16.10.2020

Dacian sähköinen kaupunkimaasturi painottaa sanaa kaupunki: 44 hv tehoa ja 125 km/h huippunopeus

Dacia Spring Electric

Dacia Spring Electric tulee olemaan maahantuojan mukaan markkinoiden halvin sähköauto. Tarkkaa hintaa ei ole tiedossa, mutta teknisten tietojen pohjalta hankintahinnan sopii olettaa todellakin olevan matala.

Maaliskuussa Suomessakin uskollisen kannattajakuntansa löytänyt romanialaisvalmistaja esitteli täyssähköisen Dacia Spring Electric -konseptiauton, joka rakentuu Renaultin ja Nissanin kompaktimalleista tutun CMF-A -pohjalevyn päälle. Lähin sisarmalli on Kiinassa myytävä Renault K-ZE.

Dacian tie suomalaisten sydämiin on käynyt tunnetusti hintatietoisuuden kautta, eikä tuotantoon siirtynyt Dacia Spring Electric tee tässä poikkeusta: tuotteen luvataan olevan markkinoiden edullisin sähköauto. Edullisella hinnalla Dacia aikoo tuoda sähköautot laajemmin ihmisten saavutettaviin.

Dacia Spring Electric

Myyntiin tulee kaksi eri mallia: henkilöauto ja pakettiauto.

Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, sekä yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyehköihin ajomatkoihin suunniteltu auto. Pituutta autolla on 3,73 metriä, leveyttä 1,61 metriä ja korkeutta 1,51 metriä. Pyörät on sijoitettu Dusterista tuttuun tapaan auton kulmiin, joten akseliväli on saatu venytettyä 2,423 metriin.

Dacia Spring Electric

Dacia lupaakin autossa olevan kompakteista mitoistaan huolimatta hyvät tilat neljälle aikuiselle, niin edessä kuin takana. Ohjaamossa tilaa on lisäksi pikkutavaroille. Tavaratilaa on kolmensadan litran edestä, ja tilan lattian alla on lisätila varapyörää varten. Takaistuimet taittamalla tavaratilan saa laajennettua kaksinkertaiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taajamaan tarvittavat tehot?

Sähkömoottorin teholukemaa voi kutsua nykyautoksi erittäin vaatimattomaksi, mutta 33 kilowatin (44 hevosvoiman) huipputehon voimin auton luvataan liikkuvan jopa 125 km/h -huippunopeudella, vaikka Spring on suunniteltukin taajamassa liikkumiseen. Ajotiloja on kolme, D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus).

Dacia Spring Electric

Auton edullinen hinta ja ajoakkujen korkeat hinnat tarkoittavat, että järin suurta akkua Spring Electriciin ei ole voitu asentaa. Kapasiteetiksi kerrotaan 26,8 kilowattituntia, joka tarkoittaa 225 kilometrin WLTP-toimintamatkaa.

Pikalataus lisävarusteena

Suko-pistokkeesta akun täyteen latautuminen vie 14 tuntia, ja lisävarusteena saatavalla 30 kilowatin tehoisella pikalatauksella 80 prosentin varaus vie vajaan tunnin. MY Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun varaustasoa, jäljellä olevaa toimintamatkaa, sekä ajastaa sisätilojen lämmityksen ja jäähdytyksen. Latauspistoke sijaitsee auton keulassa.

Dacia Spring Electric

Auton varustevalikoimaa kehutaan runsaaksi. Tarjolla on muun muassa sähköinen ohjaustehostin, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähköikkunat joka nurkassa, kuusi turvatyynyä, automaattiset ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä. Myös peruutustutka ja -kamera on saatavilla.

Dacia Spring Electric tulee Suomessa ennakkomyyntiin vuoden 2021 aikana, joten mahdollisesti sellaisen ostava kerkeää hyödyntämään sen ostossa myös romutuspalkkiokampanjaa. Hintaa autolle ei ole vielä kerrottu, mutta huhujen mukaan mallin hinta Euroopassa tulisi olemaan suurpiirteisesti 10 000–15 000 euron luokkaa.

Lähde ja kuvat: Dacia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat