arkkitehtuuri, jota edustaa ensimmäisenä Porsche Taycan.

Globaalia valmistusta

Volkswagen kertoo valmistavansa sähköautot Saksan Zwickaun, Hannoverin, Zuffenhausenin ja Dresdenin tehtailla. Lisäksi sähköautoja valmistetaan Tšekin Mlada Boleslavissa, Yhdysvaltojen Chattanoogassa ja Kiinan Foshanissa sekä Antingissa.

Panostus on sikäli huima, että keskimäärin se tarkoittaa Volkswagen Groupin myyvän 2,6 miljoonaa sähköautoa joka vuosi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe ja Volkswagen Group

Luetuimmat