15.6.2021 Ajoneuvot Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford F-150 on näyttänyt kaapin paikan USA:n myydyimpänä automallina jo neljän vuosikymmenen ajan. Kaikesta päätellen nyt on haussa maan myydyimmän sähköauton valtikka. Sähköisyys näyttää hiipivän hitaasti mutta varmasti jokaiseen autoluokkaan. Fordin kovimpiin nimiin lukeutuva Mustang on jo saanut oman sähköversionsa, ja nyt on itse F-150:n vuoro. Ei ole varmasti kaukaa haettua ajatella, että Tesla Cybertruckin saapuminen Maahan joltain toistaiseksi tuntemattomalta eksoplaneetalta on laittanut vauhtia Fordin suunnitelmiin sähköisen avolavan lanseeraamisesta.Fordin myyntitykki on sähköisenä myös melkoinen maantietykki, sillä se päihittää suorituskyvyllään kaikki tähän mennessä ikinä nähdyt F-150:t, Raptorit ja muut mukaan lukien. Nimi ”Lightning” on otettu parinkymmenen vuoden jälkeen uudelleen käyttöön, ja sähköversioon se sopii vieläkin paremmin kuin vuoden 2001 SVT F-150 Lightningiin. Lisäksi sähköversion kulkupuoli on siis myös paremmalla tolalla, siitä kertovat numerot. Kiihdytys nollasta sataan vie sähkö-Lightningilta 4,5 sekuntia, mikä on kolmetonniselle pickupille vaikuttava lukema. Vertailun vuoksi nopeimmat Raptorit ovat vastaavasti yltäneet nippa nappa viiden sekunnin alapuolelle.Vertailua ei voi olla käymättä myöskään Cybertruckiin, jonka keskimmäinen eli kaksimoottorinen vaihtoehto yltää melko tarkkaan samoihin lukemiin. Fordissa on aina kahdella sähkömoottorilla – tuottaen yhteensä 1 050 newtonmetrin väännön – toteutettu neliveto. Kilpailijoista unohtaa ei sovi myöskään GMC Hummer EV:tä, jonka pickup-versio sinkoutuu nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Mainitusta kolmikosta Fordin edustaja on valtavirtaiseen polttomoottoriautoon perustuvana lähimpänä ”tavanomaista”, millä on tietysti sekä hyviä että rajoittavia seurauksia.Lightning Pro on omimmillaan ammattikäytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä kapasiteettiaF-150 Lightning perustuu rakenteellisesti polttomoottoriversioon, mutta voimalinjan lisäksi myös useita muita merkitseviä eroavaisuuksia löytyy. Auton aerodynamiikka on kokenut tuntuvan päivityksen, ja Lightningin sanotaankin olevan kaikkien aikojen virtaviivaisin F-150. Polttomoottoriversioon verrattuna terävämmin ilmaa halkovat ainakin uudelleenmuotoillut maski, konepelti, vanteet sekä astinlaudat. Näistä erillään auton kulkuun oman vaikutuksensa tuo myös erillisjousitus takana.Lightning on monikäyttöauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos haluaa vetää perävaunua, Lightning auttaa sen kiinnityksessä ja sallii sille 4,5 tonnin massan. Kuormatilaa löytyy varmasti ihan riittävästi myös autosta itsestään, sillä lavan lisäksi val-ta-va konehuone ammottaa tyhjyyttään, ja on käytettävissä 400-litraisena tavaratilana, joka sisältää myös kylmätilan elintarvikkeille. Lavalle voi uskoa noin 900 kilon kuorman, ja älykäs teknologia auttaa lastaamaan sen mahdollisimman järkevästi. Tehokkaampi Extended Range -akusto riittää 480 kilometrin toimintamatkaan, mutta varausta voidaan purkaa muuhunkin kuin ajoon. Jo edellisen F-150-sukupolven hybridiversiossa nähty virran ulosotto löytyy entistä parempana myös täyssähköversiosta. Sähköä tekemiseen saa tarvittaessa myös keulan tavaratilasta. Älykäs Backup Power -järjestelmä antaa 9,6 kilowatin verran tehoa esimerkiksi omakotitalon tarpeisiin sähkökatkon ajaksi, leirintäalueelle tai työkonetta varten. Fordin ilmoituksen mukaan sähköä riittää isosta akusta kodin tarpeisiin jopa kolmeksi päiväksi 30 kilowattitunnin päiväkulutuksella.Niin ikään Lightningin valot on suunniteltu myös tieliikenteen ulkopuoliseen käyttöön. Ne ovat selvästi erilaiset kuin polttomoottoriversiossa, ja kokonaisuudessaan valaistu pinta-ala yltää tarvittaessa koko auton ympärille monenlaisiin tarpeisiin.Sähköistä ajotuntumaaYksi asia, joka on varmasti monen mielestä polttomoottoriversioon nähden huonommalla tolalla sähköautossa, on äänimaailma. Äänettömyys kun ei tämän auton luonteeseen millään sovi, syötetään kaiuttimista viisilitraisen Coyoten soundia matkustamoon.Eräältä T:llä alkavalta ja A:han päättyvältä sähköautomerkiltä todennäköisesti vaikutteensa saaneisiin Lightningin ominaisuuksiin lukeutuu BlueCruise, joka päälle kytkemällä on mahdollista kyntää yli 160 000 kilometrin edestä ennalta määriteltyjä moottoriteitä autonomisesti. Samaan kategoriaan voi laskea myös herkuista notkuvan tietoviihdejärjestelmän, jonka päätteenä toimii kojelaudan mittoja venyttävä 15,5 tuuman kosketusnäyttö. Muilta osin ohjaamo mukailee hyvin pitkälti polttomoottorista F-150:tä.Keskinäytössäkin riittää kivasti toimintoja.Lightningissa matkustaa mukavasti kokonainen perhe, sillä se on saatavana vain neliovisella SuperCrew-kabiinilla. Kokonaispituus tällä kokoonpanolla huitelee kuuden metrin hujakoilla, ja auton kuivapainokin 800 kilon akuston kera kohoaa kolmeen tonniin. Silti Lightningilla ampaistaan liikennevaloista urheiluauton suoritusarvoilla.Sähköisiä investointejaTäyssähköisellä F-150:llä on merkittävä rooli Fordin päästötavoitteiden saavuttamisessa. Ovaalimerkki on investoinut yli 22 miljardia dollaria mallistonsa sähköistämiseen globaalisti. Lightningit syntyvät ensi vuodesta alkaen merkin maineikkaan Dearbornin tehdaskompleksin uudella sähköautolinjalla Michiganissa.Amerikkalainen ajaa jossain päin Yhdysvaltoja keskimäärin noin joka 30. sekunti uuden F-150:n ulos liikkeestä, ja vuosittaiset myyntiluvut hipovat jopa miljoonan yksilön rajaa. Se, kuinka suuri osa tästä luvusta koostuu tulevaisuudessa Lightningeista, jää nähtäväksi. Lightningin asiaa saattaa hyvinkin ajaa kaksimoottoriseksi sähköpickupiksi kilpailukykyinen hinta, joka työkaluhenkisellä Lightning Pro-mallilla on 42 000 dollaria. Tämä on silti reilut 6 500 dollaria suolaisempi kuin vastaavan tasoinen polttomoottorilla varustettu F-150. Mutta kuitenkin nyt siellä dollarin kotimaassa kannattaa ilmeisesti alkaa valmistelemaan sähköverkkoa muutamalle miljoonalle sähköavolavalle.Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”